fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

KONSERWACJA KLIMATYZACJI

 Producenci pojazdów coraz częściej zalecają, aby podczas wykonywania prac serwisowych  układu klimatyzacji, prowadzić i dokumentować również jej płukanie.
Czystość całej klimatyzacji jest konieczna, aby zapobiec usterkom powstałym wskutek zanieczyszczeń i zapewnić jej niezawodne funkcjonowanie. Gwarancje są często uznawane tylko pod warunkiem regularnego czyszczenia układu klimatyzacji.
Gdy składowe układu klimatyzacji są wadliwe (np. zużyty filtr-osuszacz, uszkodzona sprężarka), zanieczyszczenia mogą łatwo rozprzestrzenić się po całym układzie chłodzenia. Dlatego też niezbędne jest płukanie całego układu przed wymianą uszkodzonych części na nowe.
W ofercie firmy Firma Behr Hella Service znajdują się specjalne zestawy do płukania - zarówno roztworem chemicznym, jak i azotem. Gdy klimatyzacja jest  płukana azotem, to wszystkie komponenty układu oraz łączące je węże są przedmuchiwane pod ciśnieniem ok. 12 bar i osuszane. Zaletą tej metody jest niska cena azotu oraz niski koszt  jego utylizacji. W przypadku płukania układu specjalnym roztworem chemicznym, trzeba konieczne usunąć jego pozostałości z klimatyzacji, a następnie osuszyć cały system za pomocą azotu.
Połączenie obu tych metod jest wysoce skuteczne. Z tego też względu zaleca się ich zastosowanie w przypadku wymiany sprężarki.
Trzecią zalecaną metodą, jest płukanie układu klimatyzacji przy pomocy maszyny serwisowej SECU (SECUsmart lub SECUmobile produkcji Behr Hella Service) oraz specjalnego urządzenia do płukania z filtrem i adapterami. Zaletą tej metody jest niski koszt substancji płuczącej oraz jej utylizacji, a także skuteczne usuwanie luźnych zanieczyszczeń i oleju.

Klimatyzację należy płukać gdyż, zapobiega to:
- pozostawaniu opiłków metalu powstałych wskutek uszkodzenia sprężarki
- przedostaniu się wilgoci do wnętrza układu (gdy był on otwarty przez dłuższy czas np. po wypadku) i powstaniu niewielkich ilości kwasów, które należy usunąć.
- pozostawaniu cząstek elastomerów (gumy), które mogą spowodować zapchanie części układu.
- zanieczyszczeniu czynnika chłodzący oraz oleju

Wskazówki firmy Behr Hella Service dotyczące płukania:
•    Należy płukać zawsze osobno poszczególne komponenty układu.
•    Nie wolno płukać filtra-osuszacza, zaworów i sprężarki.
•    Po płukaniu roztworem chemicznym należy zawsze zastosować azot w celu osuszenia.
•    Po każdym otwarciu układu klimatyzacji konieczna jest wymiana filtra-osuszacza i o-ringów otwartego elementu.

Krótka informacja o olejach produkowanych przez firmę Behr Hella Service
Oleje sprężarkowe PAO od eksperta w dziedzinie Systemów Termicznych Behr Hella Service PAO 68 i PAO 68 PLUS UV są olejami syntetycznymi o szerokim zastosowaniu w klimatyzacjach pojazdów osobowych, ciężarowych jak również maszyn budowlanych i rolniczych. Oleje PAO produkcji Behr Hella Service nie są higroskopijne, nie absorbują wilgoci, dzięki czemu można je przechowywać przez długi czas po otwarciu opakowania.
Poza tym nadają się do wszystkich rodzajów czynnika chłodzącego i są kompatybilne ze wszystkimi środkami smarującymi. Charakteryzują się szerokim zakresem działania: od -69°C do +315°C. Oleje PAO mają ponadto wyższą wydajność chłodzenia i redukują poziom hałasu wytwarzanego przez sprężarkę.
 
 Środek używany do płukania Metoda płukania  Zalety i wady Narzędzie
 AzotElementy systemu przedmuchiwane są azotem pod ciśnieniem (maks. 12 bar) przez armaturę ciśnieniową + Niewielkie koszty substancji płuczącej – azotu
+ Brak kosztów jej utylizacji
- Mocno przylegające cząstki nie są usuwane (metoda odpowiednia do wydmuchiwania luźnych cząstek)
- Brak działania czyszczącego
- Każdy przewód łączący i każda część muszą być przedmuchane oddzielnie – powstają koszty związane z wymontowaniem i zamontowaniem elementów
 Zestaw do płukania klimatyzacji 150 Behr Hella Service
(do czyszczenia i osuszania za pomocą azotu)
 Czynnik chłodzący
Elementy systemu płukane są za pomocą urządzenia serwisowego do klimatyzacji oraz dodatkowego urządzenia do płukania z filtrem i adapterami (dostępne oddzielnie) + Brak kosztów związanych z substancją płuczącą
+ Brak kosztów jej utylizacji
+ Usuwanie luźnych zanieczyszczeń i oleju
- Brak optymalnego efektu czyszczącego w przypadku mocno przylegających zanieczyszczeń
- Konieczność regularnej wymiany elementu filtrującego w urządzeniu do płukania
- Podczas przepłukiwania urządzenie serwisowe nie może być używane do innych celów
 Maszyna Serwisowa SECUsmart lub SECUmobile + akcesoria Behr Hella Service
 Chemiczny roztwór do płukania
 Elementy systemu płukane są za pomocą dodatkowego urządzenia oraz chemicznego roztworu czyszczącego. Po płukaniu należy zastosować azot w celu usunięcia pozostałości roztworu i osuszenia instalacji + Usuwanie luźnych i przylegających zanieczyszczeń i oleju
+ Bardzo dobre wyniki czyszczenia
- Koszty substancji płuczącej
- Koszty jej utylizacji
 Zestaw do płukania klimatyzacji 100 Behr Hella Service
(do czyszczenia i osuszania za pomocą chemicznego roztworu do płukania)
 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem