Opony z ryżu

Po doniesieniach prasowych o rozpoczęciu wytwarzania opony Continental z kauczuku pozyskanego z korzeni mniszka lekarskiego, tym razem Goodyear sięga po ekologiczny składnik swoich opon na bazie krzemionki z popiołu uzyskanego ze spalenia łusek ryżowych, którego dostawcą będzie chińska firma Yihai Food and Oil Industry. Opony produkowane przez Goodyear na rynek chiński będą zawierały ów komponent. Koncern produkujący opony do samochodów osobowych w fabryce w Pulandian w Chinach ruszy z produkcją, z wykorzystaniem tego produktu jeszcze w tym roku.  

6-krzemionkaGoodyear w swoim Centrum Innowacji w Akron, prowadził badania nad zastosowaniem krzemionki pochodzącej z łusek ryżu. Wyniki testów potwierdziły, że wpływ tej krzemionki na jakość opon jest taki sam jak krzemionki tradycyjnej. Zastosowanie produktu pochodzącego z łusek ryżu zmniejsza ilość odpadów trafiających na wysypiska. Pozwala też ograniczyć energię wykorzystywaną do produkcji opon. Technika ta ma również rozwiązać globalny problem z zagospodarowaniem łusek ryżowych w przyszłości.
Jak wynika z danych ONZ ds. Wyżywienia i Rolnictwa, co roku na świecie zbiera się ponad 700 mln t ryżu, a łuskek ryżowych używa się m.in. jako paliwa do produkcji energii elektrycznej.
Krzemionka odgrywa bardzo dużą rolę w produkcji ogumienia, ponieważ wzmacnia mieszankę bieżnika. Zastosowanie jej zamiast sadzy, pozwala na zmniejszenie oporów toczenia, co wpływa na poprawę zmniejszenie zużycia paliwa oraz przyczynia się do lepszej przyczepności opony do nawierzchni, zwłaszcza mokrej.