fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2017/12

System start-stop a olej silnikowy

toyota aygoSilniki z systemem start-stop stały się standardem w samochodach osobowych i lekkich pojazdach użytkowych. W specyfikacjach większości olejów silnikowych pomijany jest wpływ tej technologii na stan silnika. Jednak jedną z niepożądanych konsekwencji częstego zatrzymywania się i ruszania jest obciążenie tribologiczne (związane z procesami tarcia) istotnych elementów silnika, np. panewek.

Rozruch jest niewielkim ułamkiem okresu eksploatacji silnika, ale to właśnie ten moment odpowiada nawet za 75% zużycia silnika i uszkodzeń z tym związanych. Żywotność panewek, szczególnie wałków rozrządu w silnikach z technologią start-stop może być mniejsza o połowę w porównaniu do analogicznych konfiguracji silnika bez tego systemu. Najbardziej intensywne zużycie dotyka panewek wałka rozrządu, ale dotyczy również panewek wałka wyrównoważącego (jeśli istnieje w danym silniku), panewek głównych, korbowodu i sworzni tłokowych. Sytuację komplikuje stosowanie olejów silnikowych o ultra niskiej lepkości, które często stanowią zagrożenie dla ochrony przed zużyciem ze względu na to, że priorytetem jest oszczędność paliwa.
W instrukcji obsługi samochodu wytyczne dotyczące oleju są zwykle bardzo ogólnikowe, a rekomendowane do stosowania są zazwyczaj standardowe produkty, podczas gdy wymóg dodatkowej ochrony przed zużyciem, może być ukryty, np. w homologacjach OEM.
Boris Zhmud, szef działu technicznego firmy BIZOL radzi: „Jeśli kierowca dużo jeździ w ruchu miejskim, spędza sporo czasu w korkach i chce utrzymać silnik w doskonałym stanie po okresie gwarancyjnym, rzeczywiście zaleca się – choć nie jest to wymagane – użycie oleju silnikowego przeznaczonego specjalnie dla samochodów z systemem start-stop”.
Niektórzy producenci olejów silnikowych oferują takie produkty. Może warto polecać je klientom warsztatów.

Małe szyby i grube słupki

toyota cloaking patentZe względów bezpieczeństwa lub maniery stylistycznej powierzchnie szyb w nadwoziach współczesnych pojazdów są coraz mniejsze. To nic, że jeszcze 10 lat temu szyby miały być jak największe – właśnie ze względu na widoczność i bezpieczeństwo. Teraz bezpieczeństwo rozumie się zupełnie inaczej i nie przeszkadzają w tym nawet grube słupki ograniczające widoczność. Tzw. martwe pola zostały wyeliminowane przez kamery, za które trzeba zapłacić ekstra.
Toyota opatentowała projekt, który pozwoli kierowcy widzieć, co znajduje się za słupkiem A (przednim).
Co ciekawe, urządzenie to wcale nie jest oparte na systemie kamer, lecz na optyce. Jest to układ zwierciadeł, który kieruje światło dookoła słupka tak, aby obraz był widoczny po jego drugiej stronie. Zatem kierowca nie widzi przez słupki, lecz wokół nich. Jest to znacznie tańsze rozwiązanie niż dokładanie kolejnych kamer i ekranów.
Ciekawe, czy pomysł doczeka się realizacji.

Pomiar ciśnienia sprężania w silnikach Mazdy Skyactiv-G

mazdaSpecyfika pewnych rozwiązań technicznych może bezpośrednio rzutować na wyniki pomiarów, których interpretacja dokonana według kryteriów sprzed kilku lat zakwalifikuje dany silnik do skomplikowanej naprawy. Doskonałym przykładem jest badanie ciśnienia sprężania w cylindrach benzynowych silników Mazdy z technologią Skyactiv-G.
Proces diagnostyki nowoczesnych silników samochodowych wymaga szczegółowych informacji o ich konstrukcji oraz znajomości zasady działania poszczególnych podzespołów jednostki napędowej. Brak wystarczającej wiedzy technicznej może przyczynić się do błędnie przeprowadzonej diagnozy lub naprawy.

Technologia Skyactiv-G
Inżynierowie Mazdy skupili się na poprawie wydajności silnika benzynowego z wysokociśnieniowym wtryskiem bezpośrednim poprzez zwiększenie jego stopnia sprężania (silniki Skyactiv opisaliśmy w numerze 8/2017 „Auto Moto Serwisu” – przyp. redakcji). Grupę specyficznych innowacji zdefiniowali terminem Skyactiv, rozszerzając zakres modyfikacji na układ napędowy oraz nadwozie.
Podstawowym problemem wynikającym z podwyższonego stopnia sprężania jest niekontrolowany zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej oraz wystąpienie ryzyka spalania stukowego.
W 16-zaworowym silniku o pojemności skokowej 2000 cm3 i mocy maksymalnej 118 kW przy 6000 obr./min osiągnięto stopień sprężania o wartości 14.0:1. Uzyskanie tak wysokiego stopnia sprężania i zapewnienie prawidłowej pracy silnika wymagało:
• obniżenia temperatury mieszanki paliwowo-powietrznej dzięki zastosowaniu wielootworowych wtryskiwaczy paliwa oraz długiego kolektora wydechowego typu 4-2-1, co znacznie poprawiło proces tworzenia samej mieszanki,
• zmodyfikowania przebiegu prędkości fazy sprężania i zapłonu ładunku w cylindrze, jak i wyeliminowania zjawiska spalania stukowego poprzez zmodyfikowanie kształtu tłoka,
• zastosowania zmiennych faz rozrządu dla zaworów dolotowych (sterowanych bezstopniowo silnikiem elektrycznym) oraz zaworów wylotowych (regulacja hydrauliczna),
• redukcji masy układu korbowo-tłokowego,
• zaadaptowania systemu wysokociśnieniowego wtrysku bezpośredniego z ulepszonym układem zapłonowym.

Pomiar ciśnienia sprężania
Zakres modyfikacji mający bezpośredni wpływ na wynik badania ciśnienia sprężania w cylindrach obejmuje obszar układu zmiennych faz rozrządu. Napęd rozrządu realizowany jest za pośrednictwem łańcucha z hydraulicznym napinaczem. Teoretycznie przy tak wysokim stopniu sprężania na poziomie 14.0:1 należało by się spodziewać wyniku pomiaru ciśnienia sprężania w zakresie pomiędzy 1250 kPa a 1600 kPa. Jednak ze względu na zastosowanie zmiennych faz rozrządu i dużych opóźnień w czasach zamykania zaworów dolotowych silnika 2.0 Skyactiv-G, podczas pomiaru ciśnienia sprężania należy odnieść się do wartości ustalonych w zakresach:
• 885 kPa – prawidłowe ciśnienie sprężania (nominalne)
• 708 kPa – minimalne ciśnienie sprężania.
Maksymalna różnica pomiędzy poszczególnymi cylindrami nie może być większa niż 150 kPa.

Mariusz Leśniewski
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 1/2018 „Auto Moto Serwisu”

Zegarek z Forda Mustanga

mustangiDuńska firma REC Watches produkuje zegarki, wykorzystując elementy z Forda Mustanga I generacji. Firma śledzi losy każdego pojazdu, rozmawia z poprzednimi właścicielami, zbierając dane i obrazy z poprzednich wcieleń samochodu, by następnie umieścić je w specjalnie przygotowanym filmie.
Każdy zegarek zawiera numer identyfikacyjny pojazdu VIN, rok produkcji i klasyczne elementy stylistyczne Mustanga. Wskaźnik naładowania baterii zaprojektowano tak, by wyglądał jak wskaźnik poziomu paliwa, a wskazówki, datownik i indeksy swym stylem nawiązują do projektu tablicy przyrządów pojazdu.
Zegarek kosztuje 1495 USD i zapewne każdy fan Mustanga zechce go kupić. Niektórzy nawet twierdzą, że pierwsza generacja tego modelu była najładniejsza ze wszystkich.

Rozruszniki i alternatory

roz alterCzy w autach z systemem start-stop częściej zużywają się rozruszniki? Jak naprawiać alternatory? Na te i inne pytania odpowiemy w styczniowym wydaniu „Auto Moto Serwisu”.

Mały serwis może więcej

serwis chelmekProponujemy klientom sprawdzenie dodatkowych elementów w pojeździe, a także wymianę wycieraczek. W komputerze mamy zarchiwizowaną historię napraw każdego auta. Niekiedy klienci proszą nas o taki wykaz - mówi Małgorzata Pawlak, współwłaścicielka Mobiltop AutoCrew z Chełmka.

W biurze obsługi klienta pracują same panie. Jak reagują klienci?
Rzeczywiście, jest to wyjątkowe i wielu panów, którzy są u nas pierwszy raz, jest zdziwionych, widząc trzy kobiety w dziale obsługi klienta. Jednak dajemy sobie radę i rzadko prosimy mechaników o pomoc.

To świadomy wybór czy przypadek?
W biurze obsługi klienta byłam sama. Wiedziałam, że do pomocy będę potrzebowała również kobiet. Uważam, że kobiety lepiej sobie radzą ze zleceniami, dokumentami, wypisywaniem faktur i rozmowami z klientami. Wielu mężczyzn, widząc nas, chce od razu rozmawiać z mechanikiem, ale do takich rozmów nie dochodzi, gdyż pierwszy etap kontaktu z klientem odbywa się w biurze obsługi. Przyjeżdżają do nas nie tylko mężczyźni, lecz także kobiety i wtedy szybko nawiązujemy porozumienie. Ponieważ jesteśmy kobietami, nasze klientki nie mają oporów, żeby poprosić o pomoc. Panowie, stali klienci, znają nasz profesjonalizm. Są zadowoleni ze współpracy. Niektórzy się dziwią, że potrafimy zdiagnozować usterkę po podaniu objawów, nawet nie widząc auta.

Skąd zainteresowanie motoryzacją?
Od 1999 r. mąż prowadził firmę transportową. Ja pracowałam w innej branży. Chcieliśmy pracować razem i w styczniu 2008 r. otworzyliśmy sklep motoryzacyjny. Szybko się jednak okazało, że klienci wolą naprawiać auta i nie martwić się doborem części. Po dwóch miesiącach otworzyliśmy mały warsztat samochodowy. Wykonywaliśmy drobne naprawy bieżące, wymiany eksploatacyjne oraz naprawy układów hamulcowych i wydechowych. W 2011 r. przeprowadziliśmy się do większego obiektu. Poszerzyliśmy zakres wykonywanych usług o serwisowanie klimatyzacji, instalacji elektrycznej i pomiar geometrii. Po dwóch latach kupiliśmy lawetę do transportu pojazdów.

Jak trafiliście do AutoCrew?
Przyjechał do nas przedstawiciel Boscha, przedstawił ofertę i w 2013 r. podjęliśmy decyzję o przystąpieniu do sieci AutoCrew. Jest wiele sieci warsztatowych, ale na naszą decyzję miała wpływ renoma Boscha i dobre postrzeganie tej marki wśród klientów. Jesteśmy małym serwisem, w małej miejscowości i nie mogliśmy sobie pozwolić na przystąpienie do sieci Bosch Car Service ze względu na wyższe wymagania w porównaniu z AutoCrew.
Pracuje u nas siedem osób, w tym trzech mechaników i mój mąż. Nadal prowadzimy sklep z częściami zamiennymi. Przynależność do AutoCrew zapewniła nam wiele korzyści. Przede wszystkim uzyskaliśmy lepszy dostęp do wiedzy, nie tylko technicznej. Mamy stały dostęp do szerokiej oferty części zamiennych i wyposażenia firmy Bosch. Korzystanie z know-how, jaki oferuje firma Bosch, jest dużym ułatwieniem w prowadzeniu działalności. Warsztaty AutoCrew są samodzielne pod względem prawnym i finansowym, a z Boschem łączy je dwustronna umowa autoryzacyjna. Przynależność do sieci wiąże się także ze wzrostem prestiżu firmy, jako członka światowej organizacji usługowej oraz zapewnia serwisowi uzyskanie z tego tytułu wymiernych korzyści.

Co się zmieniło po przystąpieniu do AutoCrew?
Zmienił się przede wszystkim sposób naszej pracy, zmieniło się również techniczne wyposażenie warsztatu. Kupiliśmy tester diagnostyczny KTS i oprogramowanie niezbędne do diagnostyki komputerowej – ESI[tronic]. Dzięki temu poszerzyliśmy zakres usług. Stały się one bardziej zaawansowane, a więc i bardziej dochodowe. Pracujemy według Standardów Jakości Obsługi Klienta. Obsługę klienta dostosowaliśmy do procedur AutoCrew. W rozmowie telefonicznej z klientem zadajemy określone pytania, sprawdzamy, jakie czynności musimy wykonać w danym modelu auta przy określonym przebiegu i przygotowujemy wycenę usługi, sprawdzając ceny w hurtowniach. Dzwonimy do klienta, i jeśli kwota usługi zostaje zaakceptowana, umawiamy termin
wizyty. Kiedy auto do nas przyjeżdża, części są już w warsztacie. Oglądamy auto, uzgadniamy usterki, zakładamy pokrowce ochronne – na fotele i kierownicę. Proponujemy klientom sprawdzenie dodatkowych elementów w pojeździe, a także wymianę wycieraczek. W komputerze mamy zarchiwizowaną historię napraw każdego auta. Niekiedy klienci proszą nas o taki wykaz. Na spotkaniach z warsztatami AutoCrew wymieniamy się doświadczeniami, zapoznajemy się z nowościami, które wprowadza Bosch i zawieramy nowe znajomości.
Z AutoCrew dostajemy wsparcie marketingowe, np. plakaty z okazji okresowych akcji promocyjnych czy banery w formie elektronicznej, które możemy wykorzystać w internecie. Dla wygody naszych klientów zakupiliśmy samochód zastępczy. W 2015 r. za profesjonalną obsługę klienta potwierdzoną wewnętrznym audytem jakościowym – testem tajemniczego klienta – zdobyliśmy statuetkę od firmy Bosch. Znaleźliśmy wszystkie usterki, które były w samochodzie.

Jakich macie klientów?
Obsługujemy wszystkie marki pojazdów, ale najpopularniejsze w naszym regionie to VW, Opel i Ford. W większości przypadków przyjeżdżają do nas auta pięcioletnie i starsze, nawet 20-letnie. W naszej miejscowości nie mamy dużych, flotowych klientów. Rzadko przyjeżdżają do nas drogie samochody. W przypadku starszych pojazdów musimy proponować tańsze części, żeby wartość naprawy nie była zbyt wysoka w stosunku do wartości auta. Nie preferujemy klientów, którzy przyjeżdżają do nas z własnymi częściami, ale oczywiście nie odmawiamy im usługi, jednak udzielamy gwarancji tylko na robociznę. W części zaopatrujemy się u lokalnych dystrybutorów. Zdarza się, że mamy nawet 20 dostaw dziennie. Dobór części to nasza największa bolączka, gdyż do auta o znanym numerze VIN mogą być przypisane np. cztery rodzaje klocków hamulcowych, co komplikuje złożenie prawidłowego zamówienia. To denerwuje mechaników, ponieważ w razie pomyłki trzeba robić zwrot i zamawiać kolejne. Denerwuje też klientów, gdyż wydłuża się czas odbioru auta.
Korzystamy z części Boscha, które są produkowane zgodnie ze specyfikacjami producentów pojazdów i spełniają wymagane prawnie normy bezpieczeństwa.

Korzystacie ze szkoleń?
Chętnie bierzemy udział w szkoleniach, gdyż podnoszą one nasze kwalifikacje i wiedzę. Korzystamy też z bezpłatnych szkoleń organizowanych przez dystrybutorów części. Jeśli mamy poważny problem techniczny, dzwonimy do opiekuna z AutoCrew. Byliśmy na szkoleniu z obsługi aut na gwarancji, by poznać procedury wymagane przez producentów samochodów, a każdy z nich ma swoje wymagania. Dostęp do takich informacji jest dla nas utrudniony, więc takie szkolenia są nam bardzo przydatne. W naszej okolicy nie ma autoryzowanych serwisów i klienci muszą jeździć daleko.
Chętnie serwisowaliby u nas pojazdy na gwarancji, ale wywierana jest negatywna presja ze strony autoryzowanych serwisów.

Czy prowadzicie akcje promocyjne warsztatu?
Sieć pokryła koszty reklamy naszego warsztatu w pobliskim supermarkecie. Przeprowadzamy także akcje promocyjne i konkursy dla klientów w internecie oraz na Facebooku. Stosujemy też promocje w naszym warsztacie. Jeśli klient przyjedzie na obsługę układu klimatyzacji, otrzymuje diagnostykę komputerową gratis. Akcje te przynoszą nam wymierne korzyści. Stali klienci otrzymują rabat lub drobny upominek, w marcu kobiety dostają opust z okazji Dnia Kobiet, korzystamy też z książeczek rabatowych AutoCrew.

Jakie plany na przyszłość?
Wynajmujemy lokal, który w razie rozbudowy wymaga uzgodnień z właścicielami. Zazdroszczę serwisom, które mają dużo stanowisk.
Jestem zadowolona ze współpracy z AutoCrew i nie cofnęłabym decyzji o przystąpieniu do sieci. Wymagania Boscha pomagają nam w rozwoju dla dobra klienta. Warsztaty samochodowe stają dziś w obliczu ogromnych wyzwań: coraz większy udział zaawansowanej technologii, rosnące wymagania klientów, agresywna konkurencja. Naprawa wymaga zastosowania wyspecjalizowanych urządzeń i wiedzy, a dla klienta nie bez znaczenia pozostaje również poziom świadczonych usług oraz kompetencje pracowników punktu obsługi klienta.

Więcej na temat autoryzacji Bosch na www.warsztatybosch.pl oraz Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

W silnikach drgnęło

silnik mazdaZafascynowani elektromobilnością straciliśmy z oczu zmiany, jakie wprowadzają producenci w silnikach spalinowych. Powstają nowe pomysły mające na celu unowocześnienie tradycyjnych jednostek napędowych.

Podczas niedawnego Tokyo Motor Show Mazda zaprezentowała ciekawą koncepcję silnika spalinowego, nazwanego Skyactiv-X. To silnik o wysokim stopniu sprężania spalający benzynę. Zdaniem producenta łączy on zalety silnika z zapłonem iskrowym, jak chociażby czystsze spaliny, z zaletami silnika z zapłonem samoczynnym, czyli głównie niższym zużyciem paliwa. Jest to też rozwinięcie pomysłu z wcześniej stosowanych silników z rodziny Skyactiv G (benzynowy) i Skyactiv D (a’la Diesel). Celem konstruktorów Mazdy było poprawienie sprawności cieplnej silnika tłokowego, która wynosi zaledwie 30–38%. W silniku Skyactiv G i D stopień sprężania jest taki sam i wynosi 14:1, gdy w tradycyjnym silniku z zapłonem iskrowym – do 11:1. Teoretycznie, jeśli współczynnik kompresji zostanie zwiększony z 10:1 do 15:1, sprawność cieplna silnika spalającego benzynę poprawi się o około 9%. Jednak jednym z powodów, które uniemożliwiają stosowanie tak wysokiego stopnia sprężania jest duży spadek momentu obrotowego spowodowany przez spalanie stukowe, które jest niszczące dla silnika. Spalanie stukowe to nieprawidłowe i zbyt wczesne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, w wyniku którego następuje gwałtowne i niekontrolowane zapalenie się mieszanki powodujące nagły wzrost siły gazowej odziaływującej na elementy silnika, głównie układ korbowo-tłokowy. Objawem są charakterystyczne stuki. Spalanie stukowe jest wynikiem wielu czynników, m.in. wysokiej temperatury i ciśnienia panujących w komorze spalania. Konstruktorzy Mazdy doszli do wniosku, że w silniku ZI z wysokim stopniem sprężania, np. 14:1, w celu uniknięcia wystąpienia spalania stukowego należy obniżyć temperaturę panującą w komorze spalania przez zmniejszenie ilości tzw. gazów resztkowych przedostających się do cylindrów. W silniku 4-cylindrowym z kolektorem wydechowym o małej długości, fala spalin o wysokim ciśnieniu wydobywająca się po otwarciu zaworów wydechowych z cylindra numer 3 dociera na przykład do cylindra numer 1, który kończy suw wydechu. W wyniku tego spaliny, które właśnie wypłynęły z jednego cylindra, są zmuszane do powrotu do komory spalania innego cylindra, podnosząc panującą w nim temperaturę. Według badań Mazdy, w silniku o stopniu sprężania 10:1 temperatura gazów resztkowych wynosi ok. 750°C, ale jeśli tych gazów przedostanie się do cylindra tylko 10%, temperatura w komorze spalania wzrośnie o ok. 160°C. Konstruktorzy Mazdy wydłużyli więc długość kanałów kolektora wylotowego w silniku Skyactiv G, a wspomniany efekt jest ograniczony do bardzo niskich prędkości obrotowych silnika. Jednak długi kolektor wylotowy bardzo ochładza spaliny, co jest niekorzystne dla działania katalizatora. Aby poprawić odporność na spalanie stukowe, skrócono czas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Im szybsze spalanie, tym krótszy jest czas wystawienia na działanie wysokiej temperatury nie zapalonej jeszcze mieszanki paliwowo-powietrznej, co zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia spalania stukowego. Poza tym, w celu wytworzenia w komorze spalania maksymalnie jednorodnej mieszanki zastosowano typowe instrumenty, jak zwiększenie ciśnienia wtrysku, wtryskiwacze wielootworowe oraz tłok o specjalnej konstrukcji denka. Konstrukcja denka tłoka ma tu kluczowe znaczenie, gdyż przy wysokim ciśnieniu wtrysku paliwa czoło płomienia może uderzać o tłok, co jest zjawiskiem niekorzystnym.
Na bazie takich doświadczeń powstał silnik Skyactiv X o stopniu sprężania 16:1 z bezpośrednim wtryskiem benzyny i doładowany kompresorem (z 2 l pojemności uzyskano moc maks. 190 KM). Do silnika doprowadzana jest bardzo uboga mieszanka paliwowo-powietrzna, którą trudno zapalić mimo tak wysokiego stopnia sprężania. Zapłon następuje od świecy zapłonowej, wokół której znajduje się niewielka ilość bogatej mieszanki. Proces ten nazwano ognistą kulą, ale zapłon iskrowy jest używany do sterowania zapłonem samoczynnym.
Wytworzenie bogatej mieszanki przy świecy zapłonowej jest stosowane w niektórych silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny, ale mają one znacznie niższy stopień sprężania. Zdaniem Mazdy, silnik Skyactiv X ma o 10% wyższym moment obrotowy i o 20% niższe zużycie paliwa niż Skyactiv G.
Rozwój konstrukcyjny silników i ich osprzętu jest spowodowany nową normą emisji spalin, która zacznie obowiązywać od 2020 roku. W silnikach z zapłonem samoczynnym problemem może okazać się ograniczenie emisji tlenków azotu, stąd konieczny jest nowy system eliminowania NOX. Rozpowszechnia się technologia selektywnej redukcji katalitycznej (płyn AdBlue) oraz nowej generacji filtrów cząstek stałych. W silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa zostaną wprowadzone filtry cząstek stałych (GPF).

Pełny artykuł przeczytają Państwo wydaniu nr 8/2017 Auto Moto Serwisu

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem