fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Pierwszy na świecie sterowany elektronicznie system e-C-ABS

 Pierwszy na świecie sterowany elektronicznie system e-C-ABS w motocyklach klasy Super Sport

Po raz pierwszy zaprezentowano nowy, sterowany elektronicznie system Hondy zwany „e-C-ABS”, przeznaczony do zastosowania w maszynach klasy Super Sport. Celem Hondy podczas opracowywania pierwszego na świecie sterowanego elektronicznie e-C-ABSu dla motocykli klasy Super Sport nie było wyłącznie połączenie systemów ABS i CBS w jeden wspólnie działający układ, ale również wzięcie pod uwagę konkretnych wymagań klasy Super Sport. W rezultacie powstał system, który nie wpływa negatywnie na sportową jazdę motocyklem i pozwala motocykliście zachować pełną kontrolę nad swoją maszyną.
Zalety układu ABS, zapobiegającego blokowaniu się kół podczas hamowania oraz systemu CBS, ułatwiającego kontrolę nad motocyklem i wpływającego na zwiększenie stabilności są już dobrze znane. W nowym systemie tak dostosowano charakterystykę układu, aby sprostał on wymaganiom stawianym motocyklom klasy Super Sport. Ze względu na krótki rozstaw osi, motocykl klasy Super Sport ma tendencję do niestabilnych zachowań podczas gwałtownego hamowania. System „brake by wire control” (przewodowej kontroli hamowania ) zapewnia odpowiednią stabilność i umożliwia kierowanie podczas hamowania.

Rozwiązanie
System zawiera połączony układ przewodowej kontroli hamowania „brake by wire” z symulatorem skoku. Bezpośrednie sterowanie zapewnia precyzyjną kontrolę nad działaniem układu ABS. Komponenty systemu zostały podzielone na kilka mniejszych jednostek, dzięki czemu jest ich więcej, niż w poprzednich układach.

Technologia
Działanie systemu sprowadza się do czterech głównych czynników:
1. Elektroniczne sterowanie systemem CBS, co pozwala na zaawansowaną kontrolę siły hamowania i lepszy jej rozkład pomiędzy kołami.
2. Pomiar siły nacisku motocyklisty na poszczególne dźwignie. Na tej podstawie tworzona jest idealna siła hamowania, zapewniony jest optymalny rozkład siły hamowania, niestabilne reakcje motocykla są minimalizowane.
3. „Modulator ABS”, który dba o późniejsze załączanie się systemu ABS i jego płynne działanie.
4. Kompaktowy rozmiar i mała masa, dzięki czemu komponenty systemu można łatwo zintegrować z motocyklem. Wpływa to również korzystnie na rozkład masy w motocyklu, co ma kluczowe znaczenie w klasie Super Sport.

Jak to wygląda w praktyce?
Wszystkie podstawowe funkcje układów ABS i CBS zostały zachowane, łącznie z zapobieganiem blokowania się kół podczas hamowania, poprawą rozkładu siły hamowania i łatwością obsługi. Wszystko to osiągnięto bez utraty stabilności w momencie włączenia się systemu ABS. Niestabilne zachowania ograniczono do minimum, więc motocykl cały czas znajduje się w neutralnej pozycji. Podsumowując, układ nie wpływa negatywnie na sportowe zachowania motocykla, a dodatkowo łatwiej nim kierować.

Materiały źródłowe: www.honda.pl

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem