fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2017/06

Środki chemiczne do układów hamulcowych

hamulce henkelNowe tarcze hamulcowe, które trafiają do warsztatu, są zabezpieczone olejem. Podczas montażu należy go zmyć. Do odtłuszczania komponentów układu hamulcowego trzeba użyć specjalistycznego produktu.
Firma Henkel ma w ofercie m.in. środek, który służy do napraw układów hamulcowych. To tzw. Variac – zmywacz do odtłuszczania hamulców i sprzęgieł.

Jeśli wykonujemy jakiekolwiek naprawy układu hamulcowego, czy np. mamy problemy z tłoczkami hamulcowymi, których gumki często się zapiekają, skorzystanie z nieodpowiednich smarów może skutkować dodatkowym ich puchnięciem. Odpowiedni do takich prac będzie preparat bezmetalowy, który nie jest agresywny dla gumy i tworzyw sztucznych. Nie uszkodzi elementów w układzie hamulcowym. Jednym z takich preparatów jest Plastilube – środek, który ma bardzo wysoką odporność na wodę i zapewnia bardzo dużą przyczepność do elementów. Jest bardzo trudny do wypłukania, dobrze smaruje, jest odporny na wysokie temperatury i bardzo wysokie obciążenia.

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 6/2017

System TPMS

PremioTPMS 2Nowe samochody są seryjnie wyposażone w system pomiaru ciśnienia i temperatury powietrza w oponach. System TPMS jest wyposażony w czujnik ciśnienia, nadajnik radiowy i własną baterię – umieszczone w każdym kole pojazdu.

Zebrane informacje są przesyłane drogą radiową do komputera pokładowego i wyświetlane na ekranie. Synchronizacja poszczególnych czujników z komputerem jest bardzo precyzyjna, dlatego nie można dowolnie zamieniać kół miejscami w samochodzie, a po każdej zmianie ogumienia wymagane jest zresetowanie systemu i wczytanie do niego nowych danych.
Typowy czujnik składa się z plastikowej części ze zintegrowaną baterią oraz z zaworu – najczęściej aluminiowego lub gumowo-metalowego. Oba te elementy w przypadku usterki można jedynie wymienić na nowe. Same czujniki nie ulegają awariom, a ich wymiany na nowe dokonuje się po upływie około 5–8 lat – na tyle bowiem szacuje się wytrzymałość baterii zamontowanej w środku każdego z nich.

Natychmiastowej wymiany wymagają natomiast czujniki uszkodzone podczas nieprofesjonalnej zmiany opon. W starszych pojazdach, zwłaszcza amerykańskich i francuskich marek, warto zwracać uwagę na stan aluminiowych zaworków czujnika, często bowiem dochodzi do ich utleniania. W niektórych przypadkach wystarczy wymienić zaworek, jednak czasami jest niestety potrzebna wymiana całego czujnika.
W niektórych pojazdach można spotkać czujniki firmy Continental przyklejone do wewnętrznej części opony firmy. Jeśli więc koło ma zwykły zaworek bez czujnika, nie należy z góry zakładać, że pojazd nie posiada systemu TPMS.

Nowa koncepcja amortyzatora

MTBVFirma BWI Group zmodyfikowała koncepcję amortyzatora jednorurowego. W klasycznym rozwiązaniu ruchomy tłok z zaworami pracuje w oleju, który jest oddzielony tłokiem pływającym od gazu. W rozwiązaniu BWI pod tłokiem pływającym umieszczono dodatkowy zawór stały. Podczas suwu sprężania pracują zawory w tłoku i zaworze stałym, a podczas fazy odbicia – tylko zawory w tłoku, tak jak w konwencjonalnym rozwiązaniu.
Zdaniem twórców nowe rozwiązanie umożliwia obniżenie ciśnienia gazu, w porównaniu z amortyzatorem konwencjonalnym przy zachowaniu zbliżonych parametrów.
Nie wiadomo, czy amortyzator BWI zostanie zamontowany w samochodach produkowanych seryjnie.

Układ hamulcowy

hamulce
Na podstawie ocen reklamacji elementów układu hamulcowego można wysnuć wniosek, że większość problemów wynika z niewłaściwego montażu, braku podstawowych narzędzi i braku wiedzy mechaników dotyczącej obsługi.
Wady fabryczne tarcz czy klocków uznanych producentów zdarzają się dość rzadko. Czynnikami wpływającymi na błędy montażowe i reklamacje są ceny i presja czasu wywierana przez klientów. W celu przyspieszenia obsługi pomijane są niektóre czynności…

Więcej w temacie wydania 6/2017 Auto Moto Serwisu

Regenerowane przekładnie kierownicze

Ostatnio wzrasta zainteresowanie warsztatów wymianą przekładni kierowniczych. Mogą być one regenerowane przez wyspecjalizowane warsztaty lub fabrycznie.
lauberFabrycznie regenerowane przekładnie są o ok. 25% droższe od regenerowanych warsztatowo. Wydaje się jednak, że fabryczna regeneracja zapewnia wyższą jakość.

Proces regeneracji fabrycznej w firmie Lauber rozpoczyna się od mycia rdzenia w urządzeniu natryskowym. Następnie demontowane są osłony i końcówki drążków, olej zostaje wypłukany, a otwory przekładni zabezpieczone. W kolejnym etapie przekładnia jest czyszczona w urządzeniu wibracyjnym, a potem podlega demontażowi właściwemu oraz kolejnemu myciu, tym razem ultradźwiękami, które czyszczą trudno dostępne miejsca w rdzeniu. Następnie części składowe przekładni są regenerowane. Szlifowanie listew zębatych odbywa się na urządzeniu taśmowym ze specjalnie dobraną gradacją taśmy.
Prostoliniowość listwy oraz bicie kontrolowane jest czujnikiem zegarowym. Podczas fabrycznej regeneracji przekładni kierowniczych stosowane są nowe elementy, takie jak: komplet uszczelniaczy i osłony gumowe, wymieniana jest również listwa zębata, zawór oraz tuleja prowadząca, w zależności od stopnia zużycia. Montaż przekładni kierowniczych odbywa się w specjalnie przygotowanym pomieszczeniu nadciśnieniowym z trzykrotną wymianą powietrza na godzinę. Przed montażem każda przekładnia jeszcze raz przechodzi proces mycia ultradźwiękowego, poddawana jest testom pneumatycznym i hydraulicznym.

Lauber zwraca uwagę warsztatom montującym ich przekładnie, by podczas montażu nie zdejmować białych opasek na osłonach gumowych zabezpieczających drążki kierownicze. Ich zerwanie na potrzeby montażu skutkuje utratą gwarancji. Opaski te zapewniają zachowanie szczelności pomiędzy osłoną gumową, a korpusem przekładni.

Okulary à la Micra


Tomáš Král – słowacki projektant – stworzył okulary przeciwsłoneczne inspirowane Nissanem Micrą.

okulary 2
Projektant twierdzi, że pasują do każdej płci i nawiązują do licznych zaokrągleń i obłości we wnętrzu pojazdu. „Zależało mi na tym, żeby okulary przywodziły na myśl główne cechy nowego miejskiego Nissana: sportowy wygląd, nowoczesność i dynamikę” – stwierdził artysta.
Nie mamy wątpliwości, że te okulary jednoznacznie kojarzą się z Micrą i absolutnie nie pasują do Volkswagena czy Peugeota.

okulary 1

Kiedy wymieniać świece zapłonowe?

Okresy wymiany świec zapłonowych zależą od technologii i materiałów użytych do produkcji świec. Ważna jest odporność wykorzystanego materiału na korozję elektryczną i temperaturową.

swiece Denso
Żywotność świec niklowych Denso w silniku benzynowym szacuje się na 30 tys. km, świec platynowych standard na ok. 70 tys. km, a Double Platinum (podwójna platyna) – powyżej 80 tys. km. Żywotność świec irydowych zależy od grubości elektrody środkowej i konstrukcji elektrody masy – wynosi od 60 km do 120 tys. km (w przypadku świec Denso Ignition Plug).

Grubość i konstrukcja elektrod
Znaczny wpływ na własności spalania mieszanki mają grubość elektrody środkowej i konstrukcja elektrody masy. Im mniejsze pole powierzchni elektrody środkowej, tym mniejsze napięcie potrzebne do przeskoku iskry. Przykładowo świece Denso Iridium mają elektrodę środkową o średnicy 0,4 mm – to aktualnie najcieńsza elektroda na świecie. Oczywiście istotny jest również odstęp między elektrodami. Kluczowe znaczenie ma też elektroda masowa – np. kształt litery „U” pozwolił na lepsze skoncentrowanie iskry na mniejszym polu powierzchni, dzięki czemu zwiększyła się wydajność świecy. Innym sposobem zwiększenia zapłonności jest stosowanie płytek z metali szlachetnych wspawanych do elektrody masy.
Duży sukces rynkowy odniosła świeca Twin Tip (TT), która nie zawiera metali szlachetnych i ma cenę porównywalną ze świecą niklową. W świecach SIP oraz TT wyciągnięcie elektrody masy pozwala na optymalne wykorzystanie energii elektrycznej, ponieważ w ten sposób znacznie ograniczamy straty energii świecy przez odpływ temperatury poprzez elektrodę masy. Odczuwalnie skraca się również czas potrzebny na rozruch zimnego silnika.

Silnik na LPG
Świece zapłonowe w silnikach zasilanych gazem PLG muszą być zasilane z cewki zapłonowej mniej więcej o połowę wyższym napięciem. W silnikach benzynowych wystarcza zwykle napięcie zapłonowe rzędu 10–15 kV, w silnikach zasilanych LPG wymagane jest wyższe, ok. 25–30 kV. Zwiększone napięcie i zwiększona temperatura spalania LPG powodują, że świece zapłonowe w tych silnikach powinniśmy wymieniać o wiele częściej. Dlatego do silników zasilanych LPG zaleca się stosowanie świec irydowych i platynowych. Świece Denso Iridium Tough, dzięki elektrodzie środkowej o średnicy 0,4 mm, zapewniają cztery razy dłuższy okres użytkowania niż standardowe świece niklowe. Tańszą, ale skuteczną alternatywą dla tych świec są np. świece zapłonowe Denso TT, które kompensują wymagane wyższe napięcie zapłonowe mniejszą średnicą elektrody środkowej i masy.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem