fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Zautomatyzowana skrzynia biegów w Mitsubishi Colt 1,3

 Nasz stały Czytelnik poprosił o opisanie zautomatyzowanej skrzyni przekładniowej instalowanej w samochodzie Mitsubishi Colt 1,3 z 2007 r.

W Mitsubishi Colt napędzanym silnikiem 1,3 l z zapłonem iskrowym zastosowano zautomatyzowaną, mechaniczną, stopniową skrzynię przekładniową. Ma ona 6 przełożeń do jazdy w przód i umożliwia całkowicie automatyczną lub manualną zmianę biegów. Wybór automatycznego lub manualnego trybu pracy następuje przez zmianę położenia dźwigni umieszczonej między przednimi fotelami. Wybór przełożeń w trybie ręcznym jest typu sekwencyjnego, tzn. dźwignia zawsze powraca do położenia wyjściowego, a aktualnie wybrany numer biegu wyświetlany jest na tablicy przyrządów.
Skrzynia biegów współpracuje z jednotarczowym, suchym sprzęgłem z tłumikiem drgań skrętnych. Przekładnia została zaprojektowana wspólnie z firmą Smart GmbH i stosowana jest również w samochodach tej firmy. Występują dwie odmiany tej skrzyni, różniące się wartością przenoszonego maksymalnego momentu obrotowego i wartościami przełożeń na poszczególnych biegach. Dane te i sposób odczytania oznaczeń podajemy w ramce. Na rysunku 1 widoczny jest schemat wzajemnego położenia jednostki napędowej (ułożenie poprzeczne) i skrzyni przekładniowej wraz z najważniejszymi czujnikami (pedału przyspieszenia, hamulca i dźwigni zmiany biegów) oraz elementów wykonawczych – siłownika sprzęgła i mechanizmu zmiany biegów. Skrzynia jest kontrolowana przez sterownik AMT zintegrowany ze sterownikiem silnika Engine ECU. Sterownik silnika kontroluje moment obrotowy silnika i prędkość obrotową wału korbowego, aby zapewnić właściwą pracę sprzęgła i zmianę biegów przy określonej prędkości obrotowej wału korbowego silnika. Zmiana biegów zależna jest od stopnia wciśnięcia pedału „gazu”. Sterownik AMT połączony jest z siecią CAN (otrzymuje informacje o prędkości pojazdu), wskaźnikami na tablicy przyrządów i położeniem przepustnicy w kanale dolotowym silnika. Sterownik otrzymuje informacje z następujących czujników:
• prędkości obrotowej skrzyni biegów,
• dźwigni zmiany biegów,
• czujników położenia bębnów,
• czujników przyrostowych siłownika bębnów,
• czujnika przyrostowego siłownika sprzęgła,
• czujnika położenia pedału hamulca.
Po analizie informacji sterownik uruchamia siłownik zmiany biegów i siłownik sprzęgła.

Więcej na ten temat przeczytają Państwo w „Auto Moto Serwisie” nr 11/2008

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem