fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2019/10

Jak się pozbyć nagaru z układu dolotowego?

silnikiNAGARProblemy z silnikiem, brak mocy, dym wydobywający się z rury wydechowej – nie muszą być oznaką poważnej awarii. Bardzo często przyczyną takiego stanu rzeczy jest drastycznie zwężenie przelotu układu dolotowego. Nagar w układzie dolotowym w silnikach wysokoprężnych to bardzo poważny problem.

Zmniejszenie przekroju kolektora, kanałów ssących ogranicza ilość powietrza, które dostaje się do silnika. Powoduje to zakłócenia i zawirowania w procesie wymiany ładunku w cylindrze. Co równie istotne, nagar nie oszczędza też czujników, które znajdują się w układzie dolotowym – a ich złe funkcjonowanie przyczynia się do dalszego pogorszenia warunków pracy silnika.

Dlaczego powstaje nagar?
Zmniejszanie przekroju układu dolotowego może mieć kilka przyczyn. Największym problemem jest zawór EGR. Gdy jest sprawny, pozostaje otwarty na biegu jałowym, do około 1500 obr./min. Niestety, część wykonawcza zaworu narażona jest na działanie bardzo wysokich temperatur i korozyjnego środowiska. W spalinach nawet całkiem nowego silnika znajduję się odrobina spalonego oleju i wody. Z czasem zawór zaczyna się zacinać, aż dochodzi do jego zablokowania i to niestety najczęściej w pozycji otwartej. A wtedy zamiast świeżego powietrza do silnika trafiają spaliny, które ograniczają zawartość tlenu w ładunku, jaki trafia do cylindra. To musi przyczyniać do ograniczenia mocy i mocnego dymienia. Oczywiście nagar w dolocie ma też inne przyczyny. Mowa o układzie przewietrzania skrzyni korbowej, czyli tzw. odmie. Ze względów ekologicznych wylot odmy zawsze skierowany jest do układu dolotowego i im silnik ma gorszą kondycję, tym więcej oleju zawierają opary wydobywające się przez odpowietrzenie.
Oczywiście w przypadku silników z doładowaniem nie możemy zapomnieć o ułożyskowaniu turbosprężarki. Gdy olej jest już zużyty, wydostaje się do układu dolotowego i poprzez intercooler i układ dolotowy trafia do komory spalania.
Konsystencja nagaru sprawia, że oczyszczenie jest bardzo utrudnione. Co gorsze, w większości nowoczesnych silników demontaż kolektora jest bardzo skomplikowany i nierzadko wiąże się z demontażem rozrządu, układu paliwowego i wielu innych elementów.
Alternatywą kosztownej rozbiórki silnika jest oczyszczanie kolektora podczas pracy silnika za pomocą środków Liqui Moly. To w pełni bezpieczna i bardzo skuteczna metoda.

 

Liqui Moly

Pełne opracowanie w wydaniu 7/2019 „Auto Moto Serwisu”

Statyczna kalibracja radaru i kamer systemem Texa RCCS 2

Już wkrótce każdy samochód rejestrowany na terenie Unii Europejskiej będzie obowiązkowo wyposażony w kamerę przednią i radar. W warsztatach będzie potrzebne urządzenie do ich kalibracji.


KALIBRACJAtexa

Na rynku dostępnych jest kilka urządzeń tego typu do kalibracji statycznej. W wydaniu 1/2019 „Auto Moto Serwisu” opisywaliśmy produkt firmy Hella. Teraz przedstawiamy zestaw firmy Texa – RCCS 2, który jest drugą generacją tego urządzenia.
W skład zestawu podstawowego RCCS 2 wchodzą: stelaż, tablica do kalibracji radaru przedniego, dwa dalmierze laserowe, uchwyty na koła, laser liniowy umieszczony nad górną ramą stelaża do ustalania środka pojazdu. Tablica kalibracyjna kamery, w zależności od marki pojazdu, jest oferowana oddzielnie.
W drugiej generacji urządzenia tabliczki z podziałką montowane w uchwytach kół zastąpiono tabliczką bez podziałki i dodano laser liniowy. Zaletą RCCS 2 jest elektryczna regulacja wysokości tablicy, co przyspiesza proces kalibracji.
Przyrządem można dokonywać kalibracji pojazdów marek: Grupa VW, BMW, Suzuki, Nissan, KIA, Hyundai, Mercedes-Benz, Subaru. Marki japońskie, jak Toyota, Honda, Mazda wymagają kalibracji na tzw. stożku kalibracyjnym, który dostępny jest również w ofercie Texy.
Urządzenie RCCS 2 oferowane jest w trzech wersjach:
• z uchwytami na obręcze kół,
• z uchwytami na opony,
• z zestawem do kontroli ustawienia zawieszenia, czujnikami CCD i uchwytami na obręcze kół.
Ponieważ przed kalibracją obowiązkowo należy sprawdzić geometrię zawieszenia pojazdu, dla warsztatu nieposiadającego urządzenia do geometrii korzystna wydaje się wersja urządzenia z zestawem do kontroli zawieszenia i czujnikami CCD. Statyczną kalibrację kamery przedniej i radaru przedstawimy na przykładzie pojazdu marki VW. Zwracamy uwagę, że w pojazdach innych marek procedura może przebiegać inaczej, gdyż czasami wymagane jest także dokonanie kalibracji metodą dynamiczną (podczas jazdy). Dla każdej marki pojazdu potrzebne są też inne tablice do kalibracji kamery przedniej.

Wymagania wstępne
Poprawne przeprowadzenie kalibracji kamery i radaru wymaga spełnienia kilku warunków:
• stanowisko do kalibracji powinno mieć płaskie podłoże,
• prawidłowa geometria pojazdu,
• prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach,
• ustawić koła do jazdy na wprost,
• zamknięte drzwi i pokrywy silnika oraz bagażnika,
• wyłączony silnik, dźwignia zmiany biegów w położeniu neutralnym, zaciągnięty hamulec postojowy,
• podłączony tester diagnostyczny Texa. My korzystaliśmy z Navigatora TXTs.
W przypadku pojazdów marki Volkswagen kamerę i radar ustawia się względem osi geometrycznej jazdy.

 

Pełne procedury zostaną opisane w wydaniu 8/2019 „Auto Moto Serwisu”

Wygodnie w Fordzie

wygodnyFORDFord opracował ergonomiczne fotele, które można regulować w 18 pozycjach. Firma doszła do wniosku, że połowa Europejczyków w pewnym wieku zaczyna odczuwać bóle pleców.

Wielopozycyjna regulacja foteli obejmuje regulację wysokości siedziska, jego długość i pochylenie, a także wsparcie pleców, szyi i ud. Czteropozycyjna regulacja podparcia lędźwiowego jest sterowana elektronicznie przełącznikiem umieszczonym na boku fotela.

Czujniki ABS

ABStextarW samochodach stosuje się pasywne lub aktywne czujniki ABS. Z racji wymagającego środowiska pracy po pewnym czasie mogą one ulec awarii.

Czujniki pasywne, zwane też indukcyjnymi, to cewka owinięta wokół rdzenia ferromagnetycznego. Taki czujnik montuje się bezpośrednio nad pierścieniem impulsowym połączonym z piastą koła, półosią lub tarczą ze zintegrowanym łożyskiem i pierścieniem ABS. Ruch obrotowy pierścienia zębatego wpływa na pole magnetyczne, wytwarzane przez rdzeń czujnika. Zmieniające się pole magnetyczne indukuje wtedy w uzwojeniu napięcie, które można zmierzyć. Testując taki czujnik oscyloskopem, możemy zaobserwować amplitudę sinusoidalną, która wymaga przetworzenia na sygnał prostokątny. Ze względu na fakt, że czujniki pasywne mają zazwyczaj większe rozmiary, są mniej precyzyjne i załączają się dopiero wówczas, kiedy koło osiągnie pewną minimalną prędkość obrotową. Stosowane są już dosyć rzadko.
Po 2002 r. większość produkowanych samochodów wyposaża się w tzw. czujniki aktywne. Sygnał wyjściowy z takich czujników od razu jest prostokątny, nie musi być przetwarzany. – Czujniki ze zintegrowanym obwodem elektronicznym (tzw. czujniki aktywne), zasilane są przez sterownik ABS. Magnetorezystorowe czujniki działają w parze z pierścieniem wielobiegunowym (magnetycznym), a w bardziej rozbudowanej wersji czujniki hallotronowe współpracują dodatkowo ze stalowym pierścieniem impulsowym. W przypadku współpracy z pierścieniem stalowym na czujniku hallotronowym umieszcza się dodatkowy magnes. Obracające się koło zębate powoduje zmianę pola magnetycznego w czujniku. Sygnał nie jest zależny od czasu obrotu koła, co jest główną przewagą czujników Halla. Reagują one na nawet najmniejsze zmiany pola magnetycznego, dzięki czemu są bardzo dokładne i, w przeciwieństwie do czujników indukcyjnych, mierzą sygnał praktycznie od momentu ruszenia pojazdu – wyjaśnia Wojciech Sokołowski, doradca techniczny z TMD Friction Polska.

Awaria czujników ABS objawia się zazwyczaj poprzez aktywację kontrolki ABS na desce rozdzielczej, blokowanie się kół przy hamowaniu, brak działania systemów stabilizacji toru jazdy oraz będące ich konsekwencją wygenerowane kody usterek. Przyczyny awarii leżą zazwyczaj w: przerwaniu obwodu elektrycznego, zwarciu, uszkodzeniu zewnętrznym czujnika lub koła impulsowego oraz silnym zabrudzeniu, które zakłóca sygnał. Czujnik umieszczony jest przecież w obszarze narażonym na działanie kurzu, wody czy błota. Warto jednak pamiętać, że nieprawidłowe działanie czujnika ABS może być wynikiem wadliwego działania innych podzespołów, jak np. nadmiernego luzu łożyska koła.
Diagnostykę czujnika należy rozpocząć od kontroli wzrokowej elementów mechanicznych oraz przewodów. Warto także sprawdzić bezpieczniki odpowiadające za ten układ. Jeśli to jest w porządku, kolejnym krokiem jest skanowanie testerem diagnostycznym w poszukiwaniu błędów systemu ABS/ESP. Testerem diagnostycznym możemy porównać sygnały każdego czujnika. Następnie w zależności od rodzaju zastosowanego czujnika należy: w przypadku indukcyjnego zmierzyć multimetrem jego rezystancję; zaś przy czujniku aktywnym sprawdzić napięcie zasilania. Warto zwrócić uwagę, że sam czujnik aktywny możemy sprawdzić jedynie testerem lub oscyloskopem, multimetr uszkodzi ten rodzaj czujnika.
Wymiana czujnika ABS powinna odbyć się zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu, co dotyczy np. momentów dokręcających.

Miesiąc do końca promocji Shell Helix Hit Kasowy

Jeszcze tylko przez miesiąc potrwa promocja Shell Helix Hit Kasowy. Niewiele więcej czasu zostało do wejścia w życie przepisów wprowadzających obowiązek używania przez warsztaty samochodowe kas fiskalnych online. Będą one obowiązkowe od 1 stycznia 2020 r.

SHELL 

Konieczność stosowania kas fiskalnych online nakłada na warsztaty samochodowe uchwalona przez Sejm wiosną tego roku Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz.U. 2019 poz. 675). Urządzenia tego typu umożliwią automatyczne przesyłanie informacji o każdej transakcji zarejestrowanej na kasie do Centralnego Repozytorium Kas, prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Zdaniem Ministerstwa Finansów, kasy fiskalne z modułem online zmniejszą ryzyko nadużyć podatkowych i będą ważnym mechanizmem do zwalczania szarej strefy. Warsztaty samochodowe są pierwszą z kilku branż powiększających grupę przedsiębiorstw objętych wymogiem stosowania kas online.

Promocja zapewni kasę na kasę
Nowoczesne urządzenia to dodatkowe koszty związane ze spełnieniem wymogów narzuconych przez ustawę. Rozwiązaniem ułatwiającym dopasowanie się do nowych przepisów jest przygotowana przez Shell Helix i trwająca do 13 grudnia 2019 r. ogólnopolska promocja pod nazwą Hit Kasowy. Daje ona właścicielom warsztatów możliwość zebrania gotówki na wydatki związane ze zmianami w prawie – czyli zebranie kasy na kasę fiskalną online.
– Mamy świadomość, jak wymagająca jest branża, w której działają niezależne warsztaty samochodowe. Badamy ten rynek, by zrozumieć potrzeby lokalnych firm i jak najlepiej poznać oczekiwania serwisów. Staramy się wspierać takie firmy i być dla nich partnerem. Zapewniamy cykliczne szkolenia, konsultacje techniczne i organizujemy akcje promocyjne. Nasza aktualna promocja Shell Helix Hit Kasowy oferuje właścicielom niezależnych warsztatów samochodowych możliwość zebrania gotówki na wydatki związane z dostosowaniem się do nowego prawa w kwestii kas fiskalnych online – powiedział Łukasz Radzymiński, dyrektor sprzedaży w dziale olejowym Shell Polska Sp. z o.o.


SHELL KASY

Mechanizm promocji Hit Kasowy jest prosty – wystarczy dołączyć do Klubu Partnerów Shell Helix, rejestrować oleje objęte promocją kupione u Autoryzowanych Dystrybutorów i Partnerów Shell Polska i odbierać premie finansowe w postaci kodów BLIK. W przypadku warsztatu już należącego do Klubu, wystarczy zarejestrować się w promocji. Nie zwlekaj, kupuj oleje Shell Helix, rejestruj zakupy i odbieraj premie finansowe.

 

Więcej informacji i regulamin akcji dostępne na www.shellhelix.pl/hitkasowy.

Diagnostyka pojazdów FCA z bramką bezpieczeństwa GSW

bramkaFCAFiat Chrysler Automobiles (FCA) jako pierwszy koncern motoryzacyjny wprowadził w niektórych swoich pojazdach tzw. bramkę bezpieczeństwa. Z informacji zebranych przez redakcję wynika, że od września 2020 roku nowe modele pojazdów sprzedawane w Unii Europejskiej będą wyposażone w taką bramkę, która utrudni diagnozowanie pojazdów uniwersalnymi testerami diagnostycznymi.

Bramka bezpieczeństwa, zwana Security Gateway (GSW), to elektroniczny moduł wpięty w sieć CAN pojazdu, umieszczony między sterownikami a złączem OBD.
Celem założenia tej bramki jest zabezpieczenie samochodu przed atakami hakerów, którzy mogą przejąć kontrolę nad pojazdem. W praktyce elektroniczny moduł rozpoznaje tester diagnostyczny, który próbuje nawiązać łączność ze sterownikami pojazdu. Jeśli tester diagnostyczny nie jest certyfikowany przez producenta pojazdu, nie ma możliwości przeprowadzenia diagnostyki auta, modyfikowania parametrów, kasowania błędów, wykonywania kalibracji i adaptacji.
Pierwszym koncernem, który wprowadził bramkę bezpieczeństwa w swoich pojazdach wyprodukowanych po 2017 roku jest Fiat Chrysler Automobiles (marki: Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Maserati). Wprowadzenie bramki bezpieczeństwa zapowiadają od początku przyszłego roku inni producenci, jak Mercedes-Benz, Volkswagen, Kia/Hyundai i Ford. Można oczekiwać, że bramki w tych markach będą działały podobnie jak w przypadku Fiata. Na razie nie mamy jednak szczegółowych informacji na ten temat, ani danych dotyczących wysokości ewentualnych opłat.
Opiszemy dostęp do diagnostyki pojazdu z bramką GSW na przykładzie auta marki Jeep.

Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 7/2019 „Auto Moto Serwisu”

Statyczna kalibracja radaru i kamer systemem Texa RCCS 2

kalibracjaJuż wkrótce każdy samochód rejestrowany na terenie Unii Europejskiej będzie obowiązkowo wyposażony w kamerę przednią i radar. W warsztatach będzie potrzebne urządzenie do ich kalibracji. Na rynku dostępnych jest kilka urządzeń tego typu do kalibracji statycznej. W wydaniu 1/2019 „Auto Moto Serwisu” opisywaliśmy produkt firmy Hella. Teraz przedstawiamy zestaw firmy Texa – RCCS 2, który jest drugą generacją tego urządzenia.
W skład zestawu podstawowego RCCS 2 wchodzą: stelaż, tablica do kalibracji radaru przedniego, dwa dalmierze laserowe, uchwyty na koła, laser liniowy umieszczony nad górną ramą stelaża do ustalania środka pojazdu. Tablica kalibracyjna kamery, w zależności od marki pojazdu, jest oferowana oddzielnie. W drugiej generacji urządzenia tabliczki z podziałką montowane w uchwytach kół zastąpiono tabliczką bez podziałki i dodano laser liniowy. Zaletą RCCS 2 jest elektryczna regulacja wysokości tablicy, co przyspiesza proces kalibracji. Przyrządem można dokonywać kalibracji pojazdów marek: Grupa VW, BMW, Suzuki, Nissan, KIA, Hyundai, Mercedes-Benz, Subaru. Marki japońskie, jak Toyota, Honda, Mazda wymagają kalibracji na tzw. stożku kalibracyjnym, który dostępny jest również w ofercie Texy.
Urządzenie RCCS 2 oferowane jest w trzech wersjach:
• z uchwytami na obręcze kół,
• z uchwytami na opony,
• z zestawem do kontroli ustawienia zawieszenia, czujnikami CCD i uchwytami na obręcze kół.
Ponieważ przed kalibracją obowiązkowo należy sprawdzić geometrię zawieszenia pojazdu, dla warsztatu nieposiadającego urządzenia do geometrii korzystna wydaje się wersja urządzenia z zestawem do kontroli zawieszenia i czujnikami CCD.
Statyczną kalibrację kamery przedniej i radaru przedstawimy na przykładzie pojazdu marki VW. Zwracamy uwagę, że w pojazdach innych marek procedura może przebiegać inaczej, gdyż czasami wymagane jest także dokonanie kalibracji metodą dynamiczną (podczas jazdy). Dla każdej marki pojazdu potrzebne są też inne tablice do kalibracji kamery przedniej.

Wymagania wstępne
Poprawne przeprowadzenie kalibracji kamery i radaru wymaga spełnienia kilku warunków:
• stanowisko do kalibracji powinno mieć płaskie podłoże,
• prawidłowa geometria pojazdu,
• prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach,
• ustawić koła do jazdy na wprost,
• zamknięte drzwi i pokrywy silnika oraz bagażnika,
• wyłączony silnik, dźwignia zmiany biegów w położeniu
neutralnym, zaciągnięty hamulec postojowy,
• podłączony tester diagnostyczny Texa. My korzystaliśmy
z Navigatora TXTs.
W przypadku pojazdów marki Volkswagen kamerę i radar ustawia się względem osi geometrycznej jazdy.


Pełne procedury zostaną opisane w wydaniu 8/2019 „Auto Moto Serwisu”

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem