Shell wprowadził do sprzedaży olej napędowy V-Power Diesel z dodatkiem syntetycznego komponentu GTL. Jak informuje producent, paliwo jest bardzo czyste i lepiej się spala w silniku. Technologia GTL to proces przetwarzania gazu ziemnego na szereg czystych produktów paliwowych. Produkty GTL to węglowodory parafinowe o doskonałych właściwościach spalania.
Producent podaje, że liczba cetanowa paliwa z dodatkiem komponentu GTL jest wyższa niż typowego oleju napędowego. Niestety nie podano, ile wynosi liczba cetanowa nowego paliwa.
„Technologia GTL stanowi most łączący nas z przyszłością paliw płynnych. GTL jest efektywnym paliwem alternatywnym, które może pomóc rządom i samorządom zdywersyfikować źródła energii, zredukować lokalne emisje i promować środki transportu wg koncepcji zrównoważonego rozwoju" - powiedział Jeroen van der Veer, dyrektor generalny Royal Dutch Shell plc.
Już podczas II wojny światowej Niemcy produkowały paliwa syntetyczne na skalę przemysłową. Technologia jest więc powszechnie znana. Problem polega na tym, że dotychczas chemiczne wytwarzanie paliw było droższe od metody tradycyjnej – przetwarzania ropy naftowej. Wygląda więc na to, że Shell potrafi obniżyć te koszty.