fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Kongres FIGIEFA i SDCM

 W Warszawie odbył się kongres zorganizowany przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), na którym rozmawiano o branży motoryzacyjnej i jej przyszłości.
Współorganizatorem kongresu była FIGIEFA, czyli międzynarodowa federacja reprezentująca niezależnych dystrybutorów, do której należy SDCM. Na kongresie spotkali się przedstawiciele Komisji Europejskiej, polskiego rządu, reprezentanci niezależnych producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych oraz szefowie organizacji zrzeszających dystrybutorów części samochodowych z krajów członkowskich Unii Europejskiej.

Gościem honorowym kongresu był Philippe Jean, szef Zespołu ds. Przemysłu Motoryzacyjnego Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. przedsiębiorstw i przemysłu. „Aby chronić rynek niezależny, dostęp do informacji technicznej musi być prawnie uregulowany tak, by niezależni operatorzy mogli bez problemu korzystać z otrzymanych informacji” – stwierdził Philippe Jean. Przykładem jest Klauzula Napraw. W krajach, w których ona obowiązuje (np. w Polsce), koncerny samochodowe obniżają ceny części, dopasowując je do cen części oferowanych na niezależnym rynku. Tymczasem we Francji, gdzie producenci samochodów w bardzo restrykcyjny sposób korzystają z prawa ochrony wzorów widocznych części zamiennych, ceny są maksymalnie zawyżane. Przykładowo, w latach 2006-2011 ceny części motoryzacyjnych na rynku francuskim wzrosły o 26%, a w tym samym okresie średnia wzrostu cen dóbr konsumpcyjnych wynosiła w tym kraju zaledwie 7%.

Marcin Barankiewicz, ekspert ds. zapewnienia nowoczesnych ram prawnych, stwierdził, że konieczne staje się opracowanie przez producentów samochodów wspólnego standardu do diagnozowania elektronicznych systemów bezpieczeństwa w samochodach na stacjach kontroli pojazdów. Chodzi o to, aby wszystkie samochody badać przy użyciu jednego urządzenia.

Wyzwaniem dla motoryzacji jest także sprzedaż części i akcesoriów w Internecie. To zjawisko ma zarówno pozytywne, jak i negatywne strony, o czym przekonywał prezes francuskiego stowarzyszenia FEDA, Michel Vilatte. Klient musi mieć pewność, że otrzyma część pasującą do jego samochodu, a przy dzisiejszej liczbie modeli aut i ich wariantów wyposażenia problem jednoznacznej identyfikacji potrzebnej części jest bardzo istotny. Internetowe „start-upy” często nie mają takiej bazy wiedzy. O sprzedaży przez Internet wspomniał również John Wormald z firmy konsultingowej autoPolis, zaznaczając, że części motoryzacyjnych nie można porównywać z książkami czy płytami DVD, gdzie 24-godzinny czas dostawy jest wystarczający. Wśród tradycyjnych dystrybutorów standardem są dostawy części do warsztatów nawet trzy razy dziennie, co sprawia, że to ogniwo dystrybucji wydaje się nie być zagrożone. Także analiza MotoFocus przedstawiona przez Alfreda Franke pokazała, że trendy w przychodach dystrybutorów i producentów części motoryzacyjnych, zarówno w Polsce, jak i Europie, są pozytywne. Prognozuje się, że niecałe 17% dystrybutorów oraz 18% producentów w Europie odnotuje spadki przychodów w trzech kwartałach 2011 roku w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Tymczasem ok. 28% dystrybutorów i producentów zanotowało wzrost przychodów w granicach pomiędzy 10 a 20%. Podobne tendencje występują w Polsce – w grupie dystrybutorów wszystkie analizowane firmy prognozowały wzrost przychodów, z czego 40% powyżej 10%. Natomiast w przypadku warsztatów, niemal 30% badanych spodziewa się utrzymania wyniku z ubiegłego roku, a 23% przewiduje spadek obrotów w 2011 r. „Branża motoryzacyjna potrzebuje odpowiednich regulacji prawnych, które pozwolą firmom na działanie w konkurencyjnych warunkach” – podsumował kongres Alfred Franke, prezes SDCM.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem