SYSTEM DLA NAJSŁABSZYCH

Fot. Bosch Piesi i rowerzyści są bardzo częstymi ofiarami wypadków drogowych, ochrona ich życia to duże wyzwanie dla przemysłu motoryzacyjnego. Bosch opracował system EPP (Electronic Pedestrian Protection), który pozwala złagodzić skutki kolizji z autem

Piesi i rowerzyści są bardzo częstymi ofiarami wypadków drogowych. Ochrona ich życia to duże wyzwanie dla przemysłu motoryzacyjnego. Bosch opracował system EPP (Electronic Pedestrian Protection), który pozwala złagodzić skutki kolizji z autem. Dzięki temu rozwiązaniu przednia część samochodu absorbuje siłę uderzenia, łagodząc przy tym rozmiar obrażeń u poszkodowanego. EPP już wszedł do produkcji seryjnej.
System EPP składa się z czujników przyspieszenia dla przedniej części pojazdu, które od lat sprawdzają się w systemach rozpoznawania zderzenia oraz ze sterownika, który wyzwala mechanizm podnoszący maskę silnika w ciągu ułamka sekundy. Dzięki temu ciało uderzające w auto podczas wypadku trafia na skuteczniejszą strefę zgniotu, co powoduje że maleje ryzyko doznania obrażeń. Rozwiązanie to może być zainstalowane w samochodzie w dwojaki sposób. Można skorzystać z wyposażonego we własny sterownik systemu czynnej ochrony zderzeniowej lub podłączyć go do sterownika poduszki powietrznej, będącego już w wyposażeniu pojazdu.

Dużym wyzwaniem przy opracowywaniu EPP okazała się kwestia rozpoznawania i analizy zderzenia. Tylko w ten sposób system jest w stanie trafnie rozróżnić zderzenie z człowiekiem od zderzenia np. z wózkiem na zakupy. W pierwszym przypadku następuje aktywacja elementów ochronnych, w drugim zaś nie jest ona konieczna. Podczas szeregu prób zebrano ponad 3 tysiące danych. W oparciu o nie, z pomocą inteligentnych algorytmów, system może błyskawicznie i niezawodnie podejmować decyzję o zastosowaniu mechanizmów ochronnych.

System EPP Boscha wszedł do produkcji seryjnej pod koniec ubiegłego roku w dwóch modelach pojazdów: europejskim i japońskim.

Materiały źródłowe: Bosch