Silniki Blue TDI

 Silniki BlueTDI już latem trafią pod maski samochodów Volkswagena. W ramach Międzynarodowego Wiedeńskiego Sympozjum Silników Volkswagen przedstawił seryjną wersję BlueTDI – skonstruowanego na rynek północno-amerykański turbodiesla nowej generacji. Silnik z układem Common-Rail opiera się na nowoczesnym TDI, wprowadzonym w Europie po raz pierwszy w 2007 roku w Tiguanie. Spełnia on już teraz normę Euro-5, która zacznie obowiązywać od jesieni 2009 roku.
W związku ze specyfiką rynku USA ta czterocylindrowa jednostka napędowa została zmodernizowana przez wprowadzenie zmian w samym silniku oraz dodanie katalizatora zasobnikowego NOx. W pięciu stanach: Kalifornii, Massachusetts, Maine, New York i Vermon obowiązuje aktualnie najbardziej surowa norma emisji spalin na świecie (BIN5 / LEV2). Nowy BlueTDI spełnia jej wymagania, mimo że jakość paliwa w USA wykazuje większe wahania niż w Europie. Po raz pierwszy nowy silnik będzie zamontowany w amerykańskiej wersji VW Jetty latem tego roku. Ta dynamiczna limuzyna jest od lat najpopularniejszym europejskim samochodem na amerykańskim rynku, często wyposażonym w silnik wysokoprężny. VW Jetta BlueTDI to samochód, który w swojej klasie zaliczany jest do najczystszych i najoszczędniejszych na świecie. „Wysokie ceny paliw i coraz większe znaczenie, jakie przykłada się do ochrony środowiska naturalnego spowodowały, że silniki wysokoprężne zyskują na popularności wśród amerykańskich kierowców” – powiedział przed wiedeńskim sympozjum dr inż. Jens Hadler, szef Działu Rozwoju Silników VW. „Wielu klientów, szczególnie w Kalifornii, czekało na superczystego diesla, jak BlueTDI Volkswagena. Sądzę, że silnik ten pomoże przebić się wysokoprężnym jednostkom napędowym w USA, ponieważ zużywa ekstremalnie mało paliwa, a tym samym może pokonać duże odległości na jednym zbiorniku. A to, w tak dużym kraju jak Stany Zjednoczone, jest olbrzymią zaletą. Samochód spala 3,9 l paliwa na 100 km, co oznacza, że na drogach ekspresowych można przejechać nawet 60 mil na jednym galonie, czyli o dwanaście procent więcej, niż przy poprzedniej wersji silnika o mniejszej mocy i wyższych emisjach spalin.”
Głównym celem przy konstruowaniu BlueTDI (2,0 l pojemności skokowej, 103 kW/140 KM, 320 Nm) była redukcja emisji tlenków azotu (NOx), ponieważ amerykańska norma BIN5/LEV2 ustanawia dopuszczalną granicę NOx na poziomie zaledwie 0,05 g na 1 milę. Inżynierowie z Wolfsburga osiągnęli tę wartość graniczną oraz ogólną redukcję emisji przez silnik dzięki jedynym na świecie rozwiązaniom technicznym oraz użyciu katalizatora zasobnikowego NOx.
Do istotnych zmian wprowadzonych w silniku należy zmodyfikowany układ wtryskowy, montowany również w europejskich TDI oraz zastosowanie czujników ciśnienia w cylindrach. Pozwalają one na całkiem nowe sterowanie spalaniem uzależnione od ciśnienia. Regulacja następuje szybciej i indywidualnie dla każdego cylindra. Nowością jest także zoptymalizowana wysokociśnieniowa pompa wtryskowa.
Wyjątkowym rozwiązaniem na skalę światową jest również połączenie wysokociśnieniowego układu recyrkulacji spalin z dodatkową recyrkulacją niskociśnieniową. Ta podwójna recyrkulacja (dwuobwodowy układ AGR) jest jednym z najskuteczniejszych środków pozwalających na zmniejszenie ilości tlenków azotu emitowanych przez silnik. Dzięki dwuobwodowemu systemowi AGR emisja obniża się nawet o 60 %.
Katalizator zasobnikowy NOx, umieszczony za katalizatorem utleniającym i filtrem cząsteczek stałych obniża ilość NOx do absolutnego minimum. W sumie wszystkie te elementy redukują emisje tlenków azotu o 90 %. Volkswagen Jetta z silnikiem BlueTDI będzie zatem jednym z najbardziej przyjaznych dla środowiska i najoszczędniejszych sposobów poruszania się po Ameryce.

Materiały źródłowe: Kulczyk Tradex  

Fot:  VW