czwartek 13 grudzień 2018

Aktualne wydanie

Gorąca jesień
Okladka AMS 07 2018Koniec roku okazał się bardzo gorący za sprawą dwóch ważnych wydarzeń targowych – Automechaniki we Frankfurcie i Pojazdów Użytkowych w Hanowerze. Targowe ekspozycje dowodzą, że w dalszej perspektywie nastąpi odwrót od tradycyjnych silników w autach osobowych i ciężarówkach.

 Czytaj więcej>>>

VW Jetta Hybrid

Prekursorem w produkcji samochodów z napędem hybrydowym jest Toyota. Dzisiaj większość wytwórców aut ma w swojej ofercie pojazd z takim napędem, bo hybryda jest modna, a nawet ekologiczna. Do tej pory hybrydy nie były zbyt szybkie, co musieli zaakceptować ich posiadacze, chyba, że wybiorą VW Jettę Hybrid. 

1

 

W przeciwieństwie do koncernów japońskich, Volkswagen konstruując napęd hybrydowy zdecydował się na inną koncepcję. Zamiast słabego silnika spalinowego zastosował benzynowy silnik TSI o mocy 150 KM, który może być wspomagany silnikiem elektrycznym o mocy 20 kW. W efekcie Jetta prędkość 100 km/h osiąga w około 9 sekund wykorzystując do napędu jednocześnie silnik spalinowy i elektryczny.

2

Warto przypomnieć, że zmodernizowany silnik TSI ma zmienne fazy rozrządu, a układ rozrządu napędzany jest paskiem. Według danych producenta pojazd zużywa średnio 4,1 l benzyny na 100 km. Rzeczywiste zużycie paliwa podczas jazd testowych zależało od stylu jazdy – gdy jechaliśmy spokojnie, wyniosło 5,5 l/100 km, ale przy bardziej dynamicznej jeździe – już o 1 l więcej. Wyłącznie na silniku elektrycznym można przejechać dystans 2 km z prędkością do70 km/h. Napęd elektryczny włącza się automatycznie (przy prędkości poniżej 60 km/h) lub na żądanie kierowcy (do 70 km/h). W tym celu kierowca musi wcisnąć przycisk trybu elektrycznego E-Mode, który umieszczony jest przed dźwignią zmiany biegów. Przy szybkiej jeździe lub niskim poziomie naładowania akumulatora Jetta napędzana jest tylko silnikiem benzynowym. Jeśli jest taka potrzeba, silnik spalinowy napędzając silnik elektryczny, który pracuje jak alternator, służy również do ładowania akumulatora.

3
Moduł hybrydowy
W skład modułu hybrydowego wchodzi silnik spalinowy i silnik elektryczny oraz sprzęgło wbudowane między mini. Sprzęgło odłącza silnik benzynowy, gdy pojazd napędzany jest silnikiem elektrycznym lub podczas tzw. żeglowania – swobodne toczenie się pojazdu bez efektu hamowania silnikiem. Za przeniesienie napędu na przednie koła odpowiada 7-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa DSG. Energię do napędu silnika elektrycznego dostarcza bateria litowo-jonowa. Zespół akumulatorów umieszczony został za tylną kanapą. Baterie ważą 35,8 kg i składają się z 60 pojedynczych ogniw o pojemności 5 Ah, napięcie maksymalne wynosi 220 V, a energia zmagazynowana w zestawie baterii wynosi 1,1 kWh. Chłodzenie baterii zapewnia wentylator umieszczony bezpośrednio przy akumulatorach. W stanie spoczynku lub przy ewentualnej kolizji specjalne systemy zabezpieczające odłączają baterie.
Podczas hamowania pojazdu następuje odzyskiwanie energii kinetycznej, która zamieniana jest na elektryczną, gromadzoną w akumulatorach. Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, sprzęgło odłącza silnik od układu napędowego pozwalając na swobodne toczenie się samochodu, redukując straty energii wynikające z hamowania silnikiem. Gdy kierowca lekko wciśnie pedał hamulca, silnik elektryczny zaczyna pracować jak alternator, a wytworzony prąd magazynowany jest w akumulatorach. Gdy samochód porusza się w mieście z niewielkimi prędkościami i kierowca wciśnie hamulec, silnik benzynowy może zostać automatycznie wyłączony i odłączony sprzęgłem od układu napędowego, by umożliwić napęd silnikiem elektrycznym. Oczywiście ogrzewanie, klimatyzacja i urządzenia wymagające zasilania elektrycznego działają nadal. Interesująca jest funkcja żeglowania – gdy przy wyższych prędkościach (do 135 km/h) kierowca zdejmie nogę z gazu, silnik spalinowy zostaje wyłączony i odłączony sprzęgłem od układu napędowego, a pojazd toczy się swobodnie.
Podczas jazdy w pojeździe jest bardzo cicho, również za sprawą zastosowania przedniej szyby z folią izolującą akustycznie i grubszych szyb bocznych. Jetta Hybrid jest jednym z najcichszych samochodów, jakie Volkswagen oferuje w tej klasie aut.

 

Ryszard Polit

4

5

6

7

8

9

10

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem