fb logo

Aktualne wydanie

Okladka AMS 06 2021

Świece zapłonowe

W silnikach z zapłonem iskrowym świece zapłonowe są istotnym elementem układu odpowiedzialnego za zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, a tym samym uruchomienie silnika. Ich zadaniem jest wytworzenie iskry we wnętrzu komory spalania za pomocą odpowiedniego napięcia elektrycznego. Iskra wytwarzana jest pomiędzy elektrodą centralną, która umieszczona jest w ceramicznym izolatorze, a elektrodą boczną połączoną z masą za pomocą gwintowanego korpusu. Ze względu na specyfikę funkcji świec w samochodzie niezwykle istotne jest, aby pozostawały one w dobrym stanie, były wydajne i trwałe. Jakie świece zapłonowe wybrać?

Na rynku dostępnych jest kilka rodzajów świec zapłonowych, które różnią się od siebie budową oraz materiałem, z którego wykonane są elektrody. Pod tym względem wyróżnia się:

świece standardowe - posiadają jedną elektrodę masową wykonaną ze stopu niklowo-litowego. Tego typu podzespoły mogą mieć izolatory wokół elektrody, które różnią się pomiędzy sobą kształtem i determinują, czy świeca jest ciepła czy zimna.

świece irydowe lub platynowe - ich elektroda wykonana jest z jednego ze wspomnianych metali szlachetnych.

świece z większą liczbą elektrod masowych - są bardzo trwałe, cechują się dużo dłuższym okresem eksploatacyjnym i eliminują potrzebę regulowania przerwy pomiędzy elektrodami.

swiece

Źródło: czesciauto24.pl

Wybierając świece zapłonowe, trzeba wziąć pod uwagę ich temperaturę samooczyszczania oraz temperaturę żarzenia. Pierwszy z parametrów określa minimalną temperaturę, w której świeca oczyszcza się samoistnie z zanieczyszczeń powstałych podczas spalania mieszanki. Temperatura żarzenia definiuje natomiast górną granicę działania podzespołu. Najodpowiedniejszy zakres temperatur roboczych w przypadku samochodowych świec zapłonowych to od ok. 450-850 st. Celsjusza. W tym zakresie podzespoły układu zapłonowego pracują najskuteczniej.

Kiedy sprawdzać świece zapłonowe?
Stan świec zapłonowych zdradza wiele o poprawności funkcjonowania całego układu, dlatego warto kontrolować je często i w regularnych odstępach czasowych. Większość problemów można wychwycić po zabrudzeniach i osadach pokrywających podzespoły. Przykładowo duża ilość sadzy na świecach oznacza zbyt bogatą mieszankę paliwowo-powietrzną. Jeżeli znajdziemy na nich ślady oleju, to można podejrzewać zużycie pierścieni olejowych lub uszczelniaczy trzonków zaworów. Po dostrzeżeniu nadtopienia elektrody trzeba wyregulować kąt wyprzedzenia zapłonu.

Wymiana świec zapłonowych w samochodzie
Ze względu na ekstremalne warunki eksploatacyjne, tj. wysoka temperatura i wysokie ciśnienie w komorze spalania, należy nie tylko sprawdzać, ale również regularnie wymieniać świece zapłonowe. Średnio częstotliwość wymiany waha się między 30 a 60 tys. km w zależności od typu podzespołu. Niektóre nowoczesne świece mogą być użytkowane nawet przez 100 tys. km.

Wśród popularnych producentów tych podzespołów wyróżnić można: Bosch, Denso, Beru, Meyle, NGK itp.

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2021

prenumerata 2021 baner

 

mobile phoneAplikacja Android

Zapraszamy do korzystania z naszego serwisu informacyjnego dostępnego na smartfonach z systemem android. Znajdują się tu wiadomości z działów: nowości, z życia branży oraz szkolenia. Aplikację Auto Moto Serwis można ściągnąć bezpłatnie ze sklepu Google Play.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem