Kontynuujemy temat związany z wyważaniem kół. W pierwszej części artykułu, zamieszczonym w poprzednim numerze Auto Moto Serwisu omówiono rodzaje i cechy wyważarek dostępnych na naszym rynku.
Dokładność wyrównoważenia kół jezdnych zależy od dokładności wykonania i stanu technicznego samej wyważarki, jakości wykonania i stanu obręczy oraz, w dużym stopniu, od precyzji mocowania koła na wale wyważarki, co jest związane z zastosowaniem odpowiedniego uchwytu. Nowoczesne wyważarki osiągają dokładność wyrównoważenia ok. 0,02 g. Nie odpowiada to rzeczywistej dokładności wyrównoważenia koła, gdyż wystąpią błędy jego mocowania na wale wyważarki.
Przed założeniem koła na wyważarkę należy oczyścić obręcz (zaleca się stosowanie maszyn myjących koła) i sprawdzić jej stan. Otwory bazowe obręczy nie mogą być owalne i nie powinny mieć uszkodzonej powierzchni. Obręcze wykonane ze stopów lekkich często wyposażone są w dodatkową wkładkę otworu centrującego (pierścień z tworzywa sztucznego). Umożliwia ona dopasowanie obręczy do różnych piast samochodowych. W przypadku odkształcenia tych pierścieni, należy je wymienić na nowe.
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w „Auto Moto Serwisie” nr 9/2012