fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Zadania i diagnostyka modułów komfortu

Nikogo dzisiaj nie dziwi wyposażenie pojazdu w klimatyzację, elektrycznie otwierane szyby czy centralny zamek itp. Sposób sterowania tymi systemami jest rożny, co może przysporzyć kłopotów mechanikowi.

Czym właściwie jest moduł komfortu? Najprościej mówiąc, jest to urządzenie elektroniczne, sterujące pracą i nadzorujące takie systemy, jak: elektrycznie otwierane szyby, szyberdach, centralny zamek, alarm fabryczny, elektrycznie sterowane lusterka, oświetlenie wnętrza itp. Lista jest oczywiście dłuższa w zależności od klasy i wieku samochodu. Najprostsze moduły komfortu odpowiadały za podstawowe systemy, natomiast wspołcześnie lista obsługiwanych systemów jest bardzo długa, a sposób wymiany danych również uległ ewolucji. Często spotyka się model samochodów z modułem komfortu i bez niego. W przypadku tego drugiego będziemy mieli mechaniczne otwieranie szyb, brak klimatyzacji automatycznej, brak centralnego zamka itp.

Sterowanie modułami komfortu zmieniło się wraz z rozwojem samochodowych magistrali wymiany danych. Obecnie występują magistrale: CAN, LIN, MOST, transmisji radiowej Bluetooth. Producentów pojazdów do szukania nowszych rozwiązań skłania coraz mniejsza ilość przewodów przy zwiększeniu szybkości transmisji danych. Dla usystematyzowania tych informacji, można wprowadzić następujący podział:

  • moduły komfortu sterowane magistralą LIN (uzupełnienie magistrali CAN). W latach ok. 19982000 nastąpił masowy rozrost produkcji tych magistrali, ze względu na prostą budowę i niski koszt produkcji. Ograniczeniem technologicznym tego typu sterowania jest prędkość przesyłu danych do 20 kbit/s. Magistrala tego typu najczęściej była wykorzystywana do sterowania:
  1. dachem i czujnikami deszczu,
  2. klimatyzacją,
  3. elektrycznym opuszczaniem szyb i sterowania lusterkami
  4. ustawieniem i podgrzewaniem foteli, regulacją pozycji kolumny kierownicy,
  5. obsługą systemów alarmowych i centralnym zamkiem,
  6. komunikacją z panelem przycisków i wskaźników.
  • moduły komfortu sterowane magistralą CAN podzielono na wolniejszą (Low Speed) i szybszą (High Speed). Magistrale CAN obsługują rownież multimedia, co w samochodach po 2005 r. stało się standardem. W przypadku bardzo szybkiej wymiany danych stosuje się magistralę MOST. Szybkość przesyłu danych wynosi wówczas 25124 kb/s. Większa prędkość jest zarezerwowana dla systemów bezpieczeństwa.

Częste usterki

Usterki związane z modułami komfortu mogą dotyczyć wadliwego działania konkretnego systemu lub kilku systemów, gdy uszkodzenie dotyczy węzła tzw. master. Wiąże się to np. z brakiem zasilania modułu komfortu. Wówczas nie działają podstawowe funkcje, jak np. centralny zamek, sterowanie szybami itp. Czasami po długotrwałym odłączeniu akumulatora mogą wystąpić podobne problemy. Każdy moduł komfortu jest fabrycznie zakodowany, dlatego należy zachować szczególną ostrożność przy wymianie na inny. Kodowanie można przeprowadzić również samemu, jeśli dysponujemy odpowiednim sprzętem. Można zmienić kodowanie dla wprowadzenia dodatkowych, wcześniej niewystępujących funkcji, np. domykanie szyb w czasie deszczu, zmieniać tryb blokowania drzwi w czasie jady, wyłączyć automatyczne włączanie wycieraczek w deszczu i wiele innych. Lokalizacja modułów w samochodzie jest zależna od producenta pojazdu. W pojazdach firmy Audi/VW moduł komfortu znajduje się w skrzynce, w podłodze pod nogami kierowcy, w pojazdach Renault w okolicy wewnętrznej skrzynki bezpieczników.

Podstawowym narzędziem diagnostycznym jest interfejs diagnostyczny. Po wyborze modelu pojazdu należy skomunikować się z modułem komfortu. Bardzo często w urządzeniach uniwersalnych funkcje modułu komfortu są dostępne w panelu centralny układ elektryczny. Jeżeli nie działa kilka systemów, możliwe, że na ekranie diagnoskopu odczytamy błąd komunikacji ze sterownikiem. W takim przypadku zaczynamy oczywiście do najprostszej rzeczy, jaką jest kontrola bezpieczników. Jeśli jego uszkodzenie nie jest przyczyną niesprawności układu, należy odszukać moduł w samochodzie. W zależności od producenta i wyposażenia mieści się w nim kilka złączy elektrycznych. Na pierwszy rzut oka może to wyglądać dość skomplikowanie, gdyż niektóre odbiorniki są sterowane z magistrali LIN, a inne z CAN. W praktyce często spotykałem się z sytuacją, że komunikacja z modułem komfortu jest niemożliwa po długotrwałym odłączeniu akumulatora. Należy wówczas zmierzyć napięcie na wtyczce zasilającej moduł. Są one zasilane napięciem ok. 812V. Jeżeli napięcia nie ma, problem leży po stronie instalacji elektrycznej pojazdu. Często okolice modułu są zawilgocone, co również może powodować jego nieprawidłowe działanie. Także samo odpięcie i ponowne włączenie złącza zasilającego modułu może spowodować jego zadziałanie (tzw. reset). W niektórych przypadkach elektromechanicy stosują w tym celu kilkuminutowe odłączenie bieguna ujemnego akumulatora. Jeśli jednak stwierdzimy uszkodzenie modułu, należy go wymienić, lub podjąć próbę demontażu obudowy i przeprowadzić oględziny płyty wraz ze lutowanymi ścieżkami i elementami elektronicznymi. Takie działania można zlecić również elektronikowi precyzyjnemu. Jeśli zlokalizujemy wypalone elementy, lub tzw. zimne luty, naprawa ograniczy się do uzupełnienia braków w procesie lutowania. W innym przypadku często spotyka się: spadki napięcia zasilania modułu, skoki napięcia w instalacji elektrycznej, zawilgocenie płyty głównej modułu, uszkodzenie rezystorów termicznych, mechaniczne uszkodzenie złączy oraz brak styku. Jeżeli natomiast decydujemy się na wymianę modułu na nowy, względnie używany, należy pamiętać o zgodności numerów fabrycznych oraz późniejszej konieczności kodowania czyli przyuczenia do naszego pojazdu.

Jeśli problem dotyczy urządzeń multimedialnych w samochodzie, może być spowodowany uszkodzeniem sieci wymiany danych, a nie samego modułu komfortu. Współcześnie producenci używają magistrali MOST. Podstawowe usterki mogą dotyczyć braku zasilania (lub zbyt małej wartości napięcia) czy uszkodzenia światłowodu.

Tematyka związana z modułami komfortu i sterowaniem systemów ułatwiających i umilających użytkowanie pojazdu jest bardzo szeroka i ściśle łączy się z sieciami wymiany danych w pojazdach. Dlatego ograniczyliśmy się do wskazania podstawowych problemów. Należy pamiętać, że nieprawidłowe działanie pojedynczych systemów wiąże się już z ich szczegółową analizą, a także diagnostyką samych sieci wymiany danych.

Zagadnienia te zostaną szerzej opisane w kolejnych wydaniach Auto Moto Serwisu.

Dominik Chmiel

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem