fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Widełki wysprzęglające od ZF Aftermarket

ZFZFSprzęgła pojazdów użytkowych podlegają dużym obciążeniom. Zużycie widełek wysprzęglających następuje przy każdym naciśnięciu pedału sprzęgła, co przekłada się na szybko postępujące zużycie tego elementu, a także wałka i łożyska.


W dłuższej perspektywie może to doprowadzić do niesymetrycznej pracy łożyska przy wysprzęglaniu sprzęgła lub zachowania niepełnej drogi jego rozłączenia. W konsekwencji występuje zwiększone zużycie łożyska lub problemy ze zmianą biegów. Prawidłowe działanie systemu wysprzęglania jest również niezbędne do bezawaryjnej pracy zautomatyzowanych skrzyń biegów, takich jak AS Tronic firmy ZF.

Eksperci ZF Aftermarket rozróżniają dwa podstawowe rodzaje uszkodzeń w systemie wysprzęglania:

1. Mimośrodowe ustawienie łożyska sprzęgła:
Zgięte lub zużyte tulejki prowadzące wałek lub zużyte widełki wysprzęglające prowadzą do mimośrodowej pracy łożyska, poza jego środkowym położeniem, a tym samym do nierównomiernego nacisku na sprężynę talerzową. Rezultatem jest nierównomierne zużycie w punkcie styku sprężyny membranowej z łożyskiem oraz również z płytą docisku. Ze względu na zużywającą się nierównomiernie powierzchnię podparcia sprężyny na odwrotnej stronie docisku, zmienia się położenie osiowe sprężyny membranowej. Siła nacisku na pedał nie jest wtedy wystarczająca, co powoduje uślizg sprzęgła. W takiej sytuacji przedwczesne zużycie wysprzęglika i sprzęgła jest nieuniknione.

2. Zużyte elementy w układzie wysprzęglania:
Zużycie mechanizmu uruchamiającego wysprzęglanie wymaga zwiększonej siły nacisku na pedał. Szczególną uwagę należy zwrócić na:
• powierzchnie kontaktowe widełek zwalniających i wałka,
• na same widełki wysprzęglajace.
Układ wysprzeglania pracuje z oporem, jeżeli widoczne jest znaczące zużycie lub uszkodzenie któregokolwiek z elementów,
a w mechanizmie występuje brak smarowania lub wygięcie poszczególnych części. Konsekwencją tego zjawiska będzie szarpanie sprzęgła, trudności z jego rozłączeniem lub ciężkie jego działanie. Ręczna kontrola ruchu w układzie wysprzęglania nie będzie wystarczająca ze względu na brak siły zwalniającej. Wyłącznie kontrola wizualna już zdemontowanego elementu pozwali na jednoznaczną ocenę jego zuzycia.

Podczas naprawy ważne jest, by pracować zgodnie z zalecaną instrukcją montażu, aby uniknąć nierównomiernej pracy widełek zwalniających. Pierwszą oznaką ich zużycia będzie utrudniona praca sprzęgła. Ponadto skraca się droga wysprzeglania i mogą wystąpić trudności z rozłączaniem sprzęgła.
Równolegle dochodzi do spadku siły nacisku sprężyny talerzowej, która staje się niewystarczająca, co z kolei doprowadza do ślizgania się sprzęgła.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem