fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2018/09

PassThru: Renault

Dla warsztatów niezależnych Renault udostępnia moduł automatycznej konfiguracji i programowania sterowników. Do diagnostyki pojazdu trzeba kupić dodatkowe narzędzie diagnostyczne. Zanim zaczniemy zajmować się sterownikami, wcześniej musimy kupić tzw. token, moduł programu i żetony.


PT renault

Renault udostępnia możliwość konfiguracji lub przeprogramowania sterowników. Konfiguracji dokonujemy w przypadku np. konieczności wymiany modułu, co wiąże się z obowiązkową konfiguracją sterownika. Inny jest program do przeprogramowania sterowników. Sprawdzi on, czy na serwerze Renault znajduje się aktualizacja oprogramowania danego sterownika. Przeprogramowywanie sterowników jest możliwe w pojazdach marki Renault posiadających homologację Euro 5 lub Euro 6. Przed przystąpieniem do przeprogramowywania warto zapoznać się z instrukcją zawartą na stronie.
Należy też zakupić tzw. token (na nośniku pamięci USB), który jest certyfikatem upoważniającym do przeprogramowywania sterowników. W przypadku marki Renault zakupiony jeden żeton diagnostyczny umożliwia dokonanie jednej czynności, np. przeprogramowanie jednego sterownika. Możliwe jest również skorzystanie z dokumentacji technicznej, do której dostęp jest płatny i ograniczony czasowo.
Diagnozowany pojazd marki Renault połączyliśmy przewodowo przez złącze diagnostyczne ODB z interfejsem diagnostycznym Bosch KTS 590, który również przewodem połączyliśmy z urządzeniem Bosch DCU 220 (zastępuje komputer) mającym dostęp do internetu. Korzystaliśmy też z ładowarki Bosch BAT 690 zasilającej pojazd.
Łączenia ze stroną Renault można dokonać za pomocą przeglądarki: Internet Explorer, Mozilla lub Google Chrome z aktualną wtyczką Adobe Reader 6.0+. Nie ma z tym problemu.
W wyszukiwarkę wpisujemy www.infotech.renault.com.

 

Pełna procedura zostanie opisana w wydaniu 7/2018 „Auto Moto Serwisu”

Wygłuszanie hałasu

terosonW samochodach hałas jest przenoszony przez wibracje mechaniczne i fale dźwiękowe rozchodzące się w powietrzu. Producenci pojazdów w procesie produkcji stosują różnego rodzaju maty tłumiące. Podczas napraw powypadkowych należy je odbudować.

Do tłumienia hałasu powodowanego przez drgania stosuje się maty wygłuszające, a hałas przenoszony przez powietrze jest tłumiony przez poliuretanowe pianki o strukturze gąbki. Maty wygłuszające są dostępne w postaci arkuszy samoprzylepnych, natomiast pianki są przeznaczone do nanoszenia natryskowego.
W słupkach A, B, C i w profilach zamkniętych progów często stosowana jest dwuskładnikowa pianka poliuretanowa Teroson PU 9500. Pianka blokuje przepływ hałasu przenoszonego przez powietrze w pustych profilach zamkniętych oraz ogranicza hałas, drgania i wstrząsy. Warto stosować ten produkt przy naprawach powypadkowych. Niekiedy mechanicy wyrzucają piankę, a klienci po jakimś czasie wracają z problemem hałasu dziwnego pochodzenia, który trudno zidentyfikować i usunąć. Może to skutkować innymi nieprzewidzianymi sytuacjami, np. parowaniem szyb.
Do poszyć w samochodach stosowane są również różnego rodzaju pianki elastyczne, np. Teroson PU 9161 – przypominająca piankę do uszczelniania okien. Produkt ten jest stosowany do wygłuszania drgań przenoszonych przez elementy metalowe pojazdu. Można go stosować do mocowania poszycia drzwi, dachu, poszycia maski i bagażnika oraz wokół otworu wlewu paliwa. To miękka pianka, która po pięciu minutach tworzy warstwę mającą na celu niwelowanie hałasów. Produkt można zastosować również tam, gdzie mogą obcierać się dwa elementy, np. między drgające przewody lub między plastikowe elementy wnętrza pojazdu. To dwuskładnikowy produkt o pojemności 50 ml z jednorazowym mikserem. Produkt utwardza się w mikserze, aplikowany jest specjalnym pistoletem wyciskającym. W zestawie dostępny jest jeden mikser z klejem. Kolejne miksery można dokupić oddzielnie, w zależności od potrzeb. Samoprzylepną matą głuszącą jest Teroson BT SP 100 Alu wytworzony na bazie bitumicznego tworzywa sztucznego. Materiał bitumiczny jest skuteczny w tłumieniu dźwięku pochodzącego z materiału oraz zmniejsza drgania elementów metalowych i tworzywa sztucznego. Mata jest wyposażona w samoprzylepne podłoże niezawierające rozpuszczalników na bazie specjalnych akrylowych kopolimerów. Ta mata ma zastosowanie głównie do wewnętrznej strony drzwi w samochodach, celem wyciszenia przy zamykaniu. Jest także stosowana na pokrywach komory silnikowej.

Jarosław Gajewski
Pełny artykuł w wydaniu nr 7/2018 „Auto Moto Serwisu”

Ekologiczna myjka do części Bio-Circle firmy MEWA

MEWA myjkaPrzykładem nowoczesnej technologii zmniejszającej zanieczyszczenie środowiska jest myjka Bio-Circle firmy Mewa, która dostarcza do warsztatów czyściwa wielokrotnego użytku, a także oferuje usługę wynajmu myjki.

Myjka jest zaopatrzona w wannę i pędzel, a do mycia wykorzystywany jest ekologiczny płyn zawierający naturalne mikroorganizmy powodujące biologiczny rozkład tłuszczów i olejów. Urządzenie usuwa tłuszcze, smary, oleje oraz inne zanieczyszczenia z części maszyn i urządzeń, które wykonane są ze stali, stali szlachetnej i metali kolorowych, a także z wrażliwego na uszkodzenia aluminium. Inhibitor korozji zastosowany w myjce sprawia przy tym, że aluminium nie pokrywa się w trakcie czyszczenia nalotem, jak to ma miejsce w standardowych urządzeniach do mycia metodą na zimno, gdzie roztwór czyszczący ulega wysyceniu, powodując w rezultacie pogorszenie efektów czyszczenia.
Myjka jest urządzeniem ekologicznym, gdyż nie wykorzystuje rozpuszczalników i lotnych związków organicznych. Rozkładu biologicznego resztek tłuszczy i olejów dokonują naturalne mikroorganizmy. Urządzenie nie nadaje się do usuwania lakierów, farb, żywic, silikonów oraz biocydów gdyż substancje te są szkodliwe dla mikroorganizmów.

Myjka jest oferowana w dwóch wariantach. Większy ma powierzchnię roboczą wynoszącą 88x58 cm, waży 60 kg i mieści do 100 l płynu czyszczącego. Temperatura pracy płynu czyszczącego wynosi 15–48°C. System filtrowania składa się z kilku filtrów, a zbiornik na płyn czyszczący ma podwójne ścianki, co pozwala zredukować straty ciepła. Mniejsza wersja myjki jest mobilna, mieści 80 l płynu czyszczącego, a powierzchnia robocza wynosi 61x50 cm.

MEWAlogo

Zawieszenie prosto na drogę

Wymiana wahaczy mocowanych za pomocą tulei poziomych nie powinna sprawiać problemów. Delphi przedstawia jednak kilka praktycznych porad, które pozwolą bezpiecznie i skutecznie zamontować część oraz uniknąć przedwczesnej awarii wynikającej z błędnego mocowania.

Wskazówki dotyczące montażu
1. Gdy tylko jest to możliwe, dokonuj naprawy na czterokolumnowym podnośniku. Skorzystaj z belek poprzecznych, by podtrzymywały pojazd, a także załóż kliny pod koła, by go unieruchomić.
2. Zawsze korzystaj z nowych śrub i nakrętek montażowych, tam gdzie są przewidziane, i upewnij się, że wszelkie montażowe mechanizmy blokujące, takie jak nakrętki „Nyloc”, zostaną wymienione.
3. Zawsze sprawdzaj instrukcję montażu i dokręcaj wszystkie połączenia śrubowe zgodnie z momentem zalecanym przez producenta.
4. Gdy wahacz mocowany jest za pomocą tulei poziomych, dokręcenie śrub tulei należy przeprowadzić, gdy pojazd znajduje się na naturalnej wysokości jazdy, tj. gdy pojazd stoi na kołach, a zawieszenie jest pod obciążeniem.
5. Nigdy nie dokręcaj śrub, gdy pojazd jest uniesiony. Doprowadzi to do nadmiernego „nakręcenia” tulei, gdy pojazd zostanie ponownie ustawiony na normalnej wysokości jazdy, a na zawieszenie zadziała obciążenie. W konsekwencji dojdzie do przedwczesnej awarii tulei.
6. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, sprawdź dane zawarte w instrukcji warsztatowej producenta, zanim podejmiesz jakiekolwiek działania.

Co się stanie po niewłaściwym zamocowaniu?

  • Tuleja będzie podlegała nadmiernemu naprężeniu, co doprowadzi do pęknięć i rozdarć elementu gumowego.
  • Tuleja traci swoją wytrzymałość i stabilne umocowanie, a to doprowadzi do uszkodzenia układu.
  • W trakcie pracy układu będzie słychać wyraźne stukanie oraz wyczuwalne będą trudności w prowadzeniu pojazdu.

F1
Awaria tulei spowodowana nieprawidłowym montażem: niepoprawne dokręcenie mocowań doprowadziło do nadmiernego obciążenia tulei, tworząc rozdarcia w elemencie gumowym, wywołując awarię tulei.


F2

Tuleja metalowo-gumowa (RTM).

  • Pomiędzy tuleją wewnętrzną i zewnętrzną znajduje się guma.
  • Tuleje RTM nie działają jak zwykłe łożyska. Pomiędzy powierzchniami nie zachodzi żadne tarcie.
  • W trakcie ruchu pojazdu tuleja zewnętrzna obraca się względem tulei wewnętrznej, a gumowy element tłumi drgania i ogranicza ruch tulei, napinając się.


Czy wiesz, że?
Części zawieszenia Delphi Technologies są testowane, aby wytrzymywać temperatury poniżej –40˚C i ponad 120˚C oraz zapewnić, że będą one działały nawet w najtrudniejszych warunkach. Ponadto przebywają 720 godzin w komorze solnej dla optymalizacji zabezpieczenia przed korozją.


delphitechlogo

Latająca deska Lexusa

deska Lexus

Fani filmu pt. „Powrót do przyszłości” oniemieli z zachwytu, gdy w 2015 roku Lexus zaprezentował... latającą deskę, która potrafi unosić się również nad wodą! Wynalazek tego japońskiego producenta może unosić się nad ziemią na wysokość czterech centymetrów, a prace nad nim trwały 18 miesięcy. Deska unosi się w powietrzu dzięki magnesom i nadprzewodnikom. Jest chłodzona ciekłym azotem, ponieważ całość nagrzewa się do nawet 2000 stopni Celsjusza. Aby działała, potrzebne jest odpowiednie magnetyczne podłoże. Dzięki wytworzonemu polu magnetycznemu deska może unosić się nad ziemią.
Cóż, piesze wycieczki wychodzą z mody...

PassThru: Renault

Dla warsztatów niezależnych Renault udostępnia moduł automatycznej konfiguracji i programowania sterowników. Do diagnostyki pojazdu trzeba kupić dodatkowe narzędzie diagnostyczne. Zanim zaczniemy zajmować się sterownikami, wcześniej musimy kupić tzw. token, moduł programu i żetony.

renault

Renault udostępnia możliwość konfiguracji lub przeprogramowania sterowników. Konfiguracji dokonujemy w przypadku np. konieczności wymiany modułu, co wiąże się z obowiązkową konfiguracją sterownika. Inny jest program do przeprogramowania sterowników. Sprawdzi on, czy na serwerze Renault znajduje się aktualizacja oprogramowania danego sterownika. Przeprogramowywanie sterowników jest możliwe w pojazdach marki Renault posiadających homologację Euro 5 lub Euro 6. Przed przystąpieniem do przeprogramowywania warto zapoznać się z instrukcją zawartą na stronie.
Należy też zakupić tzw. token (na nośniku pamięci USB), który jest certyfikatem upoważniającym do przeprogramowywania sterowników. W przypadku marki Renault zakupiony jeden żeton diagnostyczny umożliwia dokonanie jednej czynności, np. przeprogramowanie jednego sterownika. Możliwe jest również skorzystanie z dokumentacji technicznej, do której dostęp jest płatny i ograniczony czasowo (patrz cennik).
Diagnozowany pojazd marki Renault połączyliśmy przewodowo przez złącze diagnostyczne ODB z interfejsem diagnostycznym Bosch KTS 590, który również przewodem połączyliśmy z urządzeniem Bosch DCU 220 (zastępuje komputer) mającym dostęp do internetu. Korzystaliśmy też z ładowarki Bosch BAT 690 zasilającej pojazd. Łączenia ze stroną Renault można dokonać za pomocą przeglądarki: Internet Explorer, Mozilla lub Google Chrome z aktualną wtyczką Adobe Reader 6.0+. Nie ma z tym problemu. W wyszukiwarkę wpisujemy www.infotech.renault.com.

wymaganiasprzetowe


Pełna procedura zostanie opisana w wydaniu 7/2018 Auto Moto Serwisu

Wymiana amortyzatorów przednich w Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX [02.10-] jest dość popularnym samochodem jeżdżącym po naszych drogach. KYB jest dostawcą amortyzatorów osi przedniej i tylnej do tego modelu na oryginalne wyposażenie. Zalecany czas wymiany amortyzatora na jedną stronę w Mitsubishi ASX [02.10-] wynosi 1,2 godziny.
Czynności, jakie należy wykonać podczas demontażu i montażu kolumny amortyzatora w samochodzie Mitsubishi ASX:

Zdejmij koło.
Odkręć nakrętkę uchwytu przewodu hamulcowego.

1Odkręć nakrętką mocującą łącznik stabilizatora.

2Za pomocą podnośnika podeprzyj piastę wraz ze zwrotnicą i półosią napędową.

3Odkręć dwie dolne śruby mocujące amortyzator ze zwrotnicą.

Zabezpiecz półoś napędową, aby nie opadła.

4Odkręć trzy górne nakrętki mocujące kolumnę amortyzatora (przytrzymaj amortyzator jedną ręką aby nie upadł).

Wyjmij kolumnę amortyzatora od dołu i umieść właściwie w odpowiednim ściskaczu do sprężyn (najlepiej w kolumnowym ściskaczu pneumatycznym z bramką zabezpieczającą). Zdemontuj wszystkie elementy i sprawdź ich stan techniczny. Wraz z nowym amortyzatorem zaleca się wymianę elementów współpracujących górnego zestawu montażowego, zestawu osłonowo-ochronnego oraz sprężyny zawieszenia.

5Zwróć uwagę na odpowiednią pozycję sprężyny w dolnym talerzu oporowym.

6Umieść nowy amortyzator, sprężynę zawieszenia, zestaw montażowy górnego mocowania oraz zestaw osłonowo-ochronny w kolumnowym ściągaczu pneumatycznym z bramką zabezpieczającą i zmontuj całą kolumnę używając odpowiedniego momentu dokręcania. Pamiętaj o odpowiedniej kolejności i pozycji montażowej wszystkich elementów. Nie używaj narzędzi typu żaba do przytrzymania tłoczyska podczas dokręcania, gdyż może ona uszkodzić powierzchnię chromową i doprowadzić do wycieku oleju i uszkodzenia amortyzatora. Używaj tylko odpowiednich narzędzi przeznaczonych do tego celu.

Zmontowaną kolumnę należy włożyć od dołu. Wszystkie pozostałe czynności montażowe wykonuj w odwrotnej kolejności jak przy demontażu, pamiętając o stosowaniu odpowiedniej procedury montażu z zastosowaniem właściwych momentów dokręcania.
Po opuszczeniu pojazdu na koła dokręć górne śruby mocujące kolumnę amortyzatora właściwym momentem.

KYB zaleca wykonanie geometrii układu zawieszenia po każdej wymianie amortyzatorów w samochodzie i sugeruje, aby zawsze wymieniać amortyzatory i sprężyny zawieszenia parami w obrębie jednej osi.

Więcej artykułów…

  1. Poduszka powietrzna ma 45 lat

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem