Łożysko pilotujące

Fot. LuKPodczas wymiany sprzęgła zapomina się często o łożysku pilotującym. Dotyczy to głównie silników wzdłużnych, w których wałek sprzęgłowy sięga dalej w głąb obudowy sprzęgła niż w pojazdach z silnikiem poprzecznym.

Łożysko znajduje się w kole zamachowym lub wale korbowym i pełni kluczową funkcję: prowadzi wałek skrzyni biegów, zmniejszając przez to jego drgania. Zwiększone drgania wałka skrzyni biegów nieuchronnie wywołują duże obciążenia na tarczy sprzęgła, co może skutkować uszkodzeniem profilu piasty lub pęknięciem płytek segmentu. Konsekwencje mogą być różne: od kłopotów z demontażem aż po całkowitą awarię systemu sprzęgła lub uszkodzenie skrzyni biegów.
W związku z powyższym niezwykle ważne jest, aby wymieniać łożysko pilotujące podczas każdej niezbędnej naprawy sprzęgła.
Brak jest ogólnych informacji dotyczących tego, które modele zostały fabrycznie wyposażone w łożyska pilotujące. Jednak takie dane można znaleźć katalogu LuK-AS, dostępnym w TecDoc, w wersji papierowej lub online na www.luk-as.com oraz www.repxpert.com .