Z badania zleconego przez koncern Volkswagen wynika, że poziom wiedzy społeczeństwa na temat różnic w napędach hybrydowych jest wyjątkowo niski. Aż 80% Polaków deklaruje, że orientuje się, czym są napędy hybrydowe, ale już tylko 36% twierdzi, że odróżnia zwykły napęd hybrydowy (HEV) od hybrydy typu plug-in (PHEV), a więc ładowanej z gniazdka. Dzięki mądrze sformułowanym i wzajemnie wykluczającym się pytaniom ankietowym okazało się, że niespełna co druga osoba deklaruje, iż zdecydowanie odróżnia rodzaje hybryd i potrafi prawidłowo ocenić ich cechy. Potencjalny nabywca auta szuka informacji o nim na stronach internetowych koncernów samochodowych. Tam jednak marginalizuje się informacje techniczne, co jest charakterystyczne dla niemal wszystkich producentów pojazdów. Drugim źródłem wiedzy są sprzedawcy samochodów, którzy w wielu przypadkach mają marne pojęcie o technice modeli, które oferują. Do naszej redakcji zgłaszają się posiadacze nowych samochodów hybrydowych typu HEV, pytając, dlaczego w trybie elektrycznym mogą przejechać tylko kilka kilometrów, a nie 60, jak im mówił sprzedawca przy zakupie. Problem braku rzetelnego informowania klienta dotyczy nie tylko napędu hybrydowego, lecz także, np. rodzaju przekładni automatycznej.
Apelujemy do producentów samochodów o ujawnianie pełnych danych i podnoszenie kultury technicznej naszego społeczeństwa. Obecnie zakłada się, że nabywcy nie interesują się techniką. Może jednak istnieje garstka ciekawskich, dla których warto podawać dane techniczne z prawdziwego zdarzenia.
Ryszard Polit
redaktor naczelny
SPIS TREŚCI
NOWOŚCI
Nowe amortyzatory od Bilsteina
ATE zmienia opakowania
Opony do hybryd
Więcej referencji od Denso
UFI Filters dla Volkswagena
Retrofity Narva
Nowa lampa Philipsa
Nowy tester diagnostyczny TEXA
Całoroczna opona Pirelli
Całoroczna Yokohama
Z ŻYCIA BRANŻY
Ekologiczny Clarios
Podziękowania dla mechaników
Neutralność węglowa Valeo
Restrukturyzacja Daimlera
Bosch i komputery samochodowe
Moto-Profil z sukcesem
Leasing z Inter Carsem
Sieć NexusAuto z Totalem
PRAKTYKA WARSZTATOWA
PassThru krok po kroku (cz. 25) – Mercedes-Benz
Zostań ekspertem firmy Brembo
Uszczelniamy kampera
Elektroniczna książka serwisowa krok po kroku (cz. 1) – Mercedes-Benz
Półosie napędowe
Automatyczne skrzynie biegów w warsztacie (cz. 18) – Lexus
TEMAT NUMERU – OLEJE SILNIKOWE
Oleje silnikowe – ciągłe zmiany
Olej do wyeksploatowanych silników
Olej do silników z FAP
Filtracja oleju silnikowego
PRODUKTY
Chłodnice cieczy i powietrza
Czy warto inwestować w płyn do chłodnic?
HYBRYDY W WARSZTACIE
Diagnostyka Toyoty RAV4
Silniki spalinowe w autach hybrydowych (cz. 1)
STREFA SZEFA
Części regenerowane – to się opłaca
STREFA BIZNES
Sprzedaż części w internecie
Wynajem coraz popularniejszy
AUTO MOTO SERWIS na luzie