Zapomniany osuszacz
- Szczegóły
- Utworzono: czwartek, 15 marzec 2018 10:12
Zbliża się sezon na obsługę klimatyzacji. Zwracamy Państwa uwagę na osuszacz, który jest istotnym, ale często niewymienianym elementem układu. Osuszacz pełni kilka funkcji:
• odpowiada za odwadnianie czynnika chłodniczego,
• zatrzymuje cząstki stałe krążące w układzie, jak opiłki, osad, brud i inne zanieczyszczenia. Brak filtracji prowadziłby do zablokowania zaworu rozprężnego i trwałych uszkodzeń kolejnych podzespołów w obiegu czynnika.
Osuszacz to niewielki, aluminiowy zbiorniczek umieszczony między skraplaczem a parownikiem. W niektórych modelach samochodów stosuje się osuszacze zintegrowane ze skraplaczem, w postaci plastikowego wkładu bądź woreczka. Firma Valeo i inni producenci układów klimatyzacji zalecają wymianę osuszacza co 2–3 lata. Nawet jeśli niewymieniony przez lata osuszacz nie ulegnie zatkaniu, sam może stać się zagrożeniem dla układu klimatyzacji. Wkład filtra z czasem może być na tyle kruchy, że zacznie się rozpadać, zanieczyszczając układ, który już będzie pozbawiony filtra i w efekcie doprowadzi do zatarcia sprężarki.
Podczas wymiany osuszacza należy zwrócić uwagę na jego higroskopijność. Otwarty osuszacz chłonie wilgoć i staje się całkowicie bezużyteczny po około 30 minutach od otworzenia opakowania. Osuszacz jest zabezpieczony przed dostępem powietrza w sposób hermetyczny. Odwadniacze aluminiowe posiadają plastikowe bądź gumowe zatyczki, natomiast osuszacze w postaci woreczków czy też plastikowych wkładów pakowane są w szczelne foliowe torebki.
O pakownie otwieramy tuż przed zamontowaniem osuszacza w układzie.