fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

DOSTĘP DO INFORMACJI TECHNICZNYCH

 Przeciw monopolowi: Komisja Europejska zapewnia niezależnym warsztatom dostęp do informacji związanych z naprawami ze strony producentów pojazdów*
Komisja Europejska, przyjęła cztery decyzje, które są prawnie wiążące dla koncernów DaimlerChrysler, Toyota, General Motors oraz Fiat. Mają one na celu konkretne zapewnienie informacji technicznej związanej z naprawami samochodów wszystkim niezależnym warsztatom w UE. Decyzje zostały przyjęte w ramach Artykułu 9(1) Rozporządzenia 1/2003. Decyzje zostały podjęte po tym jak postępowanie przeprowadzone przez Komisję wykazało, że nieodpowiedni dostęp do pełnego zakresu informacji technicznej mógłby skutkować usunięciem niezależnych warsztatów z rynku a porozumienia zawierane pomiędzy producentami samochodów i warsztatami autoryzowanymi naruszałyby zasady traktatów UE w zakresie ograniczających praktyk gospodarczych (Artykuł 81). Wynikające stąd ograniczenie konkurencji pomiędzy warsztatami naprawiającymi samochody, mogłoby doprowadzić do mniejszego wyboru i większych cen dla konsumentów: warsztaty niezależne są często tańsze niż warsztaty autoryzowane, czasami nawet ponad 50%. Ponadto, jeśli naprawy przeprowadzane byłyby bez właściwej informacji technicznej mogłoby to doprowadzić do zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa pojazdów, zanieczyszczania powietrza oraz marnowania paliwa. Wydane decyzje będą wiążące do momentu wygaśnięcia obowiązywania Rozporządzenia Komisji Europejskiej BER (EC) 1400/2002) w maju 2010. Do tego czasu wejdzie w życie rozporządzenie w sprawie emisji spalin (Rozporządzenie Rady Ministrów (EC) 715/2007). Rozporządzenie to nakłada na producentów pojazdów obowiązek zapewnienia niezależnym warsztatom ustandaryzowanego dostępu do wszelkiej informacji technicznej związanej z naprawami.
Komisarz ds. Konkurencji Neelie Kroes powiedział: "Konsumenci skorzystają na konkurencji pomiędzy warsztatami, dzięki mniejszym opłatom za robociznę oraz tańszym częściom zamiennym. Przyjęte decyzje zapewniają konkretne i stosowne do okoliczności rozwiązanie problemów, z jakimi spotykały się niezależne warsztaty. Bez dostępu do odpowiednich technicznych informacji warsztaty te mogły stracić zdolność do konkurowania."
Ochrona konkurencji na rynku samochodowych części i napraw jest jednym z celów Rozporządzenia Komisji Europejskiej BER (CE) 1400/2002). Niezależne warsztaty są ważne dla europejskich konsumentów, ponieważ wywierają nacisk w zakresie konkurencji na sieci autoryzowane. Badania wykazały np. że ceny w sieciach autoryzowanych w Niemczech są przeciętnie o 16% wyższe, niż w warsztatach niezależnych, podczas gdy w Wielkiej Brytanii różnica dla przeciętnej usługi serwisowej pomiędzy warsztatami niezależnymi a niektórymi najdroższymi markami warsztatów autoryzowanych dealerów może być nawet większa niż 120%. Ta różnica jest bardzo znacząca, kiedy rozważymy, że w ciągu całego okresu użytkowania samochodu koszty naprawy i utrzymania samochodu są równe pierwotnej cenie zakupu samochodu przez pierwszego właściciela.
Samochody stają się coraz bardziej złożone i nawet podstawowe naprawy wymagają wykwalifikowanych techników mających dostęp do odpowiednich informacji technicznych dla danej marki. Wstępnym odkryciem Komisji Europejskiej we wszystkich czterech przypadkach było, że koncerny samochodowe mogłyby zatrzymywać pewne techniczne informacje przed udostępnianiem dla niezależnych warsztatów a udostępniana reszta informacji, nie spełnia potrzeb. Te widoczne nieprawidłowości mogłyby doprowadzić do usunięcia niezależnych warsztatów z rynku, skutkując poważną szkodą dla konsumentów. Takie zachowanie jest zabronione przez Rozporządzenie 1400/2002, zgodnie z którym, pełny dostęp musi być zapewniony niezależnym warsztatom, w formie niedyskryminującej i odpowiedniej do ich potrzeb.

Więcej informacji przeczytają Państwo w Auto Moto Serwisie nr 11/2007

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem