Zimowe – w zimie

DWojcikNa zwołanej przez Continental Opony Polska konferencji prasowej podsumowano rynek ogumienia. Koncern zaleca okresową wymianę opon i sceptycznie podchodzi do idei ogumienia wielosezonowego.

Dariusz Wójcik, dyrektor generalny Continental Opony Polska podkreślił, że co trzecie auto wyjeżdża z fabryki na oponach marki Continental. Koncern produkuje ogumienie do 800 modeli pojazdów – od sportowych po popularne. Głównym celem konferencji było jednak przesłanie, by okresowo wymieniać opony. By przekonać niedowiarków, próbki letniej i zimowej mieszanki gumowej zanurzono na chwilę w ciekłym azocie (wrze w temperaturze minus 1950C). Schłodzona w azocie próbka letniej mieszanki gumowej po takiej próbie rozpadła się, a mieszanka zimowa zachowała elastyczność. W mieszance opony letniej znajduje się więcej kauczuku syntetycznego w stosunku do naturalnego, co przekłada się na większą sztywność mieszanki w wyższych temperaturach. Jest to konieczne ze względu na zakres temperatur, w jakich pracuje ogumienie letnie, które w wysokich temperaturach musi zapewnić przyczepność na suchej i mokrej nawierzchni. Kiedy jednak temperatura spada poniżej 7⁰C, mieszanka letnia traci elastyczność – im niższa jest temperatura, tym twardsza staje się opona letnia. A to z kolei przekłada się spadek przylegania do podłoża, przenoszenia sił przyspieszania i wydłużenie drogi hamowania. W mieszance ogumienia zimowego znajduje się więcej kauczuku naturalnego i krzemionki. Różnica pomiędzy oponami sezonowymi to także rzeźba bieżnika. W ogumieniu zimowym bieżnik ma wiele lameli, co ułatwia przejazd po nawierzchni pokrytej błotem pośniegowym lub śniegiem. Z kolei bieżnik opon letnich jest tak zaprojektowany, aby skutecznie odprowadzać wodę i ze śniegiem czy błotem pośniegowym tak dobrze sobie nie radzi.
Tak więc bezpieczniej jest w zimie jeździć na oponach zimowych, a w lecie - na letnich. Poinformowano, że aż 94% polskich kierowców zmienia opony na zimowe pomimo, że w Polsce nie ma prawnego obowiązku sezonowej wymiany ogumienia. Graniczną temperaturą jest 70C, co w naszym kraju przypada na kwiecień i październik.
Tradycją spotkań z Continentalem jest też omówienie rynku ogumienia. Po ośmiu miesiącach tego roku odnotowano w naszym kraju wzrost sprzedaży ogumienia do pojazdów użytkowych aż o 23%. Być może jest to związane z nałożeniem ceł na opony producentów azjatyckich, przez co różnica cen zakupu się zmniejszyła. Cła zostały nałożone przez Unię Europejską po przeprowadzonym postępowaniu dotyczącym stosowania nieuczciwych praktyk przez producentów azjatyckich. Spada natomiast sprzedaż opon letnich do aut osobowych. W Polsce sprzedaż spadła o 10%, a w całej Unii europejskiej o 2%. Co ciekawe, wzrosła sprzedaż opon zimowych – w Polsce o 7%.
W kontekście okresowej wymiany opon interesujący jest rynek opon wielosezonowych, które w ostatnim czasie wprowadza do oferty coraz więcej producentów. W naszym kraju w 2017 r. opony wielosezonowe stanowiły tylko 4% rynku ogumienia, ale po ośmiu miesiącach tego roku – już 6%. Wygląda na to, że Polacy zaczynają się interesować oponami wielosezonowymi. W takich oponach stosuje się mieszankę zimową i bieżnik z opony letniej lub odwrotnie, w zależności od koncepcji producenta. Do tematu opon wielosezonowych powrócimy w kolejnych wydaniach „Auto Moto Serwisu”.