fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Niezależny rynek motoryzacyjny

 W grudniu odbyła się V Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego organizowana przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. Spotkanie trwało cały dzień – panele dyskusyjne poświęcone były m.in. rynkowi samochodów użytkowych.
Wartość rynku części zamiennych i usług w naszym kraju według danych Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych w 2009 r. wyniosła 24 900 mln zł, w 2010 r. – 27 900 mln zł, a szacunki na 2011 r. zakładają 30 950 mln zł. Rosną też wydatki kierowców aut osobowych na części zamienne (bez ogumienia i olejów): w 2009 r. wyniosły one 730 zł, w 2010 r. – 760 zł, a w 2011 r. – 780 zł. Zwiększają się również przychody niezależnych dystrybutorów części. Według szacunkowych danych dot. części do aut osobowych w 2009 r. przychody wyniosły 5777 mln zł, a w 2010 r. – 6378 mln zł. Pierwszych trzech największych dystrybutorów części osiągnęło przychody w 2010 r. w wysokości 3589 mln euro, gdy następnych trzech – tylko 1207 mln euro. Nie podano nazw firm.
 
 
 
 
Dyskutowano też o problemach związanych z wprowadzaniem w życie rozporządzenia GVO oraz Euro 5/6, dzięki którym niezależny rynek otrzymał dostęp do danych regulacyjnych i naprawczych pojazdów. Producenci pojazdów niechętnie udostępniają takie dane, ale ma się to zmienić. By móc z nich w pełni korzystać, potrzebna jest odpowiednia wiedza warsztatów. Niektórzy prelegenci prezentowali pogląd, że mechanicy z warsztatów niezależnych nie chcą się szkolić. Rozgorzała dyskusja, gdyż nie wszyscy podzielali ten pogląd.
Interesujące było wystąpienie na temat sklepów internetowych sprzedających części zamienne do samochodów osobowych i użytkowych. Na naszym runku działa ich ok. 400. Przez Internet zawiera się ok. 1,6 mln transakcji, których wartość szacuje się na ok. 600 mln zł. Najlepiej rozwija się przez Internet sprzedaż opon.
Najwięcej kontrowersji wzbudziło jednak wystąpienie przedstawiciela PZU. Firma ta zamierza we własnym zakresie weryfikować części zamienne stosowane w naprawach powypadkowych. Mają być badane np. odstępstwa od wymiarów blaszanych części nadwozia lub grubość powłoki antykorozyjnej. Pozytywnie zweryfikowane części otrzymają certyfikat PZU. Problem w tym, że w Polsce istnieją już instytucje certyfikujące części zamienne, nie ma więc potrzeby ich dublowania. Poza tym, badania jakości części są bardzo kosztowne i mogą spowodować kolejną podwyżkę stawek ubezpieczeniowych tej firmy.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem