fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2018/12

Opony całoroczne

caloroczneOpony całoroczne cieszą się coraz większym zainteresowaniem kierowców.
Porównujemy ich cechy z oponami letnimi.

PassThru krok po kroku – Fiat

Fiat Chrysler Automobiles udostępnia warsztatom niezależnym dostęp do dokumentacji technicznych, diagnozowania, konfiguracji i przeprogramowania sterowników we wszystkich swoich markach. Połączenie z portalem Fiata jest łatwe, o ile spełnia się warunki sprzętowe. Portal dostępny jest w języku polskim.

PTFIAT

Portal Technical Information (www.technicalinformation.fiat.com) umożliwia dostęp online do pojazdów marek: Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Abarth i Fiat Professional (dostawcze) i zawiera:
• instrukcje napraw,
• katalogi pracochłonności napraw,
• dokumentację techniczną pojazdów (procedury diagnostyki, cykle napraw, dane techniczne pojazdów, wykaz czynności przeglądowych, biuletyny techniczne, schematy elektryczne),
• katalog i cenniki części zamiennych (oryginalnych i regenerowanych),
• dostęp do diagnozy, konfiguracji i przeprogramowania sterowników w pojazdach spełniających normy Euro 5/Euro 6.
Natomiast dla marek: Chrysler, Jeep i Dodge utworzono oddzielny portal http://techauthority.com. My zajmiemy się stroną Fiata. Aby się z nią połączyć, trzeba na komputerze uaktualnić następujące wtyczki: Adobe Acrobat Reader, SVG Viewer i 3DVIA Composer Player. Co ciekawe, na komputerze z zainstalowanym systemem Vista lub Windows 7 trzeba pobrać SVG Viewer dla Windows XP. Do aktualizacji sterowników na komputerze powinna być zainstalowana 32-bitowa Java Web Start. Piszemy o tym dlatego, że niespełnienie tych warunków utrudnia dostęp do niektórych funkcjonalności portalu, o czym się boleśnie przekonaliśmy. Połączenie z portalem można uzyskać równie skutecznie za pomocą przeglądarki Internet Explorer lub Firefox Mozilla.
Za dostęp do dokumentacji technicznych czy instrukcji napraw należy uiścić opłatę, wykupując abonament na godzinę, dzień, miesiąc lub rok. Co ciekawe, zanim zapłacimy możemy za darmo przejrzeć zawartość interesującego nas pliku w celu sprawdzenia, czy zawiera on potrzebne nam informacje. Można wybierać pliki dla jednej marki lub kombinacji marek. Portal umożliwia również diagnozowanie pojazdu, ale należy wykupić dostęp na cały rok – za 900 euro. Natomiast dla przeprogramowania/konfigurowania sterowników przewidziano oddzielny cennik przez nabycie pakietów transakcyjnych lub terminowych ECU na godzinę, dzień, miesiąc lub rok.
W przeciwieństwie do portali niektórych marek, np. Nissana, zaletą portalu Fiata jest automatyczne wyszukiwanie aktualnej wersji oprogramowania sterownika, którą system sugeruje do pobrania.
Diagnozowany pojazd połączyliśmy przewodowo przez złącze diagnostyczne ODB z interfejsem diagnostycznym Bosch KTS 590, który również przewodem połączyliśmy z urządzeniem Bosch DCU 220 (zastępuje komputer) mającym dostęp do internetu.
W celu połączenia się ze stroną Fiata wpisujemy w wyszukiwarkę: Technical Information Fiat lub: technicalinformation.fiat.com.

 Pena procedura została opisana w wydaniu nr 8/2018 „Auto Moto Serwisu”

Diagnostyka układu szybkiego rozruchu ISS w silnikach Diesla

F1BERUUkład BERU ISS (Instant Start System) po raz pierwszy został zaprezentowany w 2001 roku. Jego druga generacja z nowym modułem sterującym i dodatkowym kołnierzem grzejnym zadebiutowała pięć lat później.
Elektroniczny moduł sterowania świec żarowych indywidualnie dostosowuje czas żarzenia i napięcie poszczególnych świec. Elektroniczne sterowanie dotyczy wszystkich trybów pracy świecy żarowej – grzania wstępnego, rozruchowego i dogrzewania. W ten sposób układ BERU ISS udoskonala przebieg procesu spalania. Czas nagrzewania do temperatury 1100°C skrócił się do dwóch sekund, a sprawny rozruch jest możliwy nawet w temperaturze -25°C.

Unikaj napraw na skróty:
W przypadku wystąpienia awarii problem można łatwo zidentyfikować dzięki integracji układu ISS z pokładowym systemem diagnostycznym. Zmiana parametrów grzejnych może, ale nie musi, wynikać z uszkodzenia elektronicznego modułu sterowania, co pokazuje poniższy przypadek.

Sterownik świeć żarowych BERU GSE102/GSE101 jest montowany przez BMW między innymi w modelu E46. Reklamowana przez klienta część nie była uszkodzona mechanicznie. Uwagę zespołu technicznego zwróciła warstwa nalotowa – ciemny i matowy osad pokrywał powierzchnię metalowego pinu wtyczki, która łączy się z przewodem dostępnym wyłącznie w ASO. Przewód ten często ulega uszkodzeniom cieplnym w wyniku wzrostu oporu elektrycznego na zabrudzonym złączu wtykowym.

F2BERU

W przypadku każdego połączenia elektrycznego, podstawą jest dobry kontakt styków. Jeżeli powierzchnia styku jest mała lub styki są zabrudzone, opór elektryczny rośnie. W wyniku wzrostu natężenia prądu i temperatury dochodzi do topienia tworzywa sztucznego.

F3BERU
Uszkodzenia termiczne wtyczki wywołują przerwy w połączeniu elektrycznym. Zdarza się to często w przypadku luźnych połączeń wtykowych, korozji lub uszkodzeń kabli. Wraz ze wzrostem temperatury na powierzchni styku tworzy się warstwa nalotowa. W omawianym przypadku sterownik świec żarowych nie posiadał uszkodzeń termicznych w okolicy wtyczki, ponieważ źródłem ciepła był kabel połączeniowy. Niezwykle wysoki wzrost oporu bardzo obciąża elektronikę modułu sterującego, co skutkuje komunikatem o błędzie lub całkowitą awarią sterownika układu ISS.

Opisany przykład pokazuje, że problem z rozruchem nie zawsze wynika z uszkodzeń sterownika. Z perspektywy mechanika wymiana sterownika układu ISS jest najbardziej domyślnym krokiem podczas naprawy. Jednak w tym przypadku rozwiązanie problemu wymaga zakupu nowego przewodu, który jest dostępny wyłącznie w serwisie BMW. Zakup dodatkowej części w ASO zwiększa koszt naprawy. Jednak w tym przypadku szukanie drogi na skróty i łatwych oszczędności nie przyniesie dobrych rezultatów.

Coraz częściej bez kierowcy

BOSCHciekawostkaNa targach CES w Las Vegas Bosch przedstawił pojazd z napędem elektrycznym bez kierowcy. Według futurystycznej wizji, takie pojazdy połączone za pomocą sieci ze swoim otoczeniem będą poruszały się wahadłowo bez kierowcy po centrach miast. Widok takich pojazdów, bez względu na to, czy przewożą towary czy ludzi, stanie się wkrótce powszechny.

Bosch dostarcza komponenty i systemy do automatyzacji, łączenia z siecią i otoczeniem oraz elektryfikowania pojazdów poruszających się wahadłowo. Jednak stworzenie tych pojazdów nie będzie możliwe bez usług mobilnych. Taki ekosystem będzie obejmował zarówno rezerwację, udostępnianie i platformy sieciowe, jak i usługi parkowania i ładowania akumulatorów oraz rozwiązania software do zarządzania i serwisowania pojazdów, a także usługi informacyjno-rozrywkowe, z których pasażerowie korzystają w czasie podróży.
Pojawienie się segmentu autobusów wahadłowych wynika z rosnącego zapotrzebowania na usługi przewozowe. W samej Europie, Stanach Zjednoczonych i Chinach już w 2020 r. na drogach pojawi się około miliona takich wahadłowych autobusów na żądanie, których liczba wzrośnie do 2,5 miliona sztuk w 2025 r. (źródło: Roland Berger). Wiele z tych pojazdów będzie w pełni elektrycznych i najpóźniej do połowy przyszłej dekady staną się całkowicie autonomiczne.
Użytkownicy mogą zarezerwować transport przez smartfona. Algorytm identyfikuje pojazd znajdujący się najbliżej żądanej lokalizacji i znajduje innych użytkowników, którzy chcą podróżować podobną trasą. Im więcej pasażerów skorzysta z jednego autobusu, tym tańsza będzie podróż dla każdego. Takie podejście zmniejsza również natężenie ruchu w miastach i łagodzi wpływ na środowisko. Gdy autobus podjeżdża do żądanego punktu odbioru, użytkownik ponownie używa smartfonu, aby się zidentyfikować. Pojazd rozpoznaje smartfon właściciela jako jednoznaczny cyfrowy odcisk palca i otwiera drzwi tylko jemu. W ten sposób każdy pasażer zawsze otrzymuje miejsce, które zarezerwował.
Bazujący na kamerach system do monitorowania wnętrza pojazdu sprawdza, czy ktoś nie zapomniał swojego bagażu. Jeśli pasażer zapomni o czymś, pojazd informuje o tym bezpośrednio za pośrednictwem smartfona.
Teraz można zrozumieć, dlaczego youngtimery cieszą się coraz większym zainteresowaniem – można je prowadzić osobiście.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem