fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

INTELIGENTNY SYSTEM RATUNKOWY

 Jednym z istotnych powodów dużej liczby śmiertelnych wypadków na polskich drogach jest brak szybkiej i fachowej pomocy udzielanej ich ofiarom. Poszkodowani często tracą życie tylko dlatego, że czas między zdarzeniem, a przyjazdem karetki pogotowia czy wozu strażackiego był zbyt długi.
 Statystyki są pod tym względem jednoznaczne w swojej wymowie. Z liczbą 46 932 wypadków do jakich doszło u nas w 2006 roku nieco przewyższamy Austrię (42 657). Niestety, te analogie kończą się natychmiast gdy zestawimy liczby ofiar śmiertelnych – odpowiednio 5.243 i… 878, czyli w proporcjach jak 6:1. Co gorsze, na miejscu wypadku zmarło u nas 3666 osób, natomiast aż 1577 później, w znacznej mierze wskutek powikłań będących konsekwencją niewłaściwej akcji ratunkowej lub zbyt późnej interwencji lekarskiej.

Przykładów takich tragedii jest wiele, a jeden z bardziej drastycznych dotyczy młodej kobiety, uwięzionej w swoim samochodzie po wypadku na Trasie Toruńskiej w Warszawie, spowodowanym przez drogowego szaleńca. Świadkowie zdarzenia próbowali wydostać poszkodowaną ze staranowanego auta. Niestety, robili to tak nieumiejętnie, że doszło do zapalenia się samochodu i jego właścicielka spłonęła żywcem na ich oczach…

O tej i innych konsekwencjach spóźnionego bądź nieumiejętnego udzielania pomocy mówił podczas oficjalnej prezentacji Inteligentnego Systemu Ratunkowego (ISR), przeprowadzonej w środę, 12 grudnia ub. r., młodszy inspektor mgr inż. Wojciech Piaseczny (na zdjęciu górnym), ekspert Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji.

ISR to innowacyjny system oparty na urządzeniach GPS, pozwalających precyzyjnie lokalizować samochód, który uległ wypadkowi oraz błyskawicznie powiadamiać służby ratownicze. Zgłoszenie sytuacji awaryjnej w systemie realizowane jest automatycznie, wskutek wyzwolenia znajdujących się w pojeździe czujników wykrywających wystąpienie wypadku. Informacja z pojazdu przesyłana jest dzięki usługom sieci GSM – Orange, zapewniającej niemal nieograniczony zasięg, do stale funkcjonującego Centrum Monitoringu Securitas.

Dyżurujący operatorzy otrzymują natychmiast sygnał alarmu, zawierający informacje o czasie i miejscu wypadku (wyjątkowo precyzyjnym, dzięki użyciu w systemie najsprawniejszych, pracujących w technologii SiRF III, odbiorników GPS), opis alarmującego pojazdu oraz dane jego użytkownika, umożliwiające zweryfikowanie zdarzenia i rozpoczęcie odpowiednich czynności, w tym powiadomienie właściwych służb ratowniczych i organizację pomocy.

Zasadnicze cechy techniczne ISR to:
  • określanie lokalizacji (pozycji geograficznej) z maksymalnym błędem nie przekraczającym 10 m;
  • detekcja i przekaz informacji o zaistnieniu przeciążeń wskazujących na zaistnienie wypadku drogowego;
  • rejestracja i zdalna sygnalizacja zaniku zasilania głównego;
  • natychmiastowy przekaz danych w chwili zaistnienia zdarzenia.

Inicjatorem powołania do życia Inteligentnego Systemu Ratunkowego jest Witold Rogalski (na zdjęciu dolnym), prezes Subaru Import Polska. Do swojej idei zjednał on kilku poważnych partnerów; przedsiębiorstwo innowacyjno-wdrożeniowe Keratronik wyspecjalizowane m.in. w transmisji danych GPRS, firmę Siemens Wireless Module produkującą moduły i terminale GSM, Polską Telefonię Komórkową Centertel (operatora cyfrowej sieci telefonii komórkowej Orange), firmę Securitas Alert Services monitorującą systemy alarmowe oraz Grupę Allianz, potentata na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

Tak doborowe towarzystwo gwarantuje powodzenie i odpowiedni poziom unikalnego przedsięwzięcia. Jego rozpowszechnienie i – tym samym – zapewnienie niższych kosztów montażu oraz eksploatacji ISR dla potencjalnych użytkowników, wymaga jednak zainteresowania ze strony innych firm, zwłaszcza importerów samochodów. Naśladownictwo wydaje się zatem więcej niż wskazane.

Tekst i zdjęcia: H. Jez.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem