fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Chevrolety z FSO - Historia zatoczyła koło

 Wygląda na to, że niepewne czasy dla warszawskiej FSO się skończyły. W wyniku porozumienia General Motors i UkrAVTO rozpoczęto tu produkcję Chevroletów Aveo.
Ryszard Polit

„W 56 rocznicę powstania fabryki dostaliśmy prezent. Nie zmarnujemy tej szansy” – powiedział na konferencji prasowej Janusz Woźniak, prezes i dyrektor generalny FSO. Na oficjalny dzień rozpoczęcia produkcji Chevroletów wybrano 6 listopada, gdyż dokładnie wtedy, 56 lat temu, z taśmy produkcyjnej FSO zjechał pierwszy samochód – „Warszawa”. Ale to nie jedyna rocznica: „Chevrolet cieszy się, że po 70. latach wraca do Polski” – stwierdził Wayne Brannon, dyrektor generalny Chevrolet Europe. Rzeczywiście w 1937 r. uruchomiono w Warszawie montaż niektórych osobowych modeli Chevroleta (patrz artykuł na stronach 44-47).
Jednak nie historyczne względy zadecydowały o uruchomieniu produkcji Aveo w FSO. Popyt w Europie na Chevrolety okazał się tak duży, że ich import z koreańskich fabryk byłby nieopłacalny. Wybór FSO, które będzie jedynym producentem Chevroletów w Europie, nie jest przypadkowy. Właścicielem FSO jest ukraińska firma UkrAVTO, długoletni partner General Motors, dystrybutor Chevroletów na Ukrainie. Firmy te ogłosiły zamiar utworzenia spółki joint-venture (60% udziałów dla UkrAVTO i 40% dla GM-DAT), która będzie się zajmować produkcją Chevroletów w FSO. Do tej pory FSO wytwarzała dawne modele Daewoo eksportowane na Ukrainę. W 2008 r. FSO wyprodukuje 70 tys. sztuk Aveo, 70 tys. modelu Lanos i 75 tys. zestawów montażowych. Produkcja modelu Matiz zostanie wstrzymana. W przyszłości zamierza się wykorzystywać maksymalne moce produkcyjne FSO, na które nie zgadza się Unia Europejska. W związku z uzyskaniem wcześniejszej pomocy publicznej dla FSO, jej zdolność produkcyjna została ograniczona do 150 tys. sztuk rocznie. W przypadku jej przekroczenia, dotacje trzeba zwrócić – twierdzi UE. „My nie otwieramy tej spółki, by mieć ograniczenia w produkcji” – odpowiada GM. Złożono skargę na tę decyzję, ale amerykanie wydają się zdeterminowani, by produkować więcej niż 150 tys. sztuk.
Chevrolet Aveo sedan jest modelem znanym już na naszym rynku. Oprócz niego, latem przyszłego roku w FSO rozpocznie się produkcja nowej wersji Aveo z 3- i 5-drzwiowym nadwoziem typu hatchback.

Pomysł, by rozpocząć ekspansję samochodów General Motors w Europie pod marką Chevrolet okazał się „strzałem w dziesiątkę”. Jest to najszybciej rozwijająca się marka na Starym Kontynencie. W porównaniu z rokiem ubiegłym sprzedaż wzrosła o 32%. Na dodatek, spośród wszystkich marek koncernu GM Chevrolet najlepiej się sprzedaje – 4,3 mln. sztuk w 2006 r., co czyni ją trzecią najpopularniejszą marką na świecie. Chevrolet hołduje zasadzie – „dużo samochodu za małe pieniądze” – i to się sprawdza.

Chevrolet Aveo sedan to pojazd o typowej konstrukcji w swojej klasie. Ma długość 431 cm i bagażnik o pojemności 400 dm3. Zawieszenie przednie stanowią kolumny MacPhersona, z tyłu zastosowano belkę skrętną. Oferowany jest z 4-cylindrowym, 8-zaworowym, benzynowym silnikiem o pojemności 1,2 l i mocy maksymalnej 72 KM. Mocniejszą jednostką napędową jest 4-cylindrowy, 16-zaworowy silnik o pojemności 1,4 l i mocy maksymalnej 94 KM łączony z mechaniczną, 5-biegową skrzynią przekładniową lub 4-stopniową automatyczną.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem