fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Nr 5/2018

Jak się pozbyć zużytych opon?

Według obowiązujących w Polsce norm, większość sprzedanych opon powinna zostać odzyskana w postaci zużytych opon. Przynajmniej 15% z odzyskanego tonażu musi podlegać recyklingowi.

opony
Polega on z reguły na mechanicznym granulowaniu, oddzieleniu gumy od drutu i włókna oraz produkcji z granulatu rożnych produktów, np. nawierzchni sportowych, kołeczek do kontenerów na śmieci, płyt do wykładania placów zabaw dla dzieci, elementów bezpieczeństwa drogowego, mat hodowlanych i wielu innych. Natomiast reszta jest odzyskiwana, najczęściej w postaci energii cieplnej. Jest to tzw. odzysk energetyczny. Opony w całości lub rozdrobnione są spalane w specjalnie do tego celu przystosowanych piecach, głownie w cementowniach, gdzie zużyte ogumienie stanowi wysokokaloryczne paliwo zastępujące węgiel. Ustawa obliguje do odzysku z rynku większości wyprodukowanych opon, a na przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej nakłada obowiązek ewidencji, składowania i przekazywania ich do odzysku.
Każdy warsztat samochodowy, niezależnie od skali prowadzonej działalności, wytwarza rożnego rodzaju odpady, które ze względu na zagrożenie wymagają odpowiedniego i zgodnego z zapisami prawa zagospodarowania. Do tych odpadów należą również zużyte opony. Jednocześnie serwis ma obowiązek prowadzić ewidencję odpadów za pomocą kart przekazania odpadów oraz składać do Marszałka Województwa zbiorcze zestawienie danych w terminie do 15 marca za poprzedni rok kalendarzowy. Inter Cars w ramach programu BIO SERVICE stworzył usługę odbioru zużytych opon. W jej ramach Inter Cars oferuje odbiór opon bezpośrednio od klientów lub oddanie ich w wybranych filiach.
1. W przypadku odbioru opon od klienta, warsztat zgłasza zlecenie odbioru za pośrednictwem programu BS BIO. Po wpływie zgłoszenia operator logistyczny odpowiada na dane zgłoszenie i proponuje datę odbioru. Z takiej opcji często korzystają duże warsztaty (oponiarskie), w których minimalna liczba opon do odbioru wynosi 200 sztuk.
2. Przy mniejszej liczbie opon klienci sami przywożą je do filii i układają w tzw. jodełkę w wyznaczonym do tego kontenerze. Wszystko odbywa przy pomocy pracownika filii. Klient otrzymuje potwierdzenie przyjęcia zużytych opon, fakturę z tytułu wykonania usługi odbioru oraz kartę przekazania odpadów.
Jeżeli warsztat nie ma konta w BS BIO należy skontaktować się bezpośrednio z BIO SERVICE pod adresem e-mailowym Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Szczegółowe informacje o rozlokowaniu kontenerów znajdują się na www.bio-service.pl.

Kalibracja kamer i radarów

System wspomagania kierowcy ADAS składa się m.in. z kamer i radarów, które wymagają kalibracji. Na rynku dostępnych jest kilka urządzeń służących do tego celu. Opisujemy urządzenie RCCS firmy Texa.

Kalibrację radarów i kamer należy przeprowadzać nie tylko po naprawach powypadkowych, lecz także w przypadku niektórych prac warsztatowych. Systemy wspomagania kierowcy to:
• aktywny tempomat (radar),
• asystent utrzymania pasa ruchu (kamera),
• automatyczny system hamowania awaryjnego (radar),
• systemy wspomagania parkowania (radar),
• rozpoznawanie znaków drogowych (kamera),
• inteligentne sterowanie światłami (radar),
• rozpoznawanie zmęczenia kierowcy (kamera).
W samochodach stosuje się radary o rożnym zasięgu i kamery z pojedynczym lub podwójnym obiektywem (stereo). W praktyce warsztatowej możemy się spotkać z urządzeniami rożnych generacji, np. do zmiany położenia radaru wczesnych generacji wykorzystuje się śruby regulacyjne, w nowszych wersjach kalibracji dokonuje się za pomocą testera diagnostycznego.
Efektami rozkalibrowania asystenta kierowcy są:
• komunikaty o awarii (świeci się lampka na tablicy przyrządów),
• niewłaściwe zachowanie pojazdu (w zależności od typu asystenta),
• niedostępność powiązanych funkcji, opóźnienie w działaniu.
Asystent kierowcy jest z reguły wyposażony w system samodiagnozy, jednak jeśli rozkalibrowanie radaru czy kamery wykracza poza zakres samoregulacji, ADAS pracuje niewłaściwie lub ulega wyłączeniu. Kalibracja ADAS jest wymaga w przypadkach:
• naprawy powypadkowej,
• wymiany przedniej szyby,
• pracach przy czujnikach systemu, np. demontażu przedniej atrapy z umieszczonym tam radarem,
• regulacji geometrii pojazdu lub regulacji zawieszenia,
• wymiany radaru lub kamery.

Metody kalibracji
W zależności od modelu pojazdu przeprowadza się kalibrację dynamiczną (podczas jazdy), statyczną (na specjalnym stanowisku) lub łączoną.
Kalibracja dynamiczna dokonywana jest podczas jazdy trwającej od 10 do 30 minut. Umożliwia regulację tylko jednego czujnika i często wymaga narzędzia do wstępnej kalibracji (np. Mercedes). Kalibracja statyczna wymaga posiadania specjalnego stanowiska, a którym można kalibrować wszystkie typu czujników. Kalibracja statyczna może być przeprowadzana na dwa sposoby:
• według osi symetrii pojazdu (Mercedes, Toytota, Lexus, Hyundai/Kia, Nissan),
• według osi geometrycznej jazdy (Grupa Fiata, BMW, Grupa Volkswagena).
Dostępne na rynku urządzenia do kalibracji służą do kalibracji statycznej.

Urządzenie TEXA RCCS
Posługując się urządzeniem Texy do statycznej kalibracji czujników radarowych i kamer, nie ma potrzeby przeprowadzania kompensacji bicia układu koło – zacisk – laser. Producent zaleca, aby geometria w pojeździe, w którym dokonujemy kalibracji, była ustawiona prawidłowo. W skład zestawu RCCS wchodzą:
• ruchomy panel kalibracyjny o wymiarach 65x50 cm, z mechanizmem umożliwiającym jego pozycjonowanie, w zależności od położenia radaru w samochodzie,
• dwa lustra umożliwiające prawidłowe pozycjonowanie urządzenia kalibracyjnego względem pojazdu,
• dalmierz laserowy do określania wysokości panelu kalibracyjnego kamery względem podłoża i płyty odbłyśnika przeznaczonej do kalibracji radaru. Mocowany w gnieździe urządzenia RCCS czujnik pomiaru odległości umożliwia określenie właściwej odległości pomiędzy płytą odbłyskową a pojazdem,
• poziomica laserowa do określania prawidłowego położenia urządzenia względem osi pojazdu,
• poziomica cyfrowa umożliwiającą określenie poprawnego kąta pomiędzy ruchomą płytą odbłyskową
a radarem zamontowanym w pojeździe,
• dwa uchwyty do centrowania wskaźników laserowych, pełniących funkcję określania prawidłowego ustawienia pojazdu względem zestawu RCCS,
• dwa wskaźniki laserowe.

Zalecenia dla prawidłowego wykonania procedury:
• sprawdzić, czy nie ma przedmiotów metalowych ani ludzi w przedniej części pojazdu,
• upewnić się, że w otoczeniu pojazdu nie znajdują się żadne nadajniki lub anteny,
• sprawdzić, czy przedni zderzak nie jest wgięty lub uszkodzony,
• sprawdzić, czy maskownica chłodnicy nie jest uszkodzona,
• w trakcie przeprowadzania procedury nie opierać się o pojazd, nie otwierać drzwi/bagażnika,
• jeżeli pojazd wyposażony w regulację charakterystyki zawieszenia, ustawić funkcję wyboru jazdy pojazdu na Comfort/Normal,
• pojazd powinien być zaparkowany na równym podłożu,
• należy sprawdzić i w razie potrzeby skorygować ciśnienie w oponach do wartości określonych przez producenta,
• kierownica musi być ustawiona w centralnej pozycji, a koła ustawione prosto,
• silnik wyłączony,
• przednie logo pojazdu oraz kratka chłodnicy muszą być czyste, podczas kalibracji zapłon musi być włączony,
• w pojeździe nie może znajdować się żadna osoba,
• bagażnik i przedział pasażerski muszą być puste,
• napięcie zasilania pojazdu musi przekraczać 12V,
• żaden bieg nie jest włączony (dźwignia zmiany biegów w położeniu neutralnym w przypadku manualnej skrzyni biegów, P w przypadku automatycznej skrzyni biegów).
• zaciągnięty hamulec postojowy.

kalibracjakamer

Procedura kalibracji radaru przedniego
1. Pozycjonowanie pojazdu względem urządzenia RCCS:
Pojazd ustawić na płaskiej powierzchni przed panelem kalibracyjnym. Jeśli powierzchnia nie jest płaska, należy dokonać dodatkowego wyzerowania za pomocą laserowej poziomicy umieszczonej na drążku urządzenia kalibracyjnego i panelu kalibracyjnego.

2. Osiowanie pojazdu z urządzeniem:
Ustawić czujnik radarowy pojazdu w odległości 1200 mm+/- 25 mm od panelu kalibracyjnego. Za pomocą poziomicy laserowej ustawić urządzenia przed środkiem pojazdu. Zamontować wskaźnik laserowy za pomocą samocentrujących uchwytów na tylnych kołach pojazdu. Ważne jest dokładne zamocowanie tego przyrządu, by wiązka laserowa była ustawiona równolegle do osi pojazdu. Zamontować laser i skierować na lustro boczne zamocowane na belce urządzenia kalibracyjnego. Jeśli wiązka lasera skierowana jest zbyt wysoko lub zbyt nisko, przyciskami można wyregulować wysokość urządzenia kalibracyjnego. Promień lasera odbity od lustra powinien wskazać punkt na podziałce zamontowanej na tylnym kole.
Wskazania dla obu kół powinny być takie same. Teraz pojazd jest precyzyjnie ustawiony względem urządzenia kalibracyjnego.


Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu nr 5/2018 Auto Moto Serwisu

PassThru krok po kroku – Volvo

Diagnostyka i programowanie sterowników w pojazdach marki Volvo są przyjazne dla użytkowników, którzy znają języki obce, gdyż nie ma wersji polskojęzycznej. Program diagnostyczny Volvo nazywa się VIDA. Po zarejestrowaniu otrzymujemy do niego łatwy dostęp.

passthru volvo

Diagnozowanie pojazdu odbywa się po zalogowaniu do programu VIDA, ale z programowaniem sterowników nie jest już tak łatwo. W Volvo nowy software jest traktowany jako część zamienna, którą należy kupić. Jeśli więc chcemy programować sterowniki, musimy wcześniej udać się do dilera Volvo, posiadając:
• numer VIN pojazdu, numer softu, który chcemy wgrać do samochodu (dobierany z katalogu części zamiennych lub z VIDA),
• numer ID partnera Volvo, dostępny w portalu VIDA Admin,
• swój login do programu VIDA.
Po akceptacji i podłączeniu samochodu możemy skorzystać z programowania sterowników. W zakładce otrzymujemy hardware i dostępny software, który wykupiliśmy. Zaznaczamy je, pobieramy na komputer i rozpoczynamy programowanie auta. Procedura jest opisana w instrukcji programu VIDA. Niezależny warsztat może wykupić licencję na program diagnostyczny VIDE.
W naszym przypadku diagnozowany samochód marki Volvo połączyliśmy przewodowo przez złącze diagnostyczne ODB z modułem Bosch KTS 590, który również przewodem połączyliśmy z urządzeniem Bosch DCU 220 (zastępuje komputer) mającym dostęp do internetu. Korzystaliśmy też z ładowarki Bosch BAT 690 zasilającej pojazd.
Otwieramy stronę: http://tis.volvocars.biz. To sklep technicznej informacji Volvo (TIS – Technical Information Shop).
Niestety Volvo nie przewidziało polskiej wersji językowej, ale można wybrać, np. język: angielski, niemiecki, hiszpański, rosyjski, włoski, turecki, japoński, koreański, a także chiński.

Pełna procedura została opisana w wydaniu nr 5/2018 „Auto Moto Serwisu”

RODO, kasa i Bosch

001 Okladka AMS05Ledwo warsztaty uporały się z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych (RODO), a już szykują się kolejne wyzwania – kasy fiskalne online. Jeśli zostanie uchwalona ustawa Prawo o miarach, warsztaty samochodowe będą musiały wymienić dotychczasowe kasy fiskalne na urządzenia przesyłające na bieżąco informacje o rodzaju usługi, wysokości podatku, stawki VAT, a także miejscu i godzinie transakcji. Nieoficjalnie mówi się, że w nowe kasy warsztaty samochodowe będą musiały zaopatrzyć się do końca tego roku. Wprowadzenie kas online ma wyeliminować z rynku szarą strefę, co dla serwisów płacących
podatki jest raczej korzystne. W dłuższej perspektywie korzystna dla niezależnych warsztatów jest również informacja o opracowaniu przez Boscha skutecznego systemu oczyszczania spalin w silnikach Diesla. Tradycyjny pojazd ma bowiem ok. 2000 wymiennych części, gdy auto elektryczne – zaledwie 200. Wyeliminowanie z rynku aut z napędem tradycyjnym spowoduje gruntowną zmianę rynku napraw. Bosch zajął się przede wszystkim zmniejszeniem emisji tlenków azotu i cząstek stałych podczas rozgrzewania silnika. Zadziwiające, że jeszcze do niedawna emisję spalin w Europie badano wyłącznie na postoju pojazdu, gdy np. w USA od dawna i to podczas jazdy. Co prawda już w 2013 roku w Europie opracowano przenośne urządzenie do pomiaru emisji spalin podczas jazdy, ale dopiero teraz do jego użycia zobowiązuje norma. I nagle okazało nagle, że diesel jest nieekologiczny. Od dawna wiadomo, że silnik emituje najwięcej nieczystości podczas rozgrzewania się, a dotychczasowe systemy oczyszczania spalin w tym czasie są nieskuteczne. Nikt się tym nie przejmował, gdyż nie musiał. Obserwując rynek motoryzacyjny na przestrzeni lat, można dojść do wniosku, że producenci aut wyjątkowo zręcznie manipulują nastrojami nabywców, zachęcając do zakupu określonego rodzaju napędu (diesel, benzyna, hybryda) lub nadwozia – teraz modne są SUV-y. Miejmy nadzieję, że system Boscha zostanie wprowadzony do produkowanych seryjnie samochodów i silnik Diesla powróci do łask nabywców atakowanych przez reklamy aut hybrydowych i elektrycznych.

 

Ryszard Polit
redaktor naczelny

PRZEJDŹ DO SPISU TREŚCI…

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem