fb logo

Aktualne wydanie

Okladka AMS 05 2020

Nasze doświadczenia z procedurą PassThru

Coraz więcej niezależnych warsztatów korzysta z procedury PassThru umożliwiającej przeprogramowanie sterowników w aucie klienta dzięki połączeniu online z portalem producenta pojazdu. Wraz z popularyzacją PassThru do redakcji napływa coraz więcej pytań.

Coraz częściej warsztaty są zmuszone do aktualizacji oprogramowania sterowników w pojazdach klientów. Taka potrzeba wynika z konstrukcji pojazdów nowej generacji i rosnącej liczby sterowników elektronicznych. Każdy niezależny warsztat ma możliwość aktualizacji oprogramowania zagwarantowaną prawnie i realizowaną za pośrednictwem portalu internetowego producenta pojazdów (tzw. procedura PassThru). Ponieważ działalność warsztatów niezależnych jest konkurencyjna w stosunku do sieci serwisów autoryzowanych, producenci pojazdów prześcigają się w piętrzeniu trudności mających zniechęcić niezależne warsztaty do korzystania z portalu.
Od ponad dwóch lat na łamach „Auto Moto Serwisu” publikujemy dokładne procedury PassThru dla rożnych marek pojazdów. Dzięki pomocy pracowników polskiego przedstawicielstwa firmy Robert Bosch udało się nam opisać procedury PassThru dla 17 marek pojazdów. Do redakcji napływają pytania od warsztatów, które nie mogą skutecznie przeprowadzić procedury PassThru z rożnych przyczyn lub warsztatów, które są niekiedy zdezorientowane sprzecznymi informacjami krążącymi w środowisku. Postaramy się wyjaśnić niejasności.
Żeby korzystać z zawartości portalu producenta pojazdu najpierw trzeba się zarejestrować i uzyskać kody dostępu, co z reguły jest proste i szybkie. Po zalogowaniu się na portalu często uzyskujemy dostęp do rożnych informacji, np. dokumentacji technicznej, procedur napraw (wg modeli), schematów elektrycznych, wykazów narzędzi specjalnych lub dokładnej specyfikacji pojazdu opuszczającego fabrykę (po numerze VIN). Dostęp do tych informacji może być darmowy lub płatny, w zależności od producenta pojazdów. Po zainstalowaniu na naszym komputerze oprogramowania ściągniętego z portalu producenta pojazdów, możliwe jest, np. przeprogramowanie sterowników, które tego wymagają. Jednak portal każdego producenta jest nieco inaczej zbudowany i zakres informacji udostępnianych niezależnym warsztatom jest rożny. W niektórych markach możliwa jest np. diagnostyka pojazdu i przeprogramowanie sterowników, a w innych, z reguły azjatyckich – tylko przeprogramowanie sterowników i to tylko odpowiedzialnych za emisję spalin.

T2
Oczywiście podstawową diagnostykę pojazdu można przeprowadzić testerem diagnostycznym z odpowiednim oprogramowaniem i nie jest potrzebne połączenie online z portalem producenta pojazdów. Niektórzy producenci pojazdów udzielają dodatkowych uprawnień na programowanie sterowników podzespołów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Tak więc każdy portal ma swoją specyfikę i nie ma jednoznacznych, powtarzalnych schematów postępowania. Mechanikom, którzy stawiają pierwsze kroki w procedurze PassThru, radzimy wybrać najpopularniejsze dwie – trzy marki pojazdów przyjeżdżające do warsztatu i „po godzinach” spróbować. Nie uczmy się procedury PassThru przy kliencie. Narzędzie, jakim jest możliwość przeprogramowania sterowników daje ogromne możliwości warsztatom, ale też nakłada obowiązki. Nieprawidłowo przeprowadzona procedura może doprowadzić do uszkodzenia sterownika, a winę i odpowiedzialność finansową będzie ponosić warsztat. Ani producent testera diagnostycznego, ani wytwórca pojazdu nie biorą żadnej odpowiedzialności za poczynania warsztatu. Mimo tej niedogodności, poznanie procedur PassThru jest konieczne dla nowoczesnego warsztatu. Samochody nowej generacji wymagają bowiem obowiązkowych, okresowych aktualizacji oprogramowania sterowników i jeśli warsztat nie będzie umiał ich przeprowadzić, straci klientów. Ponadto od września 2020 r. nowe modele pojazdów sprzedawane w Europie mają być wyposażone w zabezpieczenia dostępu przez gniazdo OBD. Takie zabezpieczenia, zwane bramką Security Gateway (SGW), wprowadził już Fiat Chrysler Automobiles i Mercedes-Benz. W przyszłości pełna diagnostyka pojazdu będzie odbywała się online przez Internet i będzie dostępna dla mechaników autoryzowanych przez producentów pojazdów. W tym kierunku zmierzają europejskie regulacje prawne.


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące procedury PassThru


Czy procedurę PassThru można przeprowadzić dowolnym, uniwersalnym testerem diagnostycznym?

Nie wszystkie interfejsy diagnostyczne mają tzw. port PassThru, umożliwiający połączenie online z portalem producenta pojazdów. Przykładowe testery z portem PassThru to:
• Bosch: KTS 350, KTS 560, KTS 590,
• TEXA Navigator: NANO, TXC, TXTs,
• Gutmann mega macs: 77, 66, PC, 42 SE,
• Autel MaxiSys 908S PRO,
• Launch X-431 EURO TAB II,
• Sun Pass Thru Pro IV– oficjalnie nieoferowany w Polsce,
• CarDAQ-Plus 3 – oficjalnie nieoferowany w Polsce,
• AEZ Flahsher – oficjalnie nieoferowany w Polsce.
Ponadto dany model testera diagnostycznego powinien posiadać aprobatę producenta pojazdu. Dzięki temu skuteczne przeprowadzenie procedury PassThru dla określonej marki pojazdu jest gwarantowane przez producenta testera diagnostycznego. Marki pojazdów, z którymi łączą się wybrane testery, podajemy w tabeli.

T1
Z naszej praktyki wynika, że testerami Bosch KTS 560/590 można połączyć się z portalem niektórych producentów pojazdów, którzy nie udzielili aprobaty. Bardzo interesująco podeszła do PassThru amerykańska firma Autel. Deklaruje ona, że posiadając tester Autel MaxiSys 908S PRO możliwa jest bezpłatna aktualizacja i programowanie sterowników w pojazdach marek: Mercedes-Benz, BMW i Mini bez konieczności zakładania konta na portalu producentów pojazdów i dokonywania opłat. Jest to możliwe dlatego, że w rzeczywistości łączymy się online nie z serwerem producenta pojazdu lecz z serwerem firmy Autel, na którym znajdują się dane do przeprogramowywania sterowników w pojazdach tych trzech marek. Wygląda na to, że Mercedes-Benz i BMW Group przekazują dane do serwera firmie Autel. Niestety, nie mieliśmy możliwości sprawdzić, jak działa ten system i czy aktualizacje oprogramowania sterowników na serwerze Autela są rzeczywiście aktualne. Autel nie podaje wykazu innych producentów pojazdów, którzy zaaprobowali ten tester. Również firma Lauch nie podaje wykazu producentów pojazdów, ktorzy zaaprobowali tester X-431 EURO TAB II.

Jakie jest niezbędne wyposażenie do przeprowadzenia procedury PassThru?
Do połączenia pojazdu z portalem producenta auta potrzebne są:
• tester diagnostyczny z portem PassThru (spełnia wymagania J2534 lub J22900),
• komputer PC (niekiedy typu Mac), który podłączamy do Internetu. Każdy producent pojazdu określa parametry komputera odnośnie do systemu operacyjnego, ilości wolnej pamięci, a nawet niekiedy internetowej przeglądarki, za pomocą której łączymy się z portalem. My korzystamy z urządzenia Bosch DCU 220. Do pamięci komputera wgrywany jest program producenta pojazdu,
• ładowarka z trybem buforowym – służy do potrzymania napięcia w instalacji pojazdu i zapobiega rozładowaniu akumulatora. Podczas przeprogramowywania sterowników pobór prądu jest czasami dość znaczny (nawet 40 A), co prowadzi do znacznego spadku napięcia. Niektórzy producenci pojazdów podają minimalne napięcie, przy którym możliwe jest przeprowadzenie procedury PassThru. Jeśli napięcie jest zbyt małe, procedura zostanie automatycznie przerwana.
My korzystamy z ładowarki Bosch BAT 690 lub BAT 645,
• łącze internetowe – jak najszybsze, gdyż płacimy za czas dostępu,
• płatności – w zależności od portalu stosowane są rożne możliwości dokonania zapłaty za dostęp do platformy, np. kartą płatniczą lub przelewem z karty kredytowej.

Czy trudno jest uzyskać hasła dostępu?
Pierwsza rejestracja w większości marek przebiega bez problemu i prawie natychmiast od złożenia wniosku uzyskujemy hasła dostępu umożliwiające zalogowanie się na portalu producenta pojazdu. Niestety nie wszystkie portale są dostępne w polskiej wersji językowej, np. Volvo. W niektórych markach (np. Ford, Grupa Volkswagen) kłopotem jest uzyskanie dodatkowych uprawnień do obsługi sterowników odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Uzyskanie tych uprawnień wymaga poświęcenia większej ilości czasu, a w przypadku pojazdów z Grupy VW nawet osobistej wizyty u importera.

Który portal sprawia największe kłopoty?
Poruszanie się po portalach nie zawsze jest intuicyjne i wymaga indywidualnego nauczenia się jego obsługi. W sprawnym poruszaniu się po portalu pomaga instrukcja opracowana przez producenta pojazdu i zawsze warto z niej korzystać. Z naszych doświadczeń wynika, że podczas przeprowadzania procedury PassThru można „zatrzymać się” w najmniej spodziewanym momencie. Jeśli nauczymy się obsługi portalu danej marki, przeprowadzenie procedury PassThru będzie już łatwe.



---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mniej znane testery z funkcją PassThru


AUTEL MS908 PRO S
F1Amerykański tester diagnostyczny oferowany na polskim rynku z dostępem do PassThru. Umożliwia automatyczne skanowanie sterowników w pojeździe i kasowanie błędów, adaptacje i kodowania podzespołów, dostęp do procedur napraw i schematów elektrycznych. Tester umożliwia dostęp do serwera Autel Europe, na którym znajdują się pliki do konfiguracji i aktualizacji oprogramowania sterowników, inspekcji serwisowych i innych funkcji w pojazdach rożnych marek, m.in.: VW, Mercedes-Benz, Porsche, BMW, Mini, Volvo, Renault. Jeżeli do warsztatu trafi BMW sprowadzone zza granicy, np. USA, za pomocą testera możliwe jest bezpłatne pobranie polskiej wersji językowej do systemu info-rozrywki, wgranie nawigacji i wiele więcej. Zamiast korzystania z funkcji PassThru przez serwer Autela możliwe są: bezpłatna aktualizacja i programowanie sterowników w pojazdach Mercedes-Benz, BMW i Mini bez konieczności zakładania konta na portalu producentów pojazdów i dokonywania opłat. W pozostałych markach umożliwia połączenie PassThru z serwerem producenta pojazdów. Ponadto tester umożliwia dostęp do danych technicznych HaynesPro, automatycznej wyszukiwarki internetowej oraz wykazów usterek według Service manual.


Launch X-431 EURO TAB II
F2Chiński tester z portem PassThru i 10” kolorowym ekranem dotykowym LCD. Umożliwia: odczyt i kasowanie kodów błędów, kasowanie inspekcji serwisowych, odczyt bieżących parametrów i możliwość przedstawienia parametrów bieżących w postaci graficznej (15 wykresów jednocześnie), testy członów wykonawczych, kodowanie, adaptacje i zdalną diagnostykę pojazdu z użyciem interfejsu golo. Tester ma wbudowaną kamerę z funkcją wykonywania zdjęć i nagrywania filmów. Umożliwia dostęp do oprogramowania HynesPro. Obsługa w języku polskim z wykorzystaniem translatora Google. Producent nie podaje, z jakimi markami pojazdów możliwa jest procedura PassThru.


CarDAQ-Plus 3
F3Tester amerykańskiej firmy Drew Technologies nie jest oferowany w Polsce. Zwróciliśmy na niego uwagę, gdyż jest oficjalnie zalecany przez Hyundaia do przeprowadzania PassThru. Producent specjalizuje się w produkcji tego rodzaju urządzeń, a opisywany tester spełnia wymagania SAE J2534-1 i J2534-2. Wykaz marek możliwych do diagnozowania tym testerem jest dość duży, ale obejmuje przede wszystkim wersje amerykańskie modeli pojazdów.


Sun Pass Thru Pro IV
F4Ten tester, amerykańskiej firmy Snap-on, nie jest oferowany w Polsce. To topowy model umożliwiający przeprowadzenie PassThru dla wielu marek pojazdów, głownie z rynku amerykańskiego. Kompatybilny z SAE J2534-1 i J2534-2, w tym ze standardami przeprogramowania API 04.04 i v500.




TESTERY OMIJAJĄCE BRAMKĘ SGW

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2020

prenumerata2020 baner

 

mobile phoneAplikacja Android

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem android. Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia. Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem