Sprawny akumulator

 O akumulatorze przypominamy sobie zimą, chociaż o jego stan trzeba dbać przez cały rok.

Samochodowy akumulator rozruchowy składa się z kilku ogniw połączonych szeregowo, na przykład trzech (w celu uzyskania napięcia 6 V) lub sześciu (w celu uzyskania napięcia 12 V). Aby uzyskać napięcie 24 V, łączy się szeregowo dwa akumulatory o napięciu 12 V każdy. Do zbudowania ogniwa potrzebne są płyty dodatnie i ujemne oraz separator – dzisiaj najczęściej w kształcie koperty. Aby powstała płyta należy odlać lub wyciąć kratkę akumulatorową. Kratkę akumulatorową stanowi ołów z dodatkami stopowymi. Kiedyś, jako dodatek stopowy do ołowiu stosowano głownie antymon, dzisiaj, w zależności od technologii, stosuje się głównie wapń z dodatkami m.in. cyny, srebra, antymonu i selenu. Kratkę akumulatorową pozyskuje się na kilka sposobów: przez odlewanie grawitacyjne, odlewanie ciągłe, występują też kratki cięto ciągnione i tzw. kratki sztancowane, stosowane w zależności od rodzaju akumulatora, jego przeznaczenia i oczekiwanych parametrów. W akumulatorach do samochodów osobowych z tzw. wyższej półki stosowane są najczęściej kratki cięto ciągnione lub sztancowane.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w "Auto Moto Serwisie" nr 1-2/2009