Koncepcyjne Opony Goodyeara w Polsce

eagle360W środę 31 maja w warszawskim Centrum Nauki Kopernik odbyła się konferencja firmy Goodyear. Zaprezentowano dwie koncepcyjne opony, które kilka miesięcy temu miały premierę na Salonie Samochodowym w Genewie – Eagle 360 Urban i IntelliGrip Urban. Prezentacji towarzyszył panel dyskusyjny poświęcony przyszłości motoryzacji. Wyjątkowym prelegentem był zagraniczny gość - Carlos Cipollitti, wiceprezydent ds. rozwoju produktu w regionie EMEA, dyrektor generalny Centrum Innowacji Goodyeara w Luksemburgu.

Eagle 360 Urban jest rozwinięciem zaprezentowanego w ubiegłym roku projektu opony Eagle 360. Nowe ogumienie ma bioniczną powłokę z siecią czujników, dzięki którym istnieje możliwość diagnozowania własnego stanu i zbierania informacji o otoczeniu, przede wszystkim nawierzchni. Na uzyskiwanie i wymianę danych tego typu ma pozwalać również zdolność do łączności z innymi pojazdami i infrastrukturą drogową. Umieszczone wewnątrz opony elektryczne siłowniki umożliwią zmianę kształtu bieżnika w zależności od warunków panujących na drodze. Gdy nawierzchnia drogi jest mokra, bieżnik opony staje się bardziej różnorodny, na suchej - bieżnik jest gładki. Informacje o zmianach powierzchni opony będą następnie przekazywane innym pojazdom.

W przypadku uszkodzenia powierzchni opony czujniki mają zlokalizować przebicie, a opona rotować, zmieniając ułożenie tak, by uszkodzone miejsce znalazło się poza powierzchnią styku z drogą. Umożliwi to uruchomienie procesu samonaprawy, w czasie której specjalne materiały przemieszczą się do uszkodzenia, a następnie reakcje fizyczne i chemiczne utworzą nowe wiązania cząsteczkowe i zasklepią przebicie. Co więcej, inteligentna opona Goodyeara ma mierzyć aktualne i przewidywać jej przyszłe zużycie. Dodatkowo, dzięki sferycznemu kształtowi, opona ma poruszać się w każdym kierunku, co ma poprawiać komfort, bezpieczeństwo i manewrowość. W tym futurystycznym projekcie nie przewiano mechanicznego połączenia opony z samochodem – znajduje się ona jedynie w wytworzonym przez pojazd polu magnetycznym.

Drugim prototypem zaprezentowanym przez Goodyear’a była opona IntelliGrip Urban. Ma ona wbudowane czujniki, które będą wspierać działanie autonomicznych układów kontroli pojazdu. Opona ma rozpoznawać warunki drogowe i pogodowe, a zebrane dane będą przesyłane bezpośrednio do systemu komputerowego pojazdu. Umożliwi to optymalizację prędkości jazdy do aktualnych warunków drogowych.
Opona jest wąska i wysoka, co zmniejszy opory toczenia i jak podkreśla producent, jej kształt zwiększa odporność na aquaplaning. Ograniczenie liczby rowków w oponie ma dodatkowo wydłużyć zasięg pojazdu i ograniczyć hałas generowany przez ogumienie. Opona IntelliGrip Urban iu nadal jest pompowana powietrzem i zamontowana na obręczy. Przedstawiciele firmy Goodyear nie podają, kiedy ma ona trafić do seryjnej produkcji.

Obok prezentacji nowych produktów podczas spotkania odbyła się debata na temat przyszłości motoryzacji. W panelu wzięli udział: Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego; prof. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego; dr Michał Niezgoda, zastępca kierownika Centrum Telematyki ITS, Leszek Szafran, dyrektor generalny ds. Sprzedaży Goodyear na Polskę i Ukrainę oraz Carlos Cipollitti. W czasie dyskusji omówiono wiele zjawisk, jakie pojawiają się w branży, m. in. rosnącą modę na car sharing, popularyzację systemów wspomagających kierowcę w prowadzeniu auta, czy stopniowy rozwój infrastruktury tworzonej z myślą o samochodach autonomicznych.
Carlos Cipolitti podkreślił, że jednym z podstawowych kierunków rozwoju z punktu widzenia firmy Goodyear będzie opracowywanie rozwiązań, które pozwolą oponom zbierać informacje o warunkach panujących na drodze, a także umożliwią ich przekazywanie innym pojazdom.