Czy warto usuwać uszkodzenia tapicerki siedzeń i zadrapania plastików we wnętrzu auta? Czy warto kupować specjalistyczne zestawy do takich napraw?
Do naprawy tworzyw wnętrza samochodu nie ma jednego i uniwersalnego systemu usuwania uszkodzeń. Naprawa ich nie kończy się na sklejeniu zdefektowanych części, lecz przede wszystkim na wykończeniu powierzchni zewnętrznej. Dlatego stosuje się dodatkowe systemy naprawcze: osobne do naprawy wykładzin twardych, osobne do winylowych i osobne do naprawy tapicerki z materiału i weluru. Tapicerki ze skóry także wymagają zastosowania zupełnie odrębnego systemu.
Dla przykładu, do naprawy tapicerki z tkaniny i weluru (fot. 1) oferowane są zestawy walizkowe zawierające materiały i narzędzia. Podstawę stanowi zestaw słoiczków z pyłkami włókien w 44 kolorach. Tak duży wybór umożliwia łatwe dopasowanie odpowiednich włókien do podstawowego koloru np. siedzenia. Perfekcyjnie dobrany do żądanego kolor włókien naprawczych uzyskuje się przez wymieszanie kilku kolorów włókien w różnych proporcjach. Poza włóknami, system zawiera trzy rodzaje klejów do wypełniania ubytków i do tworzenia zewnętrznej faktury ze wspomnianych włókien. Są to:
• klej do wypełniania materiału – biały,
• klej do wypełniania typu hot-melt, nakładany na gorąco,
• klej w proszku do utwardzania na gorąco – biały.
W przypadku wykończenia kolorowych wzorów tapicerki z materiału lub weluru znajdą zastosowanie wodoodporne kredki w 48 kolorach.
Cały system zapakowany jest w dużą skrzynkę i zawiera m.in. takie elementy jak: kolorowe włókna w 44 kolorach, klej do tkaniny, miękką szczotkę/pędzelek, tkaninę wyściełającą/wzmacniającą, matę teflonową, kolorowe ołówki, klej w proszku.
Więcej na ten temat przeczytają Państwo w „Auto Moto Serwisie” nr 11/2008