Na rynku samochodowym spotykamy pojazdy wyposażone w układy wspomagania nagłego hamowania, często oznaczane skrótem BA lub BAS. Pomocne w ich diagnozie jest oprogramowanie dostępne w boschowskich testerach usterek KTS.
Układy wspomagania nagłego hamowania, nazywane asystentami hamowania, stanowią integralną część nowoczesnych systemów bezpieczeństwa czynnego ESP. Zasadność ich wprowadzenia wykazały prowadzone przez firmy samochodowe badania, z których wynika, że większość kierowców przy nagłym hamowaniu nie wywiera wystarczającego nacisku na pedał hamulca. Jest to szczególnie widoczne w początkowej fazie hamowania. Układ wspomagania nagłego hamowania ma automatycznie zwiększać intensywność hamowania na podstawie prędkości zmian położenia pedału hamulca. Jak pokazuje rys. 1, układ ten ma olbrzymie znaczenie w krytycznych sytuacjach, zwłaszcza kiedy o życiu człowieka decydują dziesiętne części sekundy. Jego prawidłowy stan techniczny nie podlega zatem dyskusji.
Od strony realizacji technicznej możemy wydzielić dwa podstawowe układy wspomagania nagłego hamowania:
• pneumatyczne, wykorzystujące podciśnieniowe wspomaganie układu hamulcowego,
• hydrauliczne, wykorzystujące nowoczesne, bardzo wydajne modulatory układów ESP lub ABS/ASR.
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 12/2008