Czujnik spalania detonacyjnego

 Czujnik spalania detonacyjnego znajduje się na zewnętrznej stronie bloku silnika. Jego zadaniem jest wychwytywanie wszystkich efektów nieprawidłowego spalania paliwa w komorach spalania silnika, w każdej fazie jego pracy.

Czujnik spalania detonacyjnego reaguje na drgania przenoszące się na blok silnika i przetwarza je na sygnały elektryczne, które trafiają do sterownika, gdzie są filtrowane i przetwarzane.
Poprawne spalanie mieszanki w cylindrze, inicjowane iskrą na elektrodach świecy zapłonowej powoduje płynne narastanie fali ciśnienia i nie powoduje występowania silnych drgań w bloku silnika. Jeżeli proces spalania jest zakłócony np. złą jakością paliwa, przegrzaniem silnika, awarią świecy zapłonowej - zapłon mieszanki następuje przypadkowo w kilku miejscach komory spalania w minimalnych odstępach czasu. Każdy taki zapłon generuje mikro falę dźwiękową, która uderza w ścianki cylindra i powoduje powstawanie drgań o zmiennej amplitudzie, rozchodzących się w bloku silnika. Te uderzenia określane są jako stuki (detonacja).
Czujnik spalania detonacyjnego reaguje na te drgania, wytwarzając w chwili ich odczytu sygnały elektryczne. Jeżeli czujnik wykryje drgania spowodowane spalaniem detonacyjnym, jego sygnał powoduje reakcję jednostki centralnej, polegającej na opóźnieniu zapłonu do chwili ustania nieprawidłowego spalania mieszanki.
Uszkodzenie czujnika spalania detonacyjnego trudno jest rozpoznać, ponieważ sterownik, który wykryje awarię czujnika uruchamia fazę postępowania awaryjnego.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w „Auto Moto Serwisie” nr 10/2008