fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Dobry zespół to klucz do sukcesu

KDUBISZależy nam na tym, aby klienci nam ufali i wiedzieli, że pomożemy im bez względu na to, czy przyjadą Fiatem Uno czy nowym BMW – Krzysztof Dubis, właściciel warsztatu MotoEWOLUCJA z Międzylesia w Warszawie.

Czy można utrzymać warsztat w czasach pandemii?
Myślę, że można. Wiele osób przesiadło się z komunikacji publicznej do samochodów, rynek napraw nie powinien się zmniejszyć. W ostatnim czasie trafiają do nas auta z usterkami wynikającymi z długiego postoju pojazdu, co świadczy o tym, że ich właściciele zamierzają z nich korzystać. Nie narzekamy na brak klientów, z czego się bardzo cieszymy. Dokładamy wszelkich starań, aby było ich jak najwięcej. W ostatnim czasie obserwujemy też, że znacząco przybyło nowych klientów w naszym serwisie.

Dlaczego przyjeżdżają właśnie do Was?
To efekt wielu naszych działań. Przede wszystkim warsztat działał bez przerw, nawet w początkowym okresie pandemii. Znaczna część serwisów samochodowych w okolicy była w tym czasie zamknięta lub miała skrócone godziny pracy, stąd też odnotowaliśmy wzrost liczby nowych klientów, którzy pierwszy raz odwiedzili MotoEWOLUCJĘ właśnie w czasie pandemii i mam nadzieję teraz już z nami zostaną. Z analizy narzędzi marketingowych, którymi się posługuję, wynika, że wielu klientów trafia do nas dzięki promocji. Korzystamy z zaawansowanych narzędzi Google do pozycjonowania naszej strony internetowej i reklamy, np. wizytówki warsztatu. Mamy profile w mediach społecznościowych, jak Facebook czy Instagram. Być może jesteśmy też polecani przez naszych stałych klientów, zadowolonych z usług, których zakres jest bardzo szeroki.

Jak sobie radziliście na początku pandemii?
W czasie, kiedy klienci do nas nie przyjeżdżali, to my jeździliśmy do nich. W marcu aż 40% klientów korzystało z usługi door to door, która już od dłuższego czasu była dostępna dla klientów MotoEWOLUCJI, a w celu minimalizacji zagrożenia koronawirusem mocno ją rozpropagowaliśmy. Usługa ta, przy większości wykonywanych napraw była bezpłatna, a każdy samochód miał zapewnione bezpłatne ozonowanie – czyli dezynfekcję wnętrza za pomocą wypuszczenia do kabiny cząsteczek ozonu w wysokim stężeniu, co eliminuje wszelkie mikroorganizmy – także koronawirusa COVID-19 – mogące mieć szkodliwe skutki dla ludzkiego zdrowia, a dodatkowo także przykre zapachy, takie jak np. dym papierosowy. Co więcej, możliwe było skorzystanie z usługi mycia auta na preferencyjnych warunkach w niskiej cenie, gdy korzystanie z publicznych myjni było niewskazane. Wymagało to od nas dużo pracy i wysiłku, ale w tym trudnym okresie nie mogliśmy siedzieć z założonymi rękami. Każdy ma pomysł na swój biznes. W mojej ocenie zamknięcie warsztatu w tamtym czasie byłoby błędem. Utrzymaliśmy też ceny usług na takim poziomie, jak przed pandemią.

Czy odczuwacie trudności w dostawach niektórych części zamiennych?
W początkowym okresie dystrybutorzy zmniejszyli częstotliwość dostaw części, co było dla nas pewnym problemem, gdyż akurat my potrzebowaliśmy ich dużo. Musieliśmy się nawet posiłkować własnym transportem. Współpracujemy z 12 dostawcami części i obecnie nie odczuwamy problemów z zaopatrzeniem.

Jaki zakres usług oferuje warsztat?
Obsługujemy samochody wszystkich marek i z rożnymi napędami – od silników spalinowych po hybrydowe i elektryczne. Zakres naszych usług jest bardzo szeroki – od prostych typu wymiana i dobór opon czy myjnia, po skomplikowane przypadki elektroniki samochodowej, jak aktualizacja oprogramowania sterowników czy zaawansowana diagnostyka. W ramach procedury PassThru mamy dostęp do najpopularniejszych marek, ale również tak rzadkich, jak np. Ferrari. Auta tej marki również do nas przyjeżdżają, dlatego rozwinęliśmy umiejętności pod kątem serwisu także ekskluzywnych sportowych samochodów. W związku ze zmianą oczekiwań klientów oferujemy też profesjonalną regenerację lub wymianę wkładów filtrów cząstek stałych. Współpracujemy z wyspecjalizowanymi firmami zewnętrznymi, np. regenerującymi wtryskiwacze.
Zajmujemy się też statyczną wymianą oleju w automatycznych skrzyniach biegów i rozważamy możliwość zakupu urządzenia do wymiany dynamicznej. Jesteśmy przygotowani do obsługi pojazdów z napędem hybrydowym – mamy przeszkolonych pracowników z uprawnieniami SEP. Zajmujemy się też renowacją pojazdów zabytkowych w zakresie napraw mechanicznych. Prowadzimy usługę detailingu, którą traktujemy jako uzupełnienie naszej oferty. W porównaniu do wyspecjalizowanych w tej dziedzinie warsztatów oferujemy detailing tej samej dobrej jakości, ale niższej cenie.

Czy są usługi, których warsztat nie wykonuje ze względu na zbyt mały zysk, np. kapitalny remont silnika?
Remont silnika nie musi być nierentowany, a wysoka cena wynika z liczby roboczogodzin poświęconych na rozebranie, oczyszczenie, dokonanie pomiarów czy obróbki skrawaniem. Nie każdy silnik warto poddać remontowi kapitalnemu, o czym klienta informujemy. Nie promujemy generalnych remontów silników, ale jeśli klient zaakceptuje koszty, to wykonamy taką naprawę. W naszej działalności skupiamy się na mechanice, a nie wykonujemy napraw blacharsko-lakierniczych.

Skąd zainteresowanie pojazdami zabytkowymi?
Rynek napraw pojazdów zabytkowych to na razie nisza, która jednak stale rośnie. Okazało się, że nasi klienci posiadają samochody zabytkowe, ale brakowało warsztatu serwisującego takie auta. Uznałem, że to luka, którą trzeba wypełnić. Udaje się to nam całkiem nieźle, wyspecjalizowaliśmy się w szczególności w rzadkiej marce DeLorean. Rozeszła się informacja, że dokonujemy renowacji tych samochodów i przyjeżdżają do nas auta z Belgii, Austrii czy Wielkiej Brytanii na gruntowne naprawy pod kątem elektryki, mechaniki, silników i skrzyń biegów. Wbrew pozorom nie mamy szczególnych problemów ze zdobyciem wiedzy technicznej z zakresu napraw i obsługi aut zabytkowych.
Youngtimery nie są bardzo skomplikowane, a na co dzień zajmujemy się znacznie trudniejszymi przypadkami. Odbudowa auta zabytkowego wymaga systematycznej weryfikacji podzespołów i ich wszystkich elementów oraz późniejszej wymiany lub naprawy. W układzie zasilania rozpoczynamy np. od filtra w zbiorniku paliwa, który trzeba gruntownie oczyścić, do gaźnika lub wtryskiwaczy wtrysku mechanicznego. Nie ma jednej procedury naprawy takich podzespołów, więc czasami samo uruchomienie silnika zajmuje nam dwa dni robocze. Z dostępnością do części zamiennych nie mamy kłopotów, chociaż problemem jest czas ich pozyskania.

Czy ma Pan stały zespół pracowników?
W tej branży bez dobrego zespołu nie ma szans na osiągnięcie sukcesu. Moj zespół pracuje ze mną już prawie sześć lat. Jest sprawdzony, wiadomo kto się w czym specjalizuje, panowie dobrze się znają i mogą na siebie liczyć. Dodatkowo prowadzimy praktyki dla uczniów szkół mechanicznych, przekazując im naszą wiedzę w zakresie mechaniki samochodowej. Dzięki czemu nie tylko nabywają oni praktycznych umiejętności i mogą zapoznać się z nowoczesnym sprzętem, lecz również wspierają nas w prostych czynnościach, dzięki czemu wyspecjalizowani mechanicy mają więcej czasu na pełną diagnozę – nierzadko złożonych – usterek w samochodzie i ich eliminację.

Gdzie zdobywacie wiedzę techniczną?
Korzystamy ze szkoleń technicznych organizowanych przez producentów części, jak: Bosch, ZF, Schaeffler oraz dystrybutorów, jak Inter Cars. Staramy się unikać szkoleń sygnowanych jedną marką produktową, gdyż są często niekompletne. W zakresie poznawania procedur PassThru korzystaliśmy z artykułów właśnie w „Auto Moto Serwisie” i szkoleń w Boschu.

Czy zamierza Pan przystąpić do sieci warsztatowej?
Przychodzą do mnie przedstawiciele rożnych sieci warsztatowych, proponując współpracę. Warunki, które oferują, Czym warsztat wyróżnia się na tle konkurencji? Naszym priorytetem jest jak najlepsza obsługa klienta. Zależy nam na tym, aby klienci nam ufali i wiedzieli, że im pomożemy, bez względu na to, czy przyjadą Fiatem Uno czy nowym BMW. Mamy wypracowane standardy obsługi klienta, od szybkiego i sprawnego przyjęcia auta, przez naprawę, po jego wydanie. W naszej ocenie klienci nie lubią niepotrzebnie przedłużającego się „aktywnego przyjęcia” wzorowanego na procedurze serwisu autoryzowanego. Staramy się jak najlepiej poznać potrzeby klienta, który nie przyjeżdża do nas dla przyjemności, lecz często z jakąś denerwującą usterką. Musimy poczuć niepokój klienta i rozwiązać problem. Trzeba więc wykonać próbną jazdę, podczas której klient opowie, który dźwięk go denerwuje lub opisze niepokojące objawy. Nie mamy, co często spotyka się w innych serwisach, stałej trasy jazdy próbnej. W MotoEWOLUCJI jazdę próbną wykonujemy „do skutku”, czyli do zidentyfikowania przyczyny problemu, usterki samochodu mają bowiem przeróżny charakter – czasami są to dwa kilometry, a czasami jest to nawet 30 kilometrów. Po rozpoznaniu problemu możemy wyrazić nasze zdanie na temat ewentualnych innych usterek, których klient nie zauważył. Jesteśmy lojalni wobec każdego klienta, którego traktujemy z należytą uwagą i szacunkiem. Oczywiście staramy się poszerzać ofertę usług i wypełniać nisze na rynku.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem