fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Trwałość alternatora

alternatoorAlternator jest prądnicą prądu przemiennego, której zadaniem jest przekształcanie energii mechanicznej w elektryczną. W pojazdach alternator zasila osprzęt elektryczny oraz ładuje akumulator. Firma Lauber zajmująca się regeneracją alternatorów wytypowała najczęściej występujące usterki:
Spalony regulator
Jeśli uszkodzeniu ulega wyłącznie regulator, natomiast płyta diodowa pozostaje nienaruszona, prawdopodobną przyczyną usterki jest zalanie. Do regulatora mogła dostać się woda lub olej czy inny płyn eksploatacyjny wyciekający z przewodów pod maską pojazdu.

Spalony regulator i uszkodzenie płyty diodowej
Regulator napięcia służy do utrzymywania napięcia na stałym poziomie niezależnie od zmian obrotów silnika. Usterki tego elementu powodowane są najczęściej błędami montażowymi – nierzadko przy montażu fabrycznym. Chodzi o niepoprawne podłączenie przewodów akumulatora. Nagłe zwarcie może doprowadzić do zniszczenia regulatora oraz spalenia diód prostownika.

Spalony stojan
Powodem spalenia stojanu jest zbyt duże obciążenie alternatora, które prowadzi do jego przegrzania. Nadmierne obciążenie może być wypadkową wielu przyczyn – intensywnego korzystania z osprzętu pojazdu (np. nawiewu), złego stanu akumulatora, wymagającego ciągłego doładowywania przez alternator czy też eksploatacyjnego zużycia elementów alternatora. Następstwem przegrzania stojanu jest zniszczenie izolacji i zwarcie do masy.

Uszkodzony wirnik
Usterka wirnika najczęściej związana jest z eksploatacyjnym zużyciem komutatora, czyli elementu odpowiedzialnego za przepływ prądu. Powodem usterki mogą być też błędy montażowe, np. zbyt słabe luty pomiędzy wirnikiem a komutatorem.

Zużyte łożyska lub koło pasowe
Przedwczesne zużycie łożysk jest najczęściej spowodowane słabą jakością materiałów użytych do ich wykonania. Wpływ mogą mieć także wszelkie zanieczyszczenia zewnętrzne w postaci płynów lub cząstek stałych. Koło pasowe alternatora z czasem wyciera się. Szczególnie negatywnym symptomem jest jego nierównomierne wytarcie spowodowane np. przez nieosiowo prowadzony pasek wielorowkowy (mocno zużyty lub źle zamontowany). Powodem zniszczenia koła może być też niesprawny układ napinający pasek w pojeździe i nieprawidłowo zamontowane podzespoły współpracujące.

Zerwanie paska
Jeśli dojdzie do zerwania paska łączącego alternator w wałem korbowym silnika należy przede wszystkim ustalić przyczynę tej awarii – zużyty pasek. Jeśli pasek nie jest nadmiernie zużyty, a mimo to się zerwał, trzeba ustalić przyczynę. Zerwanie paska może być spowodowane blokowaniem jednego z elementów układu lub uszkodzenie mechaniczne – np. jednej z rolek, która następnie ostrą krawędzią przecięła pasek.

Zdaniem ekspertów z firmy Lauber elementy alternatora zużywają się równomiernie w trakcie eksploatacji i nie warto ich wymieniać pojedynczo. Korzystniejszym rozwiązaniem jest wymiana całego alternatora na nowy lub regenerowany.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem