fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2019/05

Oscyloskop w warsztacie (cz. 1)

oscyLO1Poszukiwanie usterek oraz diagnozowanie współczesnych samochodów staje się coraz bardziej skomplikowanym procesem – zarówno dla autoryzowanego serwisu, jak i warsztatu niezależnego. Kompletna diagnostyka powinna obejmować oscyloskopową analizę sygnałów poszczególnych komponentów w układach pojazdu, gdzie potencjalne występowanie nieprawidłowości zarejestrował podłączony wcześniej tester diagnostyczny.

Działanie poszczególnych układów pojazdu oparte jest na wymianie informacji magistralą danych (napędu, komfortu, rozrywki) pomiędzy wieloma sterownikami oraz przesyłem sygnałów z dziesiątek czujników niezbędnych do wysterowania elementów wykonawczych. Odnalezienie uszkodzonego podzespołu przy użyciu samego testera diagnostycznego może okazać się mało efektywne z uwagi na wysoki poziom elektroniki zastosowanej w danym samochodzie.
Z pewnością większość diagnostów czy mechaników miało do czynienia z sytuacją, w której wymiana uszkodzonego podzespołu poprzedzona podłączeniem testera i odczytaniem zarejestrowanych usterek nie była zbyt skuteczna pomimo kodów błędów wskazujących na potencjalne uszkodzenie wymienionej części. Jest to spowodowane przede wszystkim rozbudowaną strukturą systemów sterujących jednostką napędową lub skrzynią biegów w danym pojeździe, gdzie poszczególne układy elektroniczne, współpracując ze sobą, stanowią jedną całość. Dlatego coraz częściej w codziennej praktyce warsztatowej możemy zauważać, że „ślad” usterki danego podzespołu zarejestrowanej na przykład w sterowniku silnika jest obecny również w innych sterownikach pojazdu. Reasumując: zastosowanie testera diagnostycznego w wielu przypadkach ogranicza się do przeprowadzenia wstępnej diagnostyki, która umożliwia zawężenie obszaru poszukiwania usterki, lecz nie pozwala na precyzyjne zidentyfikowanie uszkodzonego podzespołu. Samą analizę potencjalnie wadliwego elementu należy przeprowadzić poprzez badanie sygnałów i prawidłowość ich przebiegów za pomocą oscyloskopu. To właśnie oscyloskop pozwala na dokładną obserwację przebiegów napięć, które zmieniają się w czasie z dużą prędkością i zwykły multimetr
nie jest w stanie wychwycić wahań takich wartości. Ponadto bardziej zaawansowane oscyloskopy przystosowane są do podłączenia rożnego typu czujników do pomiaru ciśnienia i podciśnienia oraz badania poziomu wibracji (sensory NVH) generowanych przez uszkodzony podzespół.

Wybór oscyloskopu
Era oscyloskopów analogowych skończyła się już wiele lat temu i praktycznie na rynku pozostały oscyloskopy cyfrowe. Można rozważać zakup oscyloskopu jako indywidualnego narzędzia pomiarowego – seria oscyloskopów firmy Picoscope – lub w zestawie z testerem diagnostycznym, na przykład testery KTS Boscha czy UNIProbe Texty lub zestaw CDIF3 w wersji Expert, jak i urządzeń wielu innych producentów. Dobór odpowiedniego oscyloskopu powinien być podyktowany nie tylko budżetem, lecz przede wszystkim jego funkcjonalnością i parametrami. Na początek optymalnym rozwiązaniem może być zakup oscyloskopu 2-kanałowego, gdyż właśnie takie narzędzie umożliwi przeprowadzenie
większości pomiarów bazujących na porównaniu sygnałów z dwóch rożnych źródeł, np. szybkie sprawdzenie ustawienia faz rozrządu na podstawie przebiegów z czujnika położenia wału korbowego i czujnika położenia wałka rozrządu.
Zaawansowane oscyloskopy 4-kanałowe to urządzenia przeznaczone dla bardziej doświadczonych diagnostów z możliwością podłączenia specjalistycznych czujników (np. sensory NVH). Oczywiście pomiary wykonane oscyloskopem 1-kanałowym to również nieoceniona pomoc w diagnostyce samochodowej, jednak praca oparta na obserwacji przebiegów tylko na jednym kanale będzie ograniczać funkcjonalność samego oscyloskopu.
Wariant 2-kanałowy pozwala na równoczesne śledzenie i porównanie działania elementów wykonawczych dwóch rożnych cylindrów silnika. Dla przykładu bezpośrednie porównanie charakterystyk przebiegów napięć sterujących pracą wtryskiwaczy paliwa czy napięcia pierwotnego cewek zapłonowych danych cylindrów umożliwia łatwiejsze wychwycenie nieprawidłowości w ich działaniu. Również analiza sygnałów magistrali danych CAN wymaga zastosowania oscyloskopu 2-kanałowego, za pomocą którego wyodrębnione składowe sygnału CAN low i CAN high można analizować na wspólnym wykresie. Niezwykle istotne przy wyborze oscyloskopu jest wnikliwe przestudiowanie parametrów pracy tego urządzenia.

 

Mariusz Leśniewski
Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 4/2019 „Auto Moto Serwisu”

Rower dla wygodnych

peugeotJazda na rowerze przeżywa renesans. Dla tych, którzy chcą pojeździć, ale nie mają zamiaru wkładać w to wysiłku fizycznego, Peugeot proponuje rower górski z napędem elektrycznym. To znakomity pomysł, gdyż jazda po górach może okazać się niewygodna, a nawet męcząca. Dla komfortu rower ma zawieszenie przedniego i tylnego koła, akumulator dyskretnie wbudowany w ramę oraz silnik elektryczny. Zasięg – 125 km. Dla dobrego efektu wizualnego rower wyposażono również w pedały, tak na wszelki wypadek.

Czas to pieniądz – profesjonalny serwis

BCSCzym różni się serwis samochodowy od sklepu motoryzacyjnego? Tym, czym różnią się miejsca świadczące usługi od miejsc sprzedaży produktów. Podstawowym produktem sprzedawanym przez serwis jest czas. Ktoś może powiedzieć, że przecież klient kupuje również części i akcesoria. Zgadza się, ponieważ klient kupuje usługę (czas niezbędny do jej realizacji) oraz niezbędne do wykonania usługi części zamienne, płyny eksploatacyjne i akcesoria.

Motoryzacja jest jedną z nielicznych branż, w których sprzedaż usług (czasu) oparta jest na bardzo szczegółowych tabelach czasochłonności z podziałem na grupy czynności i poszczególne operacje według marek i modeli pojazdów. Dlaczego jest to takie istotne w usługach motoryzacyjnych? Ponieważ głównym kosztem stałym serwisu jest koszt czasu, a dokładnie wynagrodzenie dla mechaników za ich czas obecności w pracy. Im więcej tego czasu sprzedamy klientowi, tym większe będzie pokrycie kosztów pracy mechaników, a w dalszej konsekwencji zyski ze sprzedanej robocizny. Żeby to jednak czynić w sposób skuteczny, mechanicy muszą być wydajni. Jak mierzyć wydajność mechaników? Najprościej poprzez porównanie czasochłonności usługi według tabel z czasem realizacji usługi przez mechanika. Stąd niezbędne są takie tabele. Innym sposobem, ale już mniej dokładnym, jest porównanie wartości sprzedanej robocizny klientom do potencjału warsztatu według wzoru:

JPG

Profesjonale serwisy powyższy wskaźnik mają na poziomie 80–100%. Oczywiście wraz ze sprzedażą robocizny musi iść sprzedaż części zamiennych i akcesoriów na poziomie nie mniejszym niż wartość robocizny.

Co ma największy wpływ na parametr wydajności? Po pierwsze kompetencje mechaników, tzn. ich wiedza i doświadczenie. Po drugie organizacja pracy serwisu. Za obydwa aspekty odpowiada właściciel serwisu lub osoba zarządzająca serwisem. Nawet najlepszy mechanik z dużym doświadczeniem nie będzie w stanie skutecznie realizować usług, a doradca serwisowy sprzedawać ich klientom, jeśli właściciel nie zadba o właściwą i sprawną organizację. Dwu- czy trzytygodniowa kolejka klientów i pełen parking samochodów nie muszą świadczyć o profesjonalizmie serwisu. Mogą świadczyć o problemach organizacyjnych. Jak sobie z tym radzić? To już materiał na oddzielny artykuł.
Wracając do tematu sprzedaży czasu (robocizny), podsumujmy dlaczego jest ona tak ważna? Są dwa główne powody:
1) sprzedana robocizna jest podstawowym źródłem wynagrodzenia i utrzymania mechaników, nie marża na częściach. A trudno utrzymać dobrego mechanika za niską pensję i bez dbałości o jego szkolenia i rozwój;
2) praktyka pokazuje, że warsztat niepotrafiący sprzedawać czasu pracy mechaników, nie potrafi również sprzedawać części zamiennych z dobrą marżą. Warsztat niesprzedający robocizny, to nic innego jak sklep motoryzacyjny z darmowym montażem części.
Sprzedaż czasu jest w serwisach samochodowych niestety bardzo często ignorowana i traktowana bez należytej uwagi. Warsztaty zbyt często opierają swój przychód i zysk na złudnych wskaźnikach: marża wyrażona w procentach, bonus posprzedażny w procentach. Magia procentów przesłania właścicielom serwisów i osobom zarządzającym rzeczywiste źródła zysków lub strat (wyrażone w złotych, a nie w procentach). Żyjąc w takim przeświadczeniu zarabiania na procentach, wiele firm doprowadziło warsztaty do stanu niepozwalającego im konkurować o klientów. Zaczynają w relacjach z klientami używać wyłącznie argumentu ceny za usługę oderwanej od rzeczywistego jej kosztu (wynikającego z czasochłonności oraz gorszych jakościowo zamienników).
Ten sposób działania z kolei zwiększa również liczbę reklamacji, które są w 100% kosztem. Obsługując klientów mocno zorientowanych na cenę (są to przede wszystkim klienci starych aut), serwis zaczyna rozkładać klientowi usługę/naprawę w czasie, dzieląc ją na kilka wizyt. Stwarza to pozory posiadania stałego klienta powracającego do serwisu, ale w rzeczywistości jest kolejnym elementem obniżającym wydajność serwisu. W ten sposób koło się zamyka, a serwis staje się coraz mniej atrakcyjny dla bardziej wymagających klientów. Odchodzą od niego pracownicy, brakuje możliwości inwestycji w rozwój itd. Czas to pieniądz, a jego umiejętna sprzedaż jest głównym źródłem sukcesu serwisu.

Dlaczego czas jest najważniejszy?
Czas usług należy mierzyć i odpowiednio sprzedawać klientowi. Do tego służą programy warsztatowe, a w wersji zaawansowanej czytniki czasu pracy. W sieci Bosch Car Service pierwszym parametrem, o który pytamy właściciela jest zawsze sprzedaż robocizny (czasu) na mechanika. Krótka odpowiedź mówi bardzo wiele o stanie organizacji warsztatu i wiemy, jakie postawić kolejne pytania właścicielowi i od czego zacząć propozycje zmian i usprawnień mających na celu zwiększenie zyskowności serwisu. Bo przecież podstawowym celem każdego właściciela serwisu powinno być zyskowne prowadzenie firmy, a naprawianie samochodów i zadowolenie klientów to narzędzia, które mają służyć osiągnięciu tego celu.

 

Więcej informacji na temat autoryzacji Bosch Car Service znajdą Państwo na stronie www.warsztatybosch.pl

Diagnostyka DKZ: Schaeffler (LuK)

zestawSCHAEFFLERDiagnostyka przyrządowa dwumasowych kół zamachowych (DKZ) może być realizowana zarówno bez ich wymontowania, jak i po wymontowaniu. Jej celem, po określeniu luzów pomiędzy masami pierwotną i wtórną, jest diagnostyka przyrządowa tłumików drgań skrętnych dwumasowych kół zamachowych pod kątem określenia charakterystyki sprężyn obwodowych podczas ich ściskania.

Każdy z producentów DKZ ma swoje zalecenia w zakresie diagnostyki swoich produktów.
Diagnostyka DKZ marki LuK (firmy Schaeffler) realizowana jest z wykorzystaniem firmowego zestawu specjalistycznego. Przed rozpoczęciem diagnostyki z wykorzystaniem zestawu specjalistycznego należy zapoznać się z instrukcją jego obsługi. W zestawie znajdują się trzpienie mocujące, które trzeba wkręcić do dwóch przeciwległych otworów po śrubach mocujących zespół sprzęgła. Zastosowanie trzpieni jest niezbędne do zamontowania dźwigni pomiarowej. W niektórych rozwiązaniach otwory śrub mocujących DKZ do kołnierza wału korbowego nie są umieszczone symetrycznie. Powoduje to, że dźwignia pomiarowa nie może być zamontowana centralnie. W takim przypadku kąt swobodnego obrotu należy określić poprzez przeliczenie liczby zębów podczas skręcania masy wtórnej (obrót masy wtórnej względem pierwotnej). Po zamontowaniu dźwigni należy ją wycentrować i zablokować nakrętkami na trzpieniach.
Diagnostyka na pojeździe wymaga zablokowania masy pierwotnej koła za pomocą blokady i odpowiednich dystansów z zestawu. Zęby blokady powinny we właściwy sposób przylegać do wieńca zębatego współpracującego z kołem zębatym rozrusznika. Mierzonym parametrem jest kąt swobodnego obrotu masy wtórnej względem nieruchomej masy pierwotnej, czyli kąt określony luzem obwodowym sprężyn. Wartościami mierzonymi, a jednocześnie punktami pomiarowymi, są wartości kąta obrotu w lewo i w prawo, określone wyczuwalnym oporem. Pomiar kąta swobodnego obrotu jest wskaźnikiem zużycia eksploatacyjnego tłumików obwodowych. Konstrukcje DKZ wyposażone w tarcze kontroli tarcia cechuje występowanie silnego oporu podczas obracania masą wtórną w jednym z kierunków. Należy wówczas zwiększyć siłę działania na dźwignię, co spowoduje ugięcie tłumików (sprężyn) o kilka milimetrów, a następnie ich powrót do stanu początkowego. Wartość kąta obrotu wskazywana jest bezpośrednio na mierniku z podziałką kątową. Ramię blokujące miernika kątowego mocuje się, opierając je o wieniec zębaty, a następnie blokuje ręcznie dwiema śrubami z radełkowaną częścią chwytową.

Pomiar realizowany jest poprzez obrót masy wtórnej w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Punktem charakterystycznym (pomiarowym) jest wyczuwalny opor obwodowych tłumików drgań skrętnych (sprężyn).

 

Jerzy Kaparuk
Pełna procedura w wydaniu 3/2019 „Auto Moto Serwisu”

PassThru krok po kroku: Honda i Mitsubishi

PThonda mitsubishi

W majowym wydaniu „Auto Moto Serwisu” czytelnicy będą mogli zapoznać się z procedurami pierwszej rejestracji na portalach producentów, takich jak: Honda i Mitsubishi oraz dowiedzieć się jakie wymagania sprzętowe muszą spełniać, jakimi kodami dostępu powinni dysponować oraz z jakimi opłatami wiążą się poszczególne procedury.

Szczegóły już wydaniu 4/2019 „Auto Moto Serwisu”

Wymiana lamp ksenonowych

ksenonyLampy ksenonowe to dość często stosowany system oświetlenia w motoryzacji, który montowany jest nie tylko w samochodach marek premium. Standardowa barwa światła ksenonowego to około 4100 K, ale w zależności od użytych soli metali temperatura barwowa może dochodzić nawet do 5000 K, tak jak w przypadku lamp marki Philips Xenon WhiteVision gen2. Trwałość ksenonów większość renomowanych producentów określa na ok. 2500–3000 godzin.

– Wymiana ksenonu odbywa się analogicznie, jak wymiana żarówki halogenowej. Aby jednak to zrobić, konieczne jest posiadanie wiedzy i doświadczenia w zakresie wymiany oraz niezbędne jest zachowanie odpowiednich zasad bezpieczeństwa, między innymi takich, jak wyłączony zapłon. Po wymianie zazwyczaj niezbędna jest adaptacja, która pozwoli na prawidłowe wypoziomowanie ksenonów. W najnowszych odmianach tej technologii przeprowadza się ją za pomocą testera diagnostycznego wyposażonego w tego typu funkcję. Dobrą praktyką jest wymienianie ksenonów parami, ponieważ wraz ze zużyciem zmienia się ich temperatura barwowa – tłumaczy Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe w Lumileds Poland.
Podczas eksploatacji światło ksenonowe będzie powoli zmieniać swoją barwę, najczęściej na fioletoworóżową. Jeśli dzieje się to tylko w jednej lampie, warto wymienić od razu drugą, gdyż ona również w najbliższym czasie straci swoje parametry. Innym rodzajem usterki jest charakterystyczne mruganie co oznacza, że winny jest prawdopodobnie zapłonnik, a nie sam palnik. Jeśli nie są zintegrowane, zapłonnik można wymienić jako oddzielny element. Przy wymianie lampy ksenonowej warto też skontrolować system automatycznego poziomowania i czyszczenia reflektora.

Na rynku występują palniki zintegrowane z zapalnikiem (oznaczenia D1, D3, D5, D8) oraz bez niego (D2, D4). Musimy również uwzględnić reflektor, jaki posiadamy w aucie. Wyróżniamy reflektory projektorowe z soczewką (oznaczone na końcu literą S, np. D3S) oraz odbłyśnikowe (litera R), co warunkuje dobór lampy wyładowczej. Coraz bardziej popularne stają się zintegrowane systemy ksenonowe (D5S), które nie wymagają systemu poziomowania i czyszczenia reflektorów. Mimo swoich niewysokich wartości – 25 W i 2000 lumenów, niewiele różnią się od standardowej lampy ksenonowej.

Wózek z hamulcem

wozekFORDFord opracował wózek sklepowy na zakupy z autonomicznym hamowaniem. Wózek wykorzystuje sensor, który śledzi przestrzeń przed wózkiem, wykrywając ludzi lub przedmioty na drodze i automatycznie włącza hamulec w przypadku wykrycia przeszkody.
Jesteśmy zachwyceni tym pomysłem i czekamy na rozpoczęcie seryjnej produkcji. Z pewnością wiele supermarketów będzie zainteresowanych tym produktem.

Więcej artykułów…

  1. Barbie daje przykład

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem