Solaris się rozwija

ImagePolska firma Solaris Bus & Coach SA sprzedała w ubiegłym roku 1114 autobusów i trolejbusów. W porównaniu z 2008 r. oznacza to wzrost sprzedaży o 7,5%. W kryzysowym ubiegłym roku Solaris utrzymał pozycję lidera na krajowym rynku autobusowym. Sprzedaż na poziomie 262 pojazdów dała firmie 27% udziałów w całkowitym rynku autobusowym, tyle samo, co w 2008 r. Analizując segment autobusów miejskich przewaga Solarisa nad konkurentami była jeszcze większa
Aż 53% nowych autobusów miejskich kupionych w ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano w fabryce Solaris. Jednak firma ta 2/3 produkcji – 852 sztuki sprzedała za granicą. W 2009 r. przychody firmy Solaris wyniosły 1175 mln złotych. W porównaniu z 2008 r. jest to o 120 mln złotych więcej (wzrost o 11%). Zatrudnienie na koniec 2009 r. wyniosło 1562 osoby, co oznacza wzrost w stosunku do ubiegłego roku o 12 osób. „Solaris, był jednym z nielicznych przykładów firmy w branży motoryzacyjnej, która w ubiegłym roku zwiększyła swoją produkcję, wielkość przychodów i zatrudnienie. W bieżącym roku chcemy jeszcze przyspieszyć tempo rozwoju” – zapowiada Solange Olszewska, prezes Zarządu spółki. W ubiegłym roku firma promowała swój nowy produkt – tramwaj Tramino. Solaris wygrał przetarg i podpisał umowę na dostawę 40 tramwajów Tramino dla MPK w Poznaniu. Na konferencji prasowej Krzysztof Olszewski, przewodniczący Rady Nadzorczej Solaris Bus & Coach SA powiedział o protekcjonaliźnie narodowym. Zauważył, że szczególnie w czasach kryzysu rządy krajów dokonując zakupów autobusów miejskich, trolejbusów i tramwajów wybierają rodzime firmy, wspierając lokalne miejsca pracy. W Polsce wiele samorządów wybiera produkty tych firm, które w Polsce nie mają swoich fabryk, a więc podatki płacą za granicą. Podał przykład Mercedesa-Benza, który ma 15% udział w polskim rynku autobusów i tureckiej firmy Temsa (14%). „Nie przeniesiemy naszej fabryki za granicę – tanie miejsca pracy to nie wszystko” – powiedział K. Olszewski. Wyraził także ubolewanie z powodu krzywdzących artykułów w prasie opisujących „płonące trumny” w czasie, gdy zapalały się miejskie autobusy marki Solaris. Jak wyjaśnił, przyczynami pożarów były przetarcia przewodów instalacji elektrycznej lub hydraulicznej, a przede wszystkim brak właściwej obsługi serwisowej autobusów dokonywanej przez firmy je użytkujące. Krzysztof Olszewski zwrócił uwagę, że zapalały się także autobusy innych firm. Na nasze pytanie o zasilanie autobusów gazem ziemnym K. Olszewski odniósł się do tego rozwiązania sceptycznie. Oczywiście na życzenie klienta produkują takie pojazdy, a nawet jest zainteresowanie napędem na gaz LPG (propan-butan), ale wyraził pogląd, że przyszłość należy do napędu hybrydowego lub elektrycznego. W drugiej połowie 2010 r. ruszy produkcja seryjna autobusu międzymiastowego Solaris InterUrbino. Na tegorocznych targach IAA w Hanowerze Solaris pokaże autobus hybrydowy z napędem szeregowym firmy Eaton i z możliwością doładowania akumulatorów z zewnętrznego źródła. Przypomnijmy, że Solaris był pierwszym europejskim producentem autobusów z napędem hybrydowym (równoległym).