W niniejszym artykule podejmiemy problem bezdemontażowej oceny poprawności działania alternatora.
Najprostszą i najczęściej wykorzystywaną bezdemontażową oceną poprawności działania alternatora jest pomiar napięcia na klemach akumulatora w czasie pracy silnika. W tym celu należy maksymalnie obciążyć układ elektryczny samochodu poprzez włączenie wszystkich możliwych odbiorników elektrycznych, takich jak: światła, ogrzewanie tylnej szyby, podgrzewane siedzenia itp. Jeżeli napięcie zmierzone na klemach w wyżej wymienionych warunkach wynosi ok. 14 V i nie przekracza wartości napięcia 14,4 V (co jest graniczną bezpieczną wartością dla akumulatora), alternator uznawany jest za sprawny. Jest to często zgodne z prawdą, jednak nie zawsze.
Postaram się przedstawić możliwości bardzo dokładnego stwierdzenia, jakie uszkodzenia ma badany alternator w sytuacji, kiedy pomiar napięcia na klemach akumulatora wykazał jego niesprawność oraz w tej bardzo małej grupie przypadków, gdy napięcie ładowania jest prawidłowe, a jednak w pojeździe „brakuje prądu”.
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w „Auto Moto Serwisie” nr 11/2012