fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2019/01

Statyczna kalibracja kamer i czujników – krok po kroku

W niedalekiej przyszłości kalibracja kamer i czujników wchodzących w skład systemu wspomagania kierowcy ADAS stanie się koniecznością. Przedstawiamy procedurę statycznej kalibracji za pomocą urządzenia Hella CSC-Tool.

kalibracja

System wspomagania kierowcy ADAS jest wyposażony w autodiagnozę i jeśli ustawienia kamery lub radaru wykraczają poza zakres samoregulacji, system wyłącza się lub pracuje niewłaściwie. Wówczas należy przeprowadzić kalibrację metodą statyczną lub dynamiczną, bądź obiema metodami (w zależności od konkretnego modelu pojazdu).
Na rynku są dostępne urządzenia do kalibracji kamer i radarów oferowane m.in. przez firmy: Bosch, Hella, Launch czy Texa. Urządzenia te służą do kalibracji statycznej według osi symetrii pojazdu lub według geometrycznej osi jazdy, w zależności od marki auta. Zasada obsługi tych urządzeń jest podobna, ale różnią się one szczegółami wykonania. W wydaniu 5/2018 „Auto Moto Serwisu” opisywaliśmy urządzenie TEXA RCCS, teraz prezentujemy urządzenie Helli.
Zachęcamy do szkoleń z tego zakresu – my braliśmy udział w szkoleniu firmy Hella w zakresie kalibracji kamery i radaru przedniego na przykładzie samochodu VW Passat 1.4 TSI.

W skład zestawu CSC-Tool wchodzą:
• stojak do mocowania tablic kalibracyjnych,
• tablice kalibracyjne do kalibracji kamer – tablica dla grupy VAG i Mercedes Benz stanowi standard wyposażenia urządzenia, inne tablice można dokupić opcjonalnie,
• dwa uchwyty na koła ze wskaźnikiem laserowym.
Gdy w rachubę wchodzi kalibracja radarów, konieczny jest dodatkowy zakup zestawu Radar Kit I, który zawiera tablicę odbijającą wiązkę radarową i kalibrator laserowy.

Wymagania wstępne:
W przypadku pojazdów marki Volkswagen bazą do kalibracji radarów i kamer jest oś geometryczna jazdy, którą wyznacza zbieżność kół osi tylnej. Oś wiązki wysyłanej przez radar i oś widzenia kamery powinny być równoległe do osi geometrycznej jazdy.
W celu poprawnego przeprowadzenia kalibracji kamery lub radaru należy spełnić kilka warunków wstępnych:
• do kalibracji wymagane jest płaskie, wypoziomowane stanowisko pomiarowe,
• sprawdzić, czy geometria podwozia pojazdu jest prawidłowa,
• skontrolować ciśnienie powietrza w kołach,
• przetoczyć pojazd w celu kompensacji bicia kół i ustawić koła do jazdy na wprost, zamknąć drzwi i pokrywę bagażnika,
• podczas kalibracji silnik powinien być wyłączony,
• włączyć zapłon,
• kilkakrotnie nacisnąć na nadwozie, by wyresorować pojazd,
• napięcie zasilania akumulatora w pojeździe powinno być większe niż 12V, dlatego zaleca się podłączenie ładowarki z trybem buforowym, dźwignię zmiany biegów ustawić w położeniu neutralnym lub w pozycji „P” w skrzyni automatycznej,
• zaciągnąć hamulec postojowy,
• podłączyć interfejs diagnostyczny Hella Gutmann. My korzystaliśmy z testera mega macs 66.

Pełna procedura zostanie opisana w wydaniu 1/2019 „Auto Moto Serwisu”

Rekord prędkości

Jamais contente parade120 lat temu, 29 kwietnia 1899 r., po raz pierwszy samochód pokonał granicę prędkości 100 km/h. Tego wyczynu dokonał Belg Camille Jenatzy, jadący w specjalnym samochodzie z napędem elektrycznym, nazwanym „La Jamais Contente”. Pojazd, w kształcie pocisku, posiadał lekkie nadwozie wykonane ze stopu aluminium, wolframu i magnezu o długości 3,8 m i masie własnej 1450 kg. Posiadał opony pneumatyczne Michelin. Był napędzany dwoma silnikami elektrycznymi o mocy ok. 68 KM (200 V) z napędem bezpośrednim. Zmierzona prędkość wyniosła 105,882 km/h.

Pamiętajmy o recyklingu

Podstawowym surowcem wykorzystywanym do budowy akumulatora jest ołów, który jest pierwiastkiem silnie trującym, ale jednocześnie w pełni przetwarzalnym. Związki ołowiu wpływają negatywnie na stan zdrowia organizmów żywych, na rozwój roślin oraz na wszelkie procesy zachodzące w środowisku wodnym. Negatywnie na środowisko naturalne wpływa kwas siarkowy o silnym stężeniu, który wypełnia akumulator oraz tworzywa sztuczne stanowiące obudowę akumulatora.

wytyczne recykling
Niestety w Polsce wciąż jeszcze duża ilość niebezpiecznych dla środowiska akumulatorów kończy swój żywot w piwnicy, garażu lub na śmietniku. Fakt ten często wynika z niewiedzy na temat prawidłowego postępowania z odpadami oraz braku świadomości o szkodliwości zużytych akumulatorów. Dlatego bardzo ważna jest edukacja społeczeństwa oraz pełne zaangażowanie każdego z podmiotów uczestniczących w obrocie akumulatorami w proces zbiórki złomu akumulatorowego. Najważniejsze zadanie spoczywa na sprzedawcach detalicznych, którzy powinni poinformować użytkownika końcowego, że przy zakupie nowego akumulatora jest on zobowiązany oddać zużyty akumulator sprzedawcy detalicznemu w miejscu zakupu. Sprzedawca detaliczny jest również zobowiązany do przekazania zużytych akumulatorów podmiotowi zbierającemu zużyte akumulatory, prowadzącemu zakład przetwarzania zużytych akumulatorów, lub też wprowadzającemu akumulatory na rynek.
Sprzedawca detaliczny zbierający złom akumulatorowy powinien poinformować właściwego Starostę Powiatowego o tym fakcie przedstawić miejsce i sposób składowania zużytych akumulatorów oraz wskazać podmiot, z którym została podpisana umowa na transport i odbiór złomu akumulatorowego. Miejsce składowania powinno znajdować się na terenie punktu detalicznego, w miejscu niedostępnym dla osób trzecich i powinno być wyposażone w specjalny pojemnik z pokrywą np. typu palox, na którego pokrywie powinna znaleźć się informacja o kodzie składowanych odpadów.
W przypadku akumulatorów właściwy kod odpadu to 16 06 01. Trzeba pamiętać, że niedozwolone jest składowanie zużytych akumulatorów na palecie, w metalowych pojemnikach lub na ziemi, ponieważ w tych przypadkach często dochodzi do wycieku elektrolitu (roztworu kwasu siarkowego) na podłoże i tym sam następuje narażenie osób trzecich na niebezpieczeństwo oraz zanieczyszczenie środowiska.
W momencie przekazania złomu akumulatorowego do transportu powinno nastąpić komisyjne ważenie oddawanych odpadów oraz powinna zostać wystawiona karta przekazania odpadu (w skrócie KPO). Karty przekazania odpadu powinny być odpowiednio ewidencjonowane i do 15 marca następnego roku przedłożone właściwemu Marszałkowi Urzędu Wojewódzkiego. Niezłożenie informacji lub przedstawienie niewłaściwej ilości (wagi z dokładnością do 0,001MG) może się wiązać się z sankcjami finansowymi dlatego też tak ważna jest przejrzystość całego procesu zbiórki złomu akumulatorowego.

johnsoncontrols

Dekarbonizacja

Na rynku coraz głośniej mówi się o dekarbonizacji – nowej metodzie czyszczenia silników i układu wydechowego, w tym filtrów DPF.

karbonizacja

Wydaje się, że w najbliższym czasie do obowiązkowych czynności warsztatów dojdzie profilaktyczne czyszczenie silnika z nagaru i filtra cząstek stałych. Szczególnie podatne na odkładanie się nagaru są silniki z wtryskiem bezpośrednim o małej pojemności skokowej i wysokiej mocy, w których stosuje się oleje silnikowe o obniżonej lepkości, np. 0W20. Nadmierne odkładanie się nagaru wynika również z warunków eksploatacji: powolnej jazdy w ulicznych korkach, stosunkowo krótkich odcinków jazdy, podczas których silnik nie osiąga temperatury pracy, czy spalaniem paliw o kiepskiej jakości. Złogi osadu węglowego (nagaru) pogarszają parametry silnika: spadek mocy i momentu obrotowego, powodują zwiększone zużycie paliwa, a także szybkie zapychanie się filtra cząstek stałych. Z dotychczasowych doświadczeń wynika, że profilaktyczne czyszczenie silników należy wykonywać co 10–20 tys. kilometrów przebiegu pojazdu, w zależności od konkretnej jednostki napędowej.
Nadmiaru nagaru można pozbyć się kilkoma metodami:
• stosując dodatki do paliwa,
• czyszcząc związkami chemicznymi; na naszych łamach opisywaliśmy czyszczenie silnika urządzeniem Liqui Moly Jet Clean Tronic,
• stosując dekarbonizację – to nowa metoda wykorzystująca gaz orto-tlenowodór wytwarzany w specjalnej maszynie.

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 1/2019 Auto Moto Serwisu

Usterka sworznia wahacza

sworzenSworzeń wahacza to bardzo ważny element układu zawieszenia. Jest kulowym przegubem, który umożliwia skręcanie kół i odpowiada za ich prowadzenie we właściwej pozycji przez wahacze. Podczas eksploatacji sworzeń ulega naturalnemu zużyciu i w skrajnych przypadkach może oderwać go od zwrotnicy. Efektem tego będzie odseparowanie zwrotnicy wraz z kołem od wahacza (koło po prostu wypnie się do góry).

Wybicie sworznia rozpoczyna się od zauważalnego luzu, stuków i nieco pogorszonego prowadzenia samochodu. Mechanik może zweryfikować luz poprzez użycie tzw. łychy, którą należy delikatnie włożyć między sworzeń a zwrotnicę i poruszać nią w prawo i lewo. Jeśli wyczujemy luz, to w połączeniu z pozostałymi objawami, możemy zakwalifikować sworzeń do wymiany. Warto wspomnieć, że sworznie wahacza należy wymieniać parami – niesprawność jednego zwiastuje usterkę tego elementu w drugim kole, po przeciwnej stronie. Taką procedurę zaleca firma SKF.
Wymiana sworznia odbywa się poprzez zdjęcie koła, a następnie odkręcenie nakrętki sworznia mocującej go do zwrotnicy. Jeśli mamy do czynienia z elementem, który nie był od dawna wymieniany, przed przystąpieniem do właściwej pracy, warto spryskać ten obszar, np. preparatem w sprayu o działaniu smarującym. Po zdjęciu nakrętki, należy wykręcić śruby umieszczone u dołu sworznia i odseparować go od wahacza. W całej procedurze możemy wykorzystać specjalny ściągacz do sworzni. W niektórych samochodach jest on połączony z wahaczem za pomocą metalowych nitów, które w przypadku ingerencji należy rozwiercić. Może się także zdarzyć, że sworzeń odpowiada równocześnie za kąt wyprzedzenia zwrotnicy. Wtedy obligatoryjnie, zaraz po dokonaniu wymiany, należy skontrolować geometrię zawieszenia.

Przed zamontowaniem nowej części należy wyczyścić cały obszar szczotką drucianą. Sworzeń to stosunkowo rzadko wymieniany element, więc po dłuższym czasie w miejscu jego pracy zalega brud i korozja, których powinniśmy się pozbyć.

Cicha buda

budaFORDPsy, i zapewne inne zwierzęta, boją się hałasu, np. wybuchów noworocznych fajerwerków. Inżynierowie Forda, wykazując się niezwykłą pomysłowością, zbudowali prototyp budy wykonanej z korka. Ale ta izolacja okazała się niewystarczająca. W budzie zainstalowano więc system Active Noise Control, stosowany np. w Fordzie Edge SUV. Gdy mikrofony wykryją wysoki poziom hałasu, system audio zaczyna emitować odwrócone w fazie fale dźwiękowe (fala dźwiękowa jest sinusoidą). Dzięki temu poziom hałasu ulega znacznej redukcji, a pies w budzie czuje się szczęśliwy i bezpieczny.
Jak to dobrze, że tylko zwierzęta, a nie ludzie, boją się hałasu.

Breck przytarł Hiszpanom rogi

Producent klocków hamulcowych Breck daje powody do dumy. Już w styczniu marka rusza z ogólnopolską kampanią promującą wysoki standard oferowanych produktów.

Newsletter grafika

Wnikliwe badania i precyzyjne testy porównawcze wykazały, że polskie klocki hamulcowe, pod względem jakości wygrywają z hiszpańskim konkurentem. Wyniki jednoznacznie wskazują, w których parametrach polskie klocki hamulcowe Breck wypadają lepiej od ich zagranicznych odpowiedników.
Jak to wygląda w praktyce? Badania porównawcze Wear – J2707B wykonane w skali rzeczywistej, w warunkach laboratoryjnych na urządzeniu dynamometrycznym firmy Tecsa wykazały, że w porównaniu do hiszpańskiego konkurenta, klocki hamulcowe Breck odznaczają się aż 40% niższym zużyciem tarcz, podczas hamowań typu autostradowego. Z kolei w jeździe miejskiej zużywają się aż o 20% mniej. To nie wszystko. Według badań Performance – AK Master J2522 dzięki klockom hamulcowym Breck, droga hamowania ze 120 do 80 km/h, jest krótsza aż o 6 m, przy 80 barach! Jakimi przewagami odznaczają się klocki hamulcowe Breck? Wejdź na breck.pl i dowiedz się więcej.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem