Podczas pracy silnik wykazuje nagłe zmiany prędkości obrotowej (szarpanie, galopada). Nieprawidłowa praca jest bardziej odczuwalna podczas przyspieszania w zakresie od 1800 do 2000 obr./min. W sterowniku wtrysku diesel nie ma zapisanych żadnych błędów lub są błędy związane z zaworem EGR.
Przyczyny:
Zawór EGR zabrudzony lub częściowo zablokowany. Nieprawidłowa praca termostatu.
Rozwiązanie:
Przed przystąpieniem do dalszych czynności należy sprawdzić:
• poziom oleju silnikowego,
• filtr paliwa i możliwą obecność zanieczyszczonego paliwa,
• nieszczelność w układzie dolotowym powietrza, przede
wszystkim na połączeniach elementów,
• działanie miernika przepływu masy powietrza.
Jeżeli wcześniejsze kontrole nie wykazały żadnych nieprawidłowości, należy sprawdzić działanie termostatu.
Sprawdzenie działania termostatu:
Uruchomić silnik i uzyskać temperaturę powyżej 85°C. Wykonać jazdę samochodem z prędkością pomiędzy 70 a 90 km/h na czwartym albo piątym biegu. Podczas jazdy za pomocą urządzenia diagnostycznego sprawdzić, czy temperatura cieczy chłodzącej wynosi powyżej 85°C. Jeżeli temperatura cieczy chłodzącej nie przekracza 85°C, wymienić termostat i powtórzyć test. Jeżeli termostat nie wykazuje żadnych nieprawidłowości lub silnik, nawet po wymianie termostatu, nie uzyskuje zadowalającej wydajności, należy rozpocząć naprawę zaworu EGR.
W przypadku opisanych niesprawności producent zaleca założenie perforowanej płytki w rurach połączeniowych EGR, tak jak pokazano na ilustracji, odpowiednio dla wersji silników 8V i 16/20V.
Po demontażu zaworu EGR należy sprawdzić stan rur i usunąć tłusty osad. Następnie zamontować uszczelki oraz perforowaną płytkę.
W tabeli ujęto numery części zamiennych koniecznych przy składaniu zamówienia na płytkę i odpowiednie uszczelki:
Na podstawie materiałów TEXA Poland