fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Konferencja SDCM

 Pod koniec listopada odbyła się III Konferencja Producentów i Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych, podsumowująca sytuację rynkową oraz działalność Stowarzyszenia. Wzięło w niej udział blisko 200 uczestników, przedstawicieli niemal całego niezależnego rynku motoryzacyjnego w Polsce.

Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych, przybliżył gościom dotychczasową działalność SDCM, osiągnięcia oraz cele na najbliższy rok. Przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki, Krzysztof Zaręba, przedstawił perspektywy rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w naszym kraju. Według danych ministerstwa liczba pracujących w sektorze produkcji pojazdów samochodowych w 2008 r. wynosiła 133 tys. osób, a wartość eksportu sektora motoryzacyjnego – 12,7 mld euro.
Sala ożywiła się, gdy głos zabrał Jean Ludovic Basset, rzecznik FIGIEFA – międzynarodowej organizacji będącej koordynatorem kampanii „Prawo do naprawy”. Mówca stwierdził, że celem kampanii jest zapewnienie prawa dostępu do informacji technicznych, urządzeń obsługujących wiele marek samochodów, części i szkoleń po wygaśnięciu dotychczasowego rozporządzenia BER/GVO 1400/2002. Po wygaśnięciu tego rozporządzenia w 2010 r. wystąpi chaos legislacyjny, dlatego też Jean Ludovic Basset zachęcał do nacisków na polskich posłów Parlamentu Europejskiego, by lobbowali w sprawie przedłużenia rozporządzenia GVO.  
Podczas konferencji zorganizowano liczne debaty, które ułatwiały wymianę poglądów. Pierwszą dyskusję prowadzono na temat problemów jakie mogą spotkać niezależny rynek w wyniku wygaśnięcia rozporządzenia GVO 1400/2002. Uczestnikami byli m.in. Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji, Lucjan Grzymała, prezes Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej oraz Alfred Franke. Dyskutowano również na temat zwalczania problemu szarej strefy w motoryzacji. Głównymi uczestnikami dyskusji byli Adam Małyszko, prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów oraz Zbigniew Kaczor z Urzędu Kontroli Skarbowej. Prezes Małyszko zwrócił uwagę na nieprzestrzeganie prawa dot. złomowania pojazdów, co powoduje wzrost handlu nielegalnymi częściami. Do Polski importuje się znaczne ilości aut przeznaczonych wyłącznie do rozbiórki, istnieje też przyzwolenie społeczne na handel dokumentami.
Dyskutowano też na temat nowych przepisów o homologacji części. W 2007 r., na terenie Unii Europejskiej wprowadzono dyrektywę 2007/46 dot. homologacji części samochodowych, a każdy kraj członkowski musi dostosować swoje przepisy wewnętrzne do 29.04.2009 r. Okazało się, że ustawodawstwo naszego kraju jest zbieżne z dyrektywą, jednak na razie nie ma wykazu części dopuszczonych do obrotu w Polsce na zasadzie zezwolenia. Kazimierz Zbylut (PISKP) zwrócił uwagę, że stacja kontroli pojazdów sprawdza pojazd, ale nie kontroluje części pod kątem homologacji, gdyż nie ma takiego obowiązku prawnego. W toku dyskusji sugerowano, by wprowadzić kontrolę dystrybucji części zamiennych i blokować import części bez homologacji.
Podczas zamkniętej części spotkania odbyła się dyskusja dotycząca otwarcia struktur SDCM na nowe podmioty. Wzorem krajów zachodnich do szeregów SDCM dołączą producenci części motoryzacyjnych jako członkowie honorowi. Aby zmiany te były możliwe podczas Walnego Zgromadzenia Członków SDCM zmieniono statut organizacji.
Przy okazji konferencji rozstrzygnięto także konkurs na najlepszego producenta oraz najlepszego dystrybutora 2008 w różnych kategoriach.

 

Tytuł „Najlepszy producent części roku 2008” przyznawany przez dystrybutorów otrzymali:
- Federal Mogul w kategorii najlepsza polityka cenowa,
- TRW Automotive Aftermarket w kategorii innowacyjność produktowa,
- Centa/Exide Technologies SA w kategorii najlepsze wsparcie marketingowe,
- Robert Bosch w kategorii najlepsze wsparcie techniczne.

Tytuł „Najlepszy dystrybutor części roku 2008” przyznawany przez producentów otrzymali:
- Moto-Profil w kategorii solidny płatnik,
- Inter Cars w kategorii najszerszy asortyment,
- Auto-Land w kategorii idealna dystrybucja,
- Motogama w kategorii rzetelna współpraca.

 

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem