fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2017/10

Lamele, żebra i rowki

opona nokianProducenci ogumienia wciąż opracowują nowe kształty bieżnika i nowy skład mieszanki gumowej swoich opon. Jaki ma to wpływ na parametry opony?

Pasek w kąpieli

Gates

W silnikach 1.0 EcoBoost Forda pasek rozrządu, napinacz i zespół kół zębatych pracują w kąpieli olejowej. Dostawcą tego rozwiązania jest Gates Corporation.

Rozwiązanie takie powoduje redukcję zużycia paliwa, masy, poziomu hałasu i zwiększenie niezawodności w porównaniu do napędów łańcuchowych. Wydaje się, że pasek rozrządu pracujący w kąpieli olejowej będzie się rozpowszechniał.

Powlekane tarcze hamulcowe

TextarNiezależnie od użytego rodzaju stopu tarcze hamulcowe są narażone na działanie korozji. Gotowe elementy pokrywane są więc fabrycznie warstwą oleju, która chroni je w trakcie dystrybucji. Przed montażem w samochodzie muszą jednak zostać dokładnie odtłuszczone, co nie tylko wydłuża czas wykonania usługi, lecz także ponownie naraża je na korozję. Dlatego większość producentów trwale pokrywa tarcze hamulcowe warstwą ochronną, która różni się rodzajem, grubością i jakością wykonania.

– W przypadku powlekanych tarcz hamulcowych trzeba znaleźć kompromis pomiędzy sprzecznymi oczekiwaniami. Z jednej strony dążymy do zmniejszenia zużycia paliwa poprzez redukcję masy pojazdu i oporów toczenia kół, z drugiej musimy zapewnić efektywną drogę hamowania przy jednoczesnym zrównoważeniu powstającego tarcia – mówi Andrzej Sławiński, doradca techniczny marki Textar w Polsce.
Specjaliści Textara porównali powlekane tarcze hamulcowe o porównywalnej jakości różnych producentów. Wszystkie tarcze zanurzono na 96 godzin w 5-procentowym roztworze soli fizjologicznej. Odniesieniem do badań laboratoryjnych było 20 punktów kontrolnych wyznaczonych na powierzchni każdej tarczy. Cztery punkty znalazły się po wewnętrznej stronie cylindra tarczy na styku z piastą koła. Osiem kolejnych wyznaczono na wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni pierścienia ciernego. Tarcze hamulcowe Textar w porównaniu z konkurencyjnymi produktami miały najcieńszą warstwę, która jednak okazała się najtrwalsza.
Przed zamontowaniem tarcz trzeba pamiętać o wcześniejszym usunięciu zabrudzeń i rdzy z piasty koła, zacisków oraz metalowych elementów mocujących. Złe spasowanie współpracujących ze sobą części może spowodować mechaniczne uszkodzenia powłoki ochronnej, co wywoła proces powstawania korozji.
Przytaczamy wyniki tych badań, gdyż każda z badanych tarcz była tzw. porównywalnej jakości.

badania textar

Rynek napraw pojazdów zabytkowych

zabytkowe AMS
Samochody zabytkowe – young- i oldtimery cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Rynek napraw takich pojazdów ciągle się powiększa i coraz więcej warsztatów zaczyna świadczyć takie usługi.

Łóżeczko Forda

Ford lozeczkoInżynierowie Forda, zapewne młodzi, doszli do wniosku, że noworodek najlepiej zasypia w jadącym samochodzie. Opracowali więc specjalne łóżeczko, które w zaciszu własnego domu może symulować ruch, dźwięk silnika, a nawet oświetlenie uliczne.

Łóżeczko z zewnątrz niczym się nie wyróżnia, ale budzi się do życia za pomocą aplikacji na smartfona. Dzięki niej możliwe jest zarejestrowanie, a następnie odtworzenie uspokajającego ruchu, światła i dźwięków z podróży. Na razie łóżeczko jest projektem pilotażowym, jednak po licznych testach firma rozważa jego wprowadzenie do produkcji seryjnej.
Ciekawe, czy inżynierowie Forda pracowali nad łóżeczkiem po godzinach pracy, czy też dostali takie zlecenie od swoich szefów.

PassThru – Opel

otympiszemy 7
Opel oferuje warsztatom dwa programy, za pomocą których można posługiwać się testerem usterek zgodnym z trybem PassThru w połączeniu z serwerem tego producenta. W tym wydaniu naszego pisma opiszemy sposób łączenia się z programem Global Diagnostic System 2 (GDS 2) służącym do diagnozy usterek.
Program GDS 2 umożliwia identyfikację, odczyt i kasowanie usterek, podgląd wartości mierzonych, uruchamianie elementów wykonawczych oraz rożne adaptacje. Do programowania i logowania sterowników służy osobny program SPS. Po zalogowaniu się do programu SPS część sterowników można przeprogramować, ale w przypadku sterowników kluczowych układów, jak np.: silnik, układ hamulcowy (ABS/ESP) czy zestaw wskaźników, wymagane jest uzyskanie dostępu rozszerzonego – o czym napiszemy w kolejnym odcinku.
W tekście opiszemy sposób dostępu do programu GDS umożliwiającego: diagnozę modułów, odczyt pamięci usterek, kasowanie błędów zapisanych w pamięci, podgląd parametrów mierzonych z czujników, symulację uruchomienia elementów wykonawczych, przeprowadzanie kodowania i adaptację.

Warunki i wymagania sprzętowe:
W celu połączenia się z programem GDS 2 należy posiadać:
• komputer z systemem Windows. W naszym przypadku korzystaliśmy z urządzenia Bosch DCU 220. Okazuje się, że nie wszystkie przeglądarki internetowe działają skutecznie, np. Internet Explorer. Korzystaliśmy z przeglądarki Mozilla, która działała bez zarzutu. Komputer nie może przejść w stan uśpienia, ani się wyłączyć, moduł diagnostyczny,
• z funkcją PassThru – korzystaliśmy z modułu Bosch KTS 590 (może być też KTS 350, 560),
• ładowarkę z trybem buforowym, np. Bosch BAT 690, BAT 645, w celu zasilania instalacji elektrycznej pojazdu i stabilizacji napięcia przy wyłączonym silniku,
• pewne i szybkie łącze internetowe,
• kartę kredytową.
Urządzenie DCU 220 łączymy przewodem USB z modułem KTS 590, który również przewodowo podłączamy z gniazdem ODB pojazdu. Następnie podłączamy ładowarkę do klem akumulatora auta.

Łączymy się z Oplem
W celu połączenia się z programem GDS należy w wyszukiwarce wpisać: www.gme-infotech.com.

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 7/2017 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem