fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Nr 2/2020

Żadnych targów?

001 Okladka AMS02Ten rok miał obfitować w imprezy targowe, sympozja i kongresy. Niestety, koronawirus zmienił te plany. Epidemia skomplikuje biznes motoryzacyjny – od producentów samochodów po wytwórców części zamiennych.

Bez względu na koronawirusa, w dalszej perspektywie przemysł motoryzacyjny musi się zmienić, a managerowie koncernów samochodowych zastanawiają się, w którym kierunku podążać będzie światowa motoryzacja. Jak pokazuje historia, błąd w zarządzaniu może drogo kosztować. Potężny kiedyś koncern Nokia dziś praktycznie wypadł z rynku, dlatego że jego managerowie nie uwierzyli, że rynek telefonów komórkowych zostanie zdominowany przez smartfony. Jeszcze dobitniejszy jest przykład koncernu Kodak, który jako jeden z pierwszych wprowadził na rynek cyfrowe aparaty fotograficzne, ale uznano, że jednak klisza fotograficzna jest niezastąpiona. W prywatnej rozmowie szef czołowego koncernu samochodowego przyznał, że boi się podjęcia złej decyzji. Ten dylemat można przełożyć również na warsztat samochodowy. Nawet jeśli warsztat ma dzisiaj dużo klientów, już niedługo może ich stracić, jeśli nie będzie podnosił jakości swoich usług. To prawda, że nowoczesność kosztuje, ale na oszczędnościach jeszcze nikt się nie wzbogacił. Zwiedzając targi warto przyjrzeć się ofercie nowoczesnego wyposażenia i porozmawiać z operatorami sieci warsztatowych.

Ryszard Polit
redaktor naczelny

 

Spis treści

XXI edycja Olimpiady Techniki Samochodowej

NOWOŚCI
Olej do automatów CVT Hondy
Klocki do Golfa
Więcej ksenonów w ofercie Philipsa
Nowe sondy lambda od Denso
System do geometrii Techno Vector 7 3D
Nowe amortyzatory od Bilsteina
Aplikacja Gates

Z ŻYCIA BRANŻY
Targi Techniki Motoryzacyjnej w Poznaniu
Laur Konsumenta dla Shell Helix
Symulator Pirelli
ContiAcademy w Warszawie
Mercedesy z bramką SGW
XV Kongres SDCM
ProfiAuto Show 2020
Marketparts.com rozpoczął działalność

PRAKTYKA WARSZTATOWA
Silnik EA888 koncernu Volkswagen w warsztacie (cz. 2)
Awaria oświetlenia tablicy rozdzielczej
Czy wszystkie płyny eksploatacyjne można ze sobą mieszać?
Czujniki ABS – diagnostyka uszkodzeń
PassThru krok po kroku (cz. 18), Grupa Volkswagen (cz. 1)
Kalibracja radarów martwego pola
Zautomatyzowana skrzynia biegów – wymiana sprzęgła
Oscyloskop w warsztacie – chwilowa utrata sygnałów (cz. 7)

PRODUKTY
Dźwiękiem w kuny
Urządzenie do kalibracji kamer i czujników Bosch DAS 3000

SIECI WARSZTATOWE
Rośnie rynek sieci
Rozmowa z Robertem Dzierżanowskim, kierownikiem ds. rozwoju koncepcji serwisowych firmy Robert Bosch

TRENDY
Wodór? Tak, ale jeszcze nie u nas

STREFA BIZNES
Jaką przyczepę można holować?
Lepsze paliwa?

AUTO MOTO SERWIS na luzie

PassThru – Grupa Volkswagena

Uzyskanie dostępu do diagnozowania i przeprogramowywania sterowników w pojazdach Grupy Volkswagen jest bardziej skomplikowane niż u innych producentów. Nie trzeba się jednak zrażać, nawet pesymiści, czyli optymiści z doświadczeniem życiowym, osiągną sukces. Pojazdy Grupy Volkswagen są w Polsce najpopularniejsze, więc warto!

vw

Po około trzech tygodniach zostaniemy wynagrodzeni przyznaniem podstawowych uprawnień do diagnozowania pojazdów. Uzyskanie uprawnień rozszerzonych, jak przeprogramowywanie sterowników, wymaga dodatkowych zabiegów.
Do komunikacji z koncernem VW służy portal erWin (elektroniczny warsztatowy i naprawczy system informacyjny).
Zawiera on:
• instrukcje napraw wydane przez Volkswagen AG,
• indywidualne informacje o pojeździe, takie jak np. tabele konserwacji, dane pojazdów,
• oprogramowanie diagnostyczne ODIS (Offboard Diagnostic Information System Service) umożliwiające przeprowadzanie diagnostyki offboard za pośrednictwem fabrycznego interfejsu lub interfejsu diagnostycznego zgodnego z SAEJ2534 (Diagnose-Interface) we wszystkich pojazdach marki Volkswagen posiadających świadectwo typu EU-5.

Przez oprogramowanie diagnostyczne można również skorzystać z wybranych informacji o naprawach i konserwacji na bieżąco, w czasie trwania diagnostyki. Po zainstalowaniu oprogramowania ODIS na naszym komputerze działa ono bez problemów. Programowanie sterowników w pojeździe, kodowanie sterownika immobilisera czy dorobienie dodatkowych kluczyków do auta koncern Volkswagen określa jako uprawnienia rozszerzone (GeKo). Do wykonywania tych operacji potrzebny jest specjalny token, co opiszemy w drugiej części artykułu, w kolejnym wydaniu „Auto Moto Serwisu”. Diagnozowanie pojazdu nie wymaga uprawnień GeKo, ale trzeba zakupić czas dostępu (licencje). W przeciwieństwie do rozwiązań w innych markach pojazdów, gdzie czas liczy się od momentu dokonania zapłaty, w Grupie VW można kupić licencje z wyprzedzeniem. Można kupić, np. 10 licencji godzinnych, które będą znajdowały się w naszym koszyku. Licencje są pobierane z koszyka w kolejności od najwcześniej zakupionej, do zakupionej najpóźniej. Jeśli kupimy licencje w przykładowej kolejności: godzina, godzina, dzień, to pierwszą licencją, którą będzie realizował system, jest godzina, a nie dzień. Każda marka Grupy VW ma swój oddzielny portal erWin: VW, Audi, Seat, Škoda (w języku polskim), portale dla Lamborghini, Bentley i Bugatti są dostępne w językach obcych. Marka Porsche ma oddzielny portal funkcjonujący poza systemem erWin – działa na innych zasadach. My zajmiemy się najpopularniejszymi markami, czyli: VW, Seatem, Škodą i Audi. Zarejestrowanie się do portalu erWin jest bezpłatne. Istotne, że nazwa użytkownika i hasło utworzone na jednym z portali ErWin marek: Volkswagen, Audi, Seat i Škoda jest takie samo dla tych czterech marek. Z portalu erWin możemy ściągnąć na nasz komputer oprogramowanie diagnostyczne ODIS.

Oprogramowanie to ściągnięte z portalu dowolnej marki jest takie samo dla czterech marek koncernu (Audi, Seat, VW i Škoda). Jeśli więc ściągniemy to oprogramowanie ze strony erWin VW, będzie działało również dla Škody czy Audi. Jednak zawartość działu do ściągania oprogramowania na portalach poszczególnych marek różni się plikami z danymi wsadowymi do sterowników. Jeśli chcemy posiadać oprogramowanie ODIS, które będzie nam programowało układy sterowania w autach różnych marek koncernu VW, to ściągamy sam program ODIS z portalu erWin dowolnej marki, a wsady programowe – z portali erWin interesujących nas marek (patrz ilustracja nr 17 – Dane Flash). Warto posiadać wsady programowe interesujących nas marek.
Portal techniczny erWin zawiera m.in. instrukcję (po polsku) opisującą procedury postępowania od momentu rejestracji na portalu erWin aż po dostęp do uprawnień rozszerzonych (GeKo). Instrukcję można pobrać, np. z działu pobierania oprogramowania (patrz ilustracja nr 17). Radzimy dokładnie przeczytać tę instrukcję i jej przestrzegać. To naprawdę ważne.
Naszym celem jest wgranie oprogramowania diagnostycznego ODIS na nasz komputer. Najpierw jednak musimy się zarejestrować na portalu erWin. Jest to konieczne do uzyskania dostępu do działu ściągania oprogramowania. My rejestrujemy się na erWin marki Volkswagen.

wymagania

Wpisujemy w wyszukiwarkę erWin Volkswagen lub https://erwin.volkswagen.de

Pełną procedurę opiszemy w wydaniu 2/2020 Auto Moto Serwisu"

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem