czwartek 13 grudzień 2018

Aktualne wydanie

Gorąca jesień
Okladka AMS 07 2018Koniec roku okazał się bardzo gorący za sprawą dwóch ważnych wydarzeń targowych – Automechaniki we Frankfurcie i Pojazdów Użytkowych w Hanowerze. Targowe ekspozycje dowodzą, że w dalszej perspektywie nastąpi odwrót od tradycyjnych silników w autach osobowych i ciężarówkach.

 Czytaj więcej>>>

Audi Q3

Do tej pory wydawało się, że samochody typu SUV przeznaczone są do jazdy poza miastem. Okazało się jednak, że Audi Q3, nowy model tego producenta, zaprojektowano do jazdy w mieście.

W aucie tym jest jedno nowe rozwiązanie – w dwusprzęgłowej przekładni S-Tronic zastosowano funkcję sprzęgła jednokierunkowego: podczas hamowania silnikiem napęd na koła jest rozłączany, co obniża zużycie paliwa.
Pojazd ma długość 438 cm, jest więc wystarczająco krótki, by zwinnie poruszać się w ruchu miejskim. Objętość bagażnika wynosi 460 l. Ze względu na miejskie przeznaczenie auta, zastosowano seryjny system odzyskiwania energii podczas hamowania silnikiem lub hamulcem oraz system start-stop. W celu obniżenia masy, nadwozie wykonano z blach o różnej grubości.

Przykładowy obraz

Przykładowy obraz  Przykładowy obraz

 

Zawieszenie
W zawieszeniu przednich kół wykorzystano kolumny MacPhersona z dolnymi, poprzecznymi wahaczami trójkątnymi odkuwanymi z aluminium. Wahacze są mocowane do ramy pomocniczej wykonanej z lekkiego materiału. Zawieszenie tylne jest już bardziej skomplikowane – trzy wahacze poprzeczne i jeden wahacz wzdłużny wykonane są ze stali. Amortyzatory i sprężyny śrubowe zamontowano oddzielnie. Przy osi przedniej i tylnej zastosowano stabilizatory. Prześwit pojazdu jest nieco większy niż w typowych hatchbackach i wynosi 17 cm. Na życzenie Audi dostarcza sztywniejsze zawieszenie sportowe S line, ale wówczas prześwit jest mniejszy o 2 cm.

Przykładowy obraz


Silniki i przeniesienie napędu
Do napędu pojazdu wykorzystano 4-cylindrowe silniki z wtryskiem bezpośrednim:
- benzynowy TFSI o pojemności 2 l o mocy maksymalnej 170 KM łączony jest z manualną 6-biegową przekładnią i napędem quattro,
- benzynowy TFSI o pojemności 2 l o mocy 211 KM łączony jest z dwusprzęgłową, zautomatyzowaną przekładnią S-tronic i napędem quattro,
- wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 140 KM łączony jest z 6-biegową przekładnią manualną i napędem na przednie koła,
- wysokoprężny 2.0 TDI o mocy 176 KM łączony jest z przekładnią S-tronic i napędem quattro.

Przykładowy obraz


Silnik 2.0 TFSI to znana konstrukcja, ale przypomnijmy:
- wałek rozrządu zaworów ssących przestawiany bezstopniowo o 60 stopni obrotu wału korbowego,
- dwa wałki wyrównoważające,
- blok z żeliwa szarego,
- turbosprężarka z chłodnicą powietrza,
- układ common rail z 6-otworowymi wtryskiwaczami rozpyla paliwo pod maksymalnym ciśnieniem 150 barów,
- pompa oleju o regulowanym wydatku.

W silniku 2.0 TDI zastosowano dwa wałki rozrządu napędzane paskiem zębatym, dwa wałki wyrównoważające, układ common rail wytwarza ciśnienie systemowe do 1800 barów (8-otworowe wtryskiwacze, które mogą realizować do sześciu pojedynczych wtrysków na cykl pracy), turbosprężarkę o zmiennej geometrii.
Siedmiostopniowa skrzynia biegów S-tronic ma dwa sprzęgła, tzw. mokre (pracujące w kąpieli olejowej). Nowością jest funkcja sprzęgła jednokierunkowego: gdy kierowca (w opcjonalnym systemie Audi drive select) wybierze tryb „efficiency“, podczas hamowania silnikiem napęd na koła jest rozłączany i to niezależnie od aktualnie włączonego biegu. Ma to obniżyć zużycie paliwa. Do wyboru są dwa programy jazdy. W trybie D silnik pracuje z niskimi obrotami tak często jak to możliwe, w programie S następuje sportowa zmiana biegów z wyższym poziomem obrotów.

Quattro

W normalnych warunkach jazdy większość momentu obrotowego silnika kierowana jest na koła osi przedniej. Jeżeli pogorszy się przyczepność, moment jest kierowany bezstopniowo na koła tylne. Jeżeli koło jednej osi zaczyna się szybciej obracać, jest ono przyhamowywane przez elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego (EDS).
Rozdziałem momentu obrotowego na osie zajmuje się sprzęgło wielopłytkowe, które jest sterowane elektronicznie i uruchamiane hydraulicznie. Zamontowano go na końcu wału Kardana przed mechanizmem różnicowym osi tylnej.

 Przykładowy obraz

Pomoc dla kierowcy
Samochód wyposażony jest w systemy wspomagające prace kierowcy, jak:
- Audi side assist - pomaga zmienić pas ruchu,
- Audi lane assist - kontroluje właściwy pas ruchu i w razie zagrożenia sygnalizuje potrzebę korekty toru jazdy,
- system pokazujący ważne znaki drogowe na wyświetlaczu,
- asystent parkowania może zaparkować auto równolegle do osi jezdni lub prostopadle (wjazd w lukę tyłem).
- możliwość przyhamowania koła lub kół jezdnych podczas szybkich manewrów,
- funkcja samoczynnego osuszania hamulców,
- stabilizacja pojazdu holującego przyczepę
- asystent ruszania pod górę wykorzystujący elektromechaniczny hamulec postojowy.
Za dopłatą oferowany jest system zmiany dynamiki jazdy drive select. Za pomocą przycisku kierowca może zdecydować, w jaki sposób chce prowadzić pojazd: w komfortowym trybie „comfort“, zrównoważonym - „auto”, według sportowej charakterystyki - „dynamic“ lub ekonomicznym - „efficiency”. W zależności od trybu pracy, system drive select steruje dawką paliwa, elektromechanicznym systemem wspomagania układu kierowniczego, skrzynią biegów S-tronic i amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia (CES). Regulacja odbywa się przez elektrycznie sterowany zawór, który bezstopniowo reguluje przepływem oleju.


Przykładowy obraz


Audi Q3 to najmniejszy SUV tego producenta. W mieście łatwo się go prowadzi  - ma dobrą dynamikę i widoczność. Ze względu na znaczny prześwit bez problemu radzi sobie z wysokimi krawężnikami. Jedyny mankament to bardzo rozbudowany system przekazywania informacji, który może w przyszłości utrudniać naprawy.

Ryszard Polit

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem