Hamulce, nawet popularnych samochodów, bardzo się w ostatnich latach skomplikowały. Nie chodzi jednak o ich funkcję podstawową, czyli o sprawne zamienianie energii kinetycznej pojazdu w ciepło.
Okazało się, że funkcje ABS/ESP mogą służyć do rozwiązywania innych problemów z użytkowaniem samochodu, także tych związanych z działaniem zwykle niedocenianego hamulca postojowego, zwanego prawidłowo pomocniczym. Tutaj tradycyjnie przez dziesięciolecia stosowano uruchamiany ręcznie lub nożnie, za pomocą dźwigni i linek, prosty system dociskający okładziny hamulcowe do bębna lub tarczy, najczęściej kół tylnej osi. Dużym triumfem techniki stało się zastosowanie prostych mechanizmów umożliwiających samoczynną regulację luzu hamulca pomocniczego. I na tym do niedawna wszelki postęp w tej części układów hamulcowych zatrzymał się.
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w „Auto Moto Serwisie” nr 12/2012