fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Automechanika: warsztatowe trendy

telematykaW branży usług motoryzacyjnych szykują się zmiany – takie opinie można było usłyszeć podczas targów Automechanika. Serwisy muszą być jeszcze bliżej klienta dzięki łączności przez internet. To narzędzie będzie służyło do umawiania wizyt w warsztacie i zdalnej diagnostyki pojazdu.

Dzięki bezprzewodowej łączności z samochodem, warsztat może informować klienta, że w jego aucie coś jest nie tak. Nasi rozmówcy uważają, że zanim auto przyjedzie do warsztatu, można nie tylko zdiagnozować usterkę, lecz także zamówić części zamienne w hurtowni.
„Cała nasza branża stoi w obliczu wyzwań większych niż miało to miejsce w poprzednich latach. Największą zmianę, odczuwaną przez wszystkich uczestników rynku w tym w segmencie aftermarketu, będzie kształtować rosnąca digitalizacja oraz łączność poprzez internet. Chociaż ten trend przyniesie duże możliwości, to jednak również tak duże zmiany. Może stanowić zagrożenie dla istnienia niektórych podmiotów na rynku” – twierdzi dr Uwe Thomas, prezes działu Automotive Aftermarket w grupie Robert Bosch GmbH. No właśnie, warsztaty, które nie podłączą się sieci telematycznej w odpowiednim czasie, zostaną wyparte z rynku. Co trzeba zrobić, żeby się podłączyć? Na to pytanie nie ma jeszcze jednoznacznej odpowiedzi, gdyż jest wiele koncepcji i aplikacji na urządzenia mobilne. Nie wiadomo, która z nich się rozpowszechni – trwa ostra walka konkurencyjna, również w zakresie opracowania skutecznego systemu kodowania danych i odporności na ataki hakerów.

Proponowane kierunki zmian to opracowanie platformy w „chmurze” umożliwiającej za pomocą aplikacji kontakt na linii kierowca – warsztat – samochód. Do przekazywania danych o stanie technicznym pojazdu służą miniaturowe urządzenia wetknięte w złącze diagnostyczne, które bezprzewodowo (Bluetooth) łączą się ze smartfonem, i jeśli ma on zainstalowaną odpowiednią aplikację, wysyłają dane do warsztatu. Urządzenie analizuje kody usterek, przebytą trasę, a nawet styl jazdy kierowcy. System przesyłania i analizy danych jest również przydatny dla operatorów flot samochodów, np. w firmach kurierskich.
Zmienia się także sposób naprawy. Mechanik kieruje kamerę w smartfonie na samochód, a na ekranie pojawiają się informacje nałożone na rzeczywisty obraz. Te informacje to instrukcje obsługi, zdjęcia lub filmy ułatwiające przeprowadzenie konkretnej naprawy.
Kolejną nowością są programy łączące różne urządzenia diagnostyczne. Mechanik po wpisaniu numeru rejestracyjnego danego pojazdu lub jego numeru VIN natychmiast otrzymuje dostęp do danych technicznych pojazdu na wszystkich podłączonych do systemu urządzeniach. Podczas kolejnych wizyt klienta nie jest wymagana żadna dodatkowa identyfikacja, aby na każdym stanowisku uzyskać od razu dostęp do pełnej historii pojazdu z uwzględnieniem wszystkich wyników badań. Przykładowe urządzenia, które można łączyć to: stacja obsługi klimatyzacji, oprogamowanie warsztatowe (np. ESI[tronic]), urządzenie do geometrii, analizator spalin, urządzenie do ustawiania świateł.
Systemy telematyczne łączące pojazd z warsztatem i operatorem floty są już stosowane w pojazdach ciężarówych. Przeniesienie ich do osobówek to kwestia czasu. Systemy te znakomicie sprawdzają się w warsztatach sieciowych. Będziemy więc pytać właścicieli sieci w Polsce, kiedy wprowadzą systemy telematyczne w warsztatach.

Informacje o nowościach produktowych pokazanych na Automechanice będziemy przekazywać na naszej stronie internetowej.

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem