fb logo

Aktualne wydanie

AMS 01 2024

Telematyka przyszłością warsztatów

Systemy telematyczne łączące posiadacza pojazdu z warsztatem będą się rozpowszechniać. Najszybciej wprowadzają je generalni importerzy pojazdow, ktorzy w ten sposob starają się zatrzymać odpływ klientow z autoryzowanych serwisow po zakończeniu gwarancji auta. Jest to rownież szansa dla warsztatow niezależnych, ktore mogą objąć klienta pełną opieką serwisową.

Czytaj więcej...

Zadania i diagnostyka modułów komfortu

Nikogo dzisiaj nie dziwi wyposażenie pojazdu w klimatyzację, elektrycznie otwierane szyby czy centralny zamek itp. Sposób sterowania tymi systemami jest rożny, co może przysporzyć kłopotów mechanikowi.

Czym właściwie jest moduł komfortu? Najprościej mówiąc, jest to urządzenie elektroniczne, sterujące pracą i nadzorujące takie systemy, jak: elektrycznie otwierane szyby, szyberdach, centralny zamek, alarm fabryczny, elektrycznie sterowane lusterka, oświetlenie wnętrza itp. Lista jest oczywiście dłuższa w zależności od klasy i wieku samochodu. Najprostsze moduły komfortu odpowiadały za podstawowe systemy, natomiast wspołcześnie lista obsługiwanych systemów jest bardzo długa, a sposób wymiany danych również uległ ewolucji. Często spotyka się model samochodów z modułem komfortu i bez niego. W przypadku tego drugiego będziemy mieli mechaniczne otwieranie szyb, brak klimatyzacji automatycznej, brak centralnego zamka itp.

Czytaj więcej...

Co nowego w oświetleniu?

Prace badawcze producentów źródeł światła koncentrują się na diodach OLED i LED, ale linie produktowe tradycyjnych żarówek halogenowych i lamp ksenonowych też są modernizowane.
owietlenie

Czytaj więcej...

Przeguby homokinetyczne

Współczesne samochody z napędem na przednią oś i większość samochodów napędzanych na tylną oś posiadają dwa wałki boczne, tzw. półosie zakończone przegubami homokinetycznymi.
Głównym zadaniem przegubów jest przeniesienie napędu ze skrzyni biegów na koła napędowe pojazdu, umożliwiając wychylenia karoserii oraz skręty przednich kół. Wymagany do tych wychyleń stopień swobody jest realizowany przez kąt załamania i przesunięcie osiowe przegubów. Niezbędny do tego jest jeden przegub z kompensacją wzdłużną i jeden przegub ustalony na każdym wałku bocznym. W tym celu na półosiach montuje się przeguby z kompensacją wzdłużną i bez takiej kompensacji.

Czytaj więcej...

Rozmowa ze Sławomirem Radoniem, dyrektorem regionu Europy Środkowo-Wschodniej Castrol

Czym spowodowana jest zmiana sposobu dystrybucji produktów Castrol?
Zmiana sposobu dystrybucji naszych produktów wynika z potrzeby uproszczenia struktur w celu wsparcia naszych partnerów. W europejskich strukturach krajowych Castrol mieliśmy ponad 30 organizacji. Po konsolidacji mamy kilka jednostek biznesowych, a jedną z nich tworzą: Polska, Czechy, Węgry i Słowacja. Do tej pory na rynku polskim współpracowaliśmy z 40 dystrybutorami naszych produktów, co powodowało rozproszenie działalności. Występowała też kanibalizacja między dystrybutorami. Obecnie mamy 14 autoryzowanych przez nas dystrybutorów: Aaltonen Team, Amtra, Arge, Autodistribution Polska, Auto Partner, Diversa, Etoll, Gordon, Inter Cars, Inter Land, Inter-Team, Maxol, Proauto i Onico. Teraz łatwiej jest nam skierować wsparcie do mniejszej liczby podmiotów, które razem z Castrolem mogą się lepiej rozwijać. Wybrani przez nas dystrybutorzy oczywiście sprzedają środki smarne innych producentów, ale w przyszłości chcielibyśmy, by Castrol był ich jedyną marką olejową. Proces wyboru dystrybutorów zakończył się. Podpisaliśmy już wszystkie kontrakty. Aktualnie trwa przenoszenie struktur z Czech, Węgier i Słowacji do Polski.

Czytaj więcej...

Old- i youngtimery – czy warto w to wchodzić?

Rynek restauracji zabytkowych pojazdów stale rośnie. Powstają wyspecjalizowane warsztaty zajmujące się przywracaniem dawnej świetności autom zabytkowym i przybywa firm, które zajmują się tzw. youngtimerami.

Czytaj więcej...

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów w Renault i Fordzie (cz. 1)

Do dwusprzęgłowych skrzyń przekładniowych w pojazdach grupy Volkswagena zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Tego rodzaju skrzynie biegów, z suchymi sprzęgłami opracowanymi przez LuK, są stosowane również w pojazdach marki Renault i Ford.

Od kilkudziesięciu lat w układach napędowych pojazdów osobowych stosowane są manualne i automatyczne skrzynie biegów. W historii rozwoju napędów pojawiały się również skrzynie biegów manualne – zrobotyzowane. Ten rozwój spowodowany był i jest komfortem i łatwością użytkowania pojazdu oraz jak najmniejszym zużyciem paliwa i ograniczeniem emisji spalin. Automatyczne skrzynie biegów nie wymagają od kierowcy operowania sprzęgłem i doborem biegów, natomiast ich sprawność w stosunku do skrzyń manualnych jest mała. Dlatego szukano rozwiązania, które łączyłoby wysoką sprawność skrzyni manualnej oraz automatyczny dobór biegu i automatyczne operowanie sprzęgłem. Takim rozwiązaniem okazały się zrobotyzowane, dwusprzęgłowe manualne – równoległe skrzynie biegów.

Czytaj więcej...

Truck Serwis

TRUCK 2023 2

homeWyszukiwarka

mailNewsletter

PassThru

Redakcja „Auto Moto Serwisu” w 2017 roku rozpoczęła cykl publikacji dotyczących PassThru – procedury dostępu online do portali internetowych wybranych producentów pojazdów. Przedstawiamy proces pierwszej rejestracji, diagnostyki pojazdu i programowania sterowników dla poszczególnych marek samochodów.

Czytaj więcej

Prenumerata 2024

3

 

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem