Polacy niedostatecznie znają swoje samochody

Badania Instytutu PBS wykonane na zlecenie marki Castrol pokazują jak dbamy o nasze pojazdy i w czym szczególnie powinniśmy się podszkolić.

Ponad 50% kierowców w Polsce nie zna historii napraw i serwisowania swoich 4-letnich i starszych samochodów z czasu, kiedy nie byli jeszcze ich właścicielami. Mimo to większość jest przekonana, że ich pojazd jest zadbany i sprawny – 19% twierdzi, że jest w idealnym stanie, a 52% – dobrym. Zaledwie co 5 mechanik zna historię 70%. serwisowanych u siebie aut. Michał Izdebski z działu technicznego firmy Castrol twierdzi, że takie podejście grozi nieodpowiednim doborem środków eksploatacyjnych (olejów, płynów chłodzących, etc) i serwisowania pojazdu.
Wśród najpopularniejszych sposobów pielęgnacji auta znalazło się… odkurzanie wnętrza (85%). Wiele osób uważa na regularne sprawdzanie poziomu oleju (84%) i jego uzupełnianie (74%). O wymianę oleju (85%) i filtru paliwa (73%) klienci najczęściej pytają w warsztacie. O poradę u mechanika w sprawie wymiany oleju poprosiłoby (63%) badanych, a przy jego zakupie – 61%. Mechanikom ufają bardziej kobiety (68%), mężczyźni – 60%. Ale 33% nie miałoby zamiaru kierować się wskazówkami mechanika. 6% ankietowanych twierdzi, że są motoryzacyjnymi ekspertami, a 70% uważa, że zna się dobrze lub dostatecznie. 4% stwierdziło, że nie zna się na samochodach w ogóle. Tylko 1% mechaników twierdzi, że zna się na samochodach bardzo dobrze.
Badanie wykazało że kierowcy wiedzą, że silnik najbardziej zużywa się przy rozruchu samochodu, ale nie wiedzą ile taki rozruch powinien trwać. Prawie 30%. twierdzi, że trwa to do 5 minut, 23% – od 5 do 10 minut. Tylko 2% respondentów twierdzi że może nawet 20 minut.
„Z naszych badań wynika, że do 75 proc. całkowitego zużycia silnika dochodzi w trakcie
37% twierdzi, że olej silnikowy służy także do chłodzenia 33% nie wie, że poza smarowaniem ma jakieś inne zastosowania. Niewielu wie, że olej powinien zostać również dobrany do charakteru jazdy (miejskiej, w korkach, w trasie) rekomendacją producenta – powinien być dobrany także do sposobu, w jaki korzystamy z auta (jazda po mieście, jazda w korkach czy jazda w trasie). Tylko 49% kierowców zwraca na to uwagę.
Dobrym do zastosowań miejskich jest Castrol Magnatec wyposażony w technologię inteligentnych molekuł. Zapewnia on przyleganie filmu olejowego do elementów wewnętrznych silnika, nawet po zakończeniu pracy silnika, przeciwdziałając spływaniu oleju do miski olejowej. Dzięki temu, w trakcie rozruchu elementy silnika są chronione od momentu przekręcenia kluczyka w stacyjce, co jest ważne w miejskim cyklu wykorzystania samochodu, gdzie występuje bardzo wiele procesów uruchamiania silnika i jego rozgrzewania.
Polscy kierowcy częściej, niż to jest wskazane wymieniają filtry i uzupełniają płyn do spryskiwaczy. 60% z nich ma przy sobie komplet zapasowych żarówek. 57% wymienia pióra wycieraczek gdy się zużyją, 49% garażuje samochód, 26% oddaje go do serwisu częściej niż na coroczny przegląd.