W niniejszym artykule podejmiemy problem bezdemontażowej oceny poprawności działania rozrusznika.
Jak wiadomo, rozrusznik jest komutatorowym, inaczej szczotkowym, silnikiem prądu stałego. Jak sama nazwa wskazuje, zadaniem rozrusznika jest wykonanie rozruchu silnika tłokowego, czyli nadanie mu minimalnej prędkości obrotowej wymaganej do rozpoczęcia procesu spalania w cylindrze. W czasie fazy rozruchu rozrusznik pobiera energię elektryczną z akumulatora, potrzebną do rozkręcenia wału korbowego silnika. Ilość pobranej energii elektrycznej, a więc natężenie prądu pobieranego przez rozrusznik, jest zależne od:
- ogólnego stanu technicznego silnika,
- sprawności akumulatora,
- sprawności rozrusznika.
Moc rozrusznika, a co za tym idzie natężenie pobieranego prądu, jest dobrana do wielkości silnika spalinowego. W celu ustalenia, jakie natężenie prądu powinien pobierać rozrusznik, należy zajrzeć do danych regulacyjnych, które najczęściej podają moc rozrusznika w watach.
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w „Auto Moto Serwisie” nr 12/2012