fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Newsletter 2020/01

Jeep z bramką SGW

W tym roku w tzw. bramkę bezpieczeństwa (Security Gateway – SGW) będą wyposażone nie tylko pojazdy koncernu Fiat Chrysler Automobilers, lecz także innych marek, jak Ford, Mercedes-Benz czy VW. Jeśli tester diagnostyczny nie będzie miał autoryzacji producenta pojazdu, nie będzie możliwe przeprowadzenie pełnej diagnostyki auta.

jeepPT

Fiat Chrysler Automobiles modyfikuje swoje portale internetowe przeznaczone do komunikacji z warsztatami niezależnymi. Wynika to z potrzeby rozszerzenia ich funkcjonalności o bramkę bezpieczeństwa SGW oraz zmian strukturalnych – połączenia z Grupą PSA. Można się też spodziewać zmian na portalu Opla, który został przejęty przez koncern PSA. Za pomocą portalu Fiat Chrysler Automobiles (www.technicalinformation.fiat.com) można, po opłaceniu za ominięcie bramki SGW, przeprowadzić diagnostykę i procedurę PassThru pojazdów marek: Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Abarth i Fiat Professional (dostawcze). Sprawdziliśmy, że za pomocą tego portalu można również uzyskać dostęp do dokumentacji technicznej dla nowych modeli marek Jeep, Chrysler i Dodge.
Dla marek: Jeep, Chrysler i Dodge istnieje oddzielny portal http://techauthority.com. To portal stworzony w zasadzie dla rynku amerykańskiego, ale po wybraniu zakładki „Europe” i wykupieniu dostępu, można korzystać z dokumentacji technicznej dla tych trzech marek. Wcześniej trzeba jednak utworzyć własne konto, które jest inne niż dla portalu Fiat Chrysler Automobiles.


AMSpt


Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 1/2020 Auto Moto Serwisu

Auta zabytkowe – na fali

Z rozmów z fachowcami wynika, że w renowacji aut zabytkowych ważny jest dostęp do dokumentacji technicznej i części zamiennych oraz doświadczenie. W tej branży wskazana jest specjalizacja w jednej marce lub kilku markach jednego koncernu.

piszemyZABYTKOWE

Popyt na renowację określonych modeli czy marek aut determinują nabywcy. W stosunku do ubiegłego roku zakupowe trendy nie zmieniły się. Nadal powodzeniem cieszą się pojazdy z lat 70. i 80., ale z klimatyzacją i ABS. Rosną też ceny pojazdów typu SUV i samochodów produkcji japońskiej. Nabywcy poszukują samochodów oryginalnych, którymi mogą pochwalić się na zlotach. Z powodu słabnącego zainteresowania spadają ceny Mercedesów W 116 (1972–1980), które zbliżyły się do Opla Diplomat B V8, rosną za to BMW E 23 (seria 7 z lat 1977–1979). O himeryczności rynku świadczy stagnacja cen topowych Opli typoszeregu KAD (Kapitan, Admiral, Diplomat), które jeszcze do niedawna były bardzo poszukiwane. Za to rosną ceny Opla Senatora (1978–1993). Stosunkowo nowym trendem jest wzrost zainteresowania niedrogimi autami z nadwoziem coupe, jak Peugeot 406 Coupe (1997–2005) i kabrioletami budowanymi na bazie masowych aut, jak VW Golf, Peugeot 205 czy Opel Kadett. Jednym z najtańszych kabrioletów jest Fiat Barchetta (1995–2000), wciąż można kupić Mazdę MX-5 za niewielkie pieniądze.
Z pojazdów typu SUV rosną ceny Toyoty Land Cruiser J6 (1981–1989), a nawet Mitsubishi Pajero (LO40 – 1986–1989) i różnych generacji Land Rovera Defendera. Tylko Opel Frontera (1991–1995) jakoś nie wzbudza zainteresowania.



Pełny artykuł przeczytają Państwo w wydaniu 8/2019 Auto Moto Serwisu

Czy wszystkie płyny eksploatacyjne można ze sobą mieszać?

PYNYMusisz zrobić „dolewkę” w aucie klienta? Uważaj, nie wszystkie płyny można ze sobą mieszać.
 

Płyn hamulcowy
Najpopularniejszą klasyfikacją płynów hamulcowych dostępnych na rynku jest DOT (Department of Transportation). Opisana jest ona w normie FMVSS Nr 116 i aktualnie obejmuje kilka typów płynów: DOT 3, 4, 5, 5. 1 oraz DOT4LV. Ważne jest to, że specyfikacje nie wymagają od producentów konkretnego składu chemicznego, a jedynie określają właściwości, jakie dany płyn ma posiadać. Najważniejsze z nich to minimalna temperatura wrzenia płynu „suchego” i „zawodnionego”. Odnoszą się one do nowych produktów (0% wody) i cieczy, które zawierają objętościowo 3,7% wody. Czy można ze sobą mieszać płyny o różnej specyfikacji DOT?
– Ze względu na podobne formulacje, płyny typu DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 są ze sobą w pełni kompatybilne i mieszalne. Produkty klasy wyższej można stosować w miejsce płynów klasy niższej. Płyny typu DOT 5 powstające na bazie silikonu nie są mieszalne z żadnym innym typem płynów hamulcowych. Nie mają zastosowania w „cywilnych” pojazdach z dwóch powodów: niskiej rozpuszczalności powietrza (gazów) powodującej odczucie „gąbczastego” pedału hamulca oraz braku rozpuszczalności wody, co powoduje, że wilgoć przenikająca do układu może skutkować korozją pozostałych elementów. Dobierając płyn hamulcowy, podobnie jak w przypadku innych cieczy, powinniśmy stosować się do wytycznych producenta pojazdu – wyjaśnia Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego Total Polska. W starszych samochodach produkcji francuskiej czasami do układu hamulcowego wymagany był płyn typu LHM. Jest to płyn hydrauliczny na bazie olejów mineralnych, używany również w układach wspomagania kierowania oraz regulowanego zawieszenia. Charakteryzuje się dużą stabilnością lepkości w wysokich temperaturach oraz nie wchłania wilgoci, dzięki czemu jego właściwości nie pogarszają się z czasem tak bardzo, jak w przypadku płynów DOT. Płyny LHM nie są mieszalne z płynami DOT.

Olej silnikowy
Jeśli chodzi o olej silnikowy, współczesne samochody jeżdżą zazwyczaj na olejach syntetycznych. Zawsze najlepiej zastosować dokładnie taki sam olej, jaki mamy w silniku, ale na szczęście oleje syntetyczne są ze sobą mieszalne. Na bazie wymagań amerykańskiego instytutu API oleje z klasą SG lub wyższą muszą być mieszalne z innymi środkami smarnymi o podobnej lub wyższej jakości. Nie ma zatem przeciwwskazań, by awaryjnie dolać oleju innego producenta, jeśli olej na „dolewkę” charakteryzuje się taką samą klasą jakościową, a najlepiej także lepkościową, co olej zalany do silnika.
– Mieszalność oznacza brak negatywnych skutków po „dolewce” oleju, takich jak zżelowanie oleju, wytrącenie się dodatków lub wystąpienie innych reakcji chemicznych, mogących sprawić problemy z funkcjonowaniem układu smarowania. Należy zawsze przyjmować, że po zmieszaniu dwóch różnych olejów, powstała mieszanina będzie mieć parametry tego gorszego – tłumaczy Andrzej Husiatyński.

Oleje przekładniowe
Podobnie wygląda kwestia olejów przekładniowych. Szczególnie w przypadku skrzyń automatycznych muszą być w nich stosowane specjalne oleje ATF (Automatic Transmission Fluid) o niskiej lepkości, odpowiednim współczynniku tarcia, wymaganym dla prawidłowego działania sprzęgła hydrokinetycznego, systemu hydraulicznego i systemu sprzęgieł sterujących stopniem przełożenia. Z tego względu nie powinniśmy mieszać ich z olejami o innej lepkości, które odznaczają się odmiennymi parametrami. W przeciwnym wypadku możemy doprowadzić do przegrzania skrzyni, zatarcia lub uszkodzenia układu sterowania.

Płyny chłodzące
Sprawa nie jest oczywista, jeśli chodzi o płyny chłodzące. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele płynów, wykonanych w różnych technologiach: IAT, OAT, HOAT, POAT. Różnią się między sobą pakietem dodatków uszlachetniających (antykorozyjnych, antypiennych itp.), których działanie może wzajemnie się znosić. Z tego względu nie powinniśmy wierzyć w zapewnienia producentów piszących na opakowaniach o „mieszalności z każdym kolorem płynu”. Kolor wynika jedynie z zastosowanego barwnika, natomiast ma niewiele wspólnego z jakością czy właściwościami płynu chłodzącego. Jeśli płyn wykonany w technologii IAT (Inorganic Acid Technology) zmieszamy z popularnym płynem OAT (Organic Acid Technology), może dojść do wytrącenia się osadów w płynie, które przytkają otwory w chłodnicy, ograniczając jej wydajność. Z tego względu należy korzystać z instrukcji obsługi pojazdu oraz szczegółowej dokumentacji producenta płynu, by mieć pewność, że jest on odpowiedni dla naszego silnika. Doraźne uzupełnienie poziomu płynu jest możliwe, ale najlepiej wymienić płyn na nowy i przepłukać układ chłodzenia.

Płyn do układu wspomagania kierownicy
Co prawda, większość nowych pojazdów ma elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, ale w starszych stosowano wspomaganie hydrauliczne lub elektro-hydrauliczne.
Wielu producentów dopuszcza stosowanie płynu ATF do automatycznych skrzyń biegów, gdyż jego właściwości dobrze zabezpieczają układ wspomagania. Rozpoznaje się go zazwyczaj po czerwonym kolorze. Na rynku występują jeszcze płyny syntetyczne (bezbarwne) oraz mineralne (zielone). Nie należy ich ze sobą mieszać z uwagi na ryzyko zmiany konsystencji. W przypadku pomyłki płyn wspomagania należy jak najszybciej wymienić na nowy.

 

Na podstawie materiałów firmy Total

Miejski samolot

uberFLYHyundai opracowuje dla firmy Uber latającą, 4-osobową taksówkę. Model został zaprojektowany do pionowego startu i lądowania dzięki pochylanym wirnikom.
Elektryczny napęd samolotu zasila kilka wirników i śmigieł wokół płatowca, co zwiększa bezpieczeństwo w przypadku awarii jednego z nich. Samolot jest przeznaczony do prędkości do 290 km/godz. na wysokości przelotowej wynoszącej około 300–600 m. Dystans jaki może pokonać wynosi do 100 km. Samolot będzie początkowo pilotowany przez pilota, ale z czasem stanie się autonomiczny.
Dzisiaj, miejski samolot elektryczny wydaje się całkowitą abstrakcją, tak jak kiedyś – pociąg czy samochód.

Zjawisko LSPI

W niskim zakresie obrotów silnika 1500–2000 obr./min, przy dużym jego obciążeniu i znacznym doładowaniu dochodzi do zjawiska zwanego LSPI (Low Speed Pre-Ignition), czyli przedwczesnego zapłonu przy niskiej prędkości obrotowej. Zjawisko to występuje w doładowanych silnikach o małej pojemności skokowej, które są obecnie powszechnie stosowane.

W momencie wystąpienia zjawiska LSPI spalanie przebiega w sposób stukowy. W skrócie polega to na tym, że mieszanina paliwa rozpuszczona w warstwie olejowej na gładzi cylindra odparowuje z tej przestrzeni oraz korony tłoka, a następnie ulega spalaniu. To zapala mieszankę paliwowo-powietrzną podczas suwu sprężania. Powoduje to gwałtowny wzrost ciśnienia w cylindrze do ponad 100 barów. Siły działające na tłok są prawie dwukrotnie wyższe niż przy normalnym procesie spalania, a kierunek działania tych sił jest nieprzewidywalny i zależy od miejsca inicjacji zapłonu LSPI – mówi Andrzej Husiatyński, kierownik działu technicznego w firmie Total. Spalanie stukowe powstaje więc z powodu niekontrolowanego zapalenia się mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze, co prowadzi do uszkodzenia tłoków, pierścieni, a także korbowodów. Spalanie stukowe jest znanym zjawiskiem i w pewnych, wyjątkowych przypadkach występuje także w silnikach o tradycyjnej budowie, czyli bez downsizingu. Problem zauważyli też inżynierowie z firmy Castrol, którzy upatrują przyczyn występowania zjawiska LSPI w konstrukcji silnika, składzie paliwa i środków smarnych.

Jak chronić silnik przed LSPI?
Przyspieszanie z niskich obrotów powodujące duże obciążenie, to zjawisko normalne dla wszystkich silników objętych downsizingiem.
Jest to szczególnie widoczne w silnikach 3-cylindrowych, montowanych już nawet w Škodzie Octavii. W jaki sposób chronić jednostkę napędową przed szkodliwym zjawiskiem LSPI? – Pierwsza sprawa to lepkość oleju. Teoretycznie, im niższa lepkość, tym mniej pozostałości oleju w komorze spalania, jak również w przestrzeni tłok – cylinder. Najważniejszy jest jednak skład bazy olejowej, który bezpośrednio warunkuje jakość oleju silnikowego. Im lepsza baza, tym mniejsze jej utlenianie i mniejsze zmiany w strukturach wiązań, co może prowadzić do wzrostu cetanowości mieszaniny paliwowo-olejowej. Lepsza baza to także mniejsze odparowywanie środka smarnego – mówi Andrzej Husiatyński.
Oleje tego typu wyróżniają się zastosowaniem zaawansowanej bazy, tworzonej w technologii syntetycznej, co zapewnia mniejszą odparowalność i utlenianie (cetanowość). Należy unikać środków smarnych z dużą ilością dodatków wapniowych – bardziej pożądane są dodatki magnezowe. Niedopuszczalne są też dodatki sodowe, których na szczęście jest już niewiele – podaje Total. Zdaniem Castrola, detergenty, modyfikatory tarcia i substancje chemiczne zapobiegające zużyciu adhezyjnemu również przyczyniają się do powstawiania zjawiska LSPI. – Niektórzy producenci, podobnie jak Amerykański Instytut Naftowy (API), stosują obecnie test LSPI. Olej ma wpływ na wyzwalanie zjawiska LSPI, ponieważ jego kropelki, które przedostają się do komory spalania, mogą doprowadzić do przedwczesnego zapłonu. Wiemy już, które ze składników oleju mogą zwiększać prawdopodobieństwo występowania LSPI, dlatego Castrol pracuje nad odpowiednim dopasowaniem składu formulacji olejowych, aby ograniczyć to zjawisko. Producenci OEM coraz częściej uwzględniają w swoich specyfikacjach testy silników pod kątem LSPI, co oznacza, że aby otrzymać ich aprobatę, musimy udowodnić, że nasze produkty zapewniają ochronę przed LSPI – mówi Michał Izdebski, ekspert techniczny Castrol Polska.

Podnośniki warsztatowe do aut hybrydowych

podnosnikiW najbliższym czasie coraz więcej samochodów Hybrydowych będzie przyjeżdżać do warsztatów niezależnych.
Czy będą potrzebne inne podnośniki?

Odpowietrzanie układu chłodzenia po awarii pompy wody

technikaPo wymianie pompy wody należy odpowietrzyć układ chłodzenia. W szczególnych przypadkach układ chłodzenia może zostać zanieczyszczony innymi płynami eksploatacyjnymi lub ciałami obcymi będącymi wynikiem usterek. W takiej sytuacji należy przepłukać układ chłodzenia specjalnym roztworem oraz odpowietrzyć go. W nowoczesnych silnikach nie obędzie się także bez wymiany kilku podstawowych elementów.

W przypadku zanieczyszczenia układu niezbędne jest spuszczenie całego płynu. W procesie płukania należy zastosować specjalny roztwór i postępować zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu, gdyż określają one nie tylko rodzaj środka płuczącego, ale także liczba „płukań”, która może być różna w zależności od rodzaju zanieczyszczenia. Warto pamiętać, że ze względów konstrukcyjnych (np. z powodu płaskich rurek) w nowoczesnych układach chłodzenia nie jest możliwe przepłukanie wszystkich elementów. W takiej sytuacji podlegają one wymianie na nowe.
Jedną z przyczyn, dla których układ chłodzenia może wymagać przepłukania i odpowietrzenia, jest awaria pompy wody. Zazwyczaj wymienia się ją okresowo wraz z napędem rozrządu, jednak zbagatelizowanie tej czynności lub nieprawidłowy montaż mogą spowodować, że do płynu chłodzącego przedostaną się zanieczyszczenia (mieszanie różnych płynów chłodzących) lub rzadziej ciała obce. W takiej sytuacji, oprócz wymiany pompy wody, płukanie całego układu chłodzącego jest obowiązkowe.

– Płyn spuszczamy z układu chłodzenia poprzez przewód przymocowany do chłodnicy. Po wypłynięciu całej cieczy, mocujemy z powrotem obejmę i zalewamy do zbiornika wyrównawczego roztwór płuczący. Następnie uruchamiamy silnik, ustawiamy najwyższy stopień ogrzewania i pozwalamy osiągnąć silnikowi temperaturę pracy. Po kilkunastu minutach wyłączamy silnik i spuszczamy roztwór płuczący. Po powtórzeniu procedury i spuszczeniu cieczy z układu, możemy napełnić zbiornik właściwym płynem chłodzącym oraz zamontować: nową pompę wody, termostat, zawory elektryczne, chłodnicę oraz nagrzewnicę. Cała operacja powinna zostać przeprowadzona zgodnie z wytycznymi serwisowymi producenta pojazdu – tłumaczy Tomasz Ochman, Technical Sales Support w firmie SKF.

Jeśli układ został przepłukany, a wszystkie newralgiczne elementy zostały wymienione na nowe, przychodzi czas na odpowietrzanie. Powietrze pozostające w układzie chłodzenia znacznie ogranicza obieg płynu i może doprowadzić do przegrzania silnika, a tym samym jego poważnych uszkodzeń, np. zniekształcenia głowicy.
W celu rozpoczęcia odpowietrzenia, należy przygotować sobie wcześniej dodatkowy płyn chłodzący, dokładnie taki, jaki krąży w układzie chłodzenia pojazdu. Procedurę rozpoczynamy od odkręcenia korka spustowego chłodnicy, przez który wycieknie płyn. Należy uważnie go obserwować – jeśli pojawią się w nim pęcherzyki powietrza oznacza to, że układ jest zapowietrzony. Równocześnie należy uzupełniać zbiornik świeżym płynem, gdyż jego poziom będzie się obniżał. Gdy płyn wyciekający z chłodnicy stanie się „jednorodny”, możemy zakręcić korek spustowy oraz zbiornik wyrównawczy.

Więcej artykułów…

  1. Więcej prądu

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem